خبرهای داغ:
سرپرست اداره جهادکشاورزی شهرستان نهاوند عنوان کرد
سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه نوغان نهاوند نیازمند توتستان است، گفت: جاهایی برای كرم ابریشم مناسب است كه توت مناسب داشته باشد که متاسفانه ما در شهرستان نهاوند با این کمبود روبرو هستیم.
کد خبر: ۹۰۲۶۶۶۲
|
۲۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۶

نوغان نهاوند نیازمند توتستانحسین خردمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند اظهار داشت: نوغان یا پرورش کرم ابریشم، یکی از مشاغل زیبا اما کم طرفدار و البته پردرآمد است.

وی افزود:  پرورش کرم ابریشم از اوایل فروردین هر سال آغاز می شود و پس از طی یک دوره حداکثر 45 روزه، نوغانداران موفق به تولید پیله تر می‌شوند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند ادامه داد: قابلیت پرورش کرم ابریشم در مناطق مختلف کشور و مکان‌های کوچک، سهولت کار، سرمایه‌گذاری اندک و درآمدزا بودن این فعالیت جانبی در بازه زمانی 45 روزه و ارزش افزوده فرآورده‌های آن مثل نخ ابریشم، پارچه و تابلوفرش‌های نفیس از مهمترین مزایای پرورش کرم ابریشم است.

وی با بیان اینکه پیله تر به صورت تضمینی به نوغانداران فروخته می شود، اظهار داشت: همچنین از الیاف و نخ ابریشم بیشتر در صنایع پارچه بافی و برای تهیه لباس‌های زنانه، جوراب، شال گردن و در صنایع دیگر نیز كه به نخ‌های ظریف، نرم، محكم و با  دوام نیاز دارند، كاربرد دارد مانند صافی‌ها، الك‌ها، تور ماهیگیری، دستگاه‌های ماشین تحریر، كامپیوترها و غیره.

خردمند تصریح کرد: برای محكم شدن پارچه‌ها، الیاف ابریشم با الیاف پلیمری و مصنوعی مخلوط شده و از نخ آن برای بافت پارچه‌های پرده ای، روكش مبل و صندلی، قالی و قالیچه و غیره استفاده می شود .

وی بیان داشت: كشورهایی كه بیشترین و بهترین الیاف و منسوجات ابریشمی را تولید می‌كنند چین، ژاپن، هند، كره، تایلند، برزیل و ایران هستند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند با بیان اینکه نوغان نهاوند نیازمند توتستان است، اظهار داشت: جاهایی برای كرم ابریشم مناسب است كه توت مناسب داشته باشد که متاسفانه ما در شهرستان نهاوند با این کمبود روبرو هستیم .

وی در ادامه ضمن اینکه در سال جاری 6 جعبه تخم نوغان به شهرستان وارد شده است، گفت: در هر جعبه ۲۵ هزار تخم است که به ازای هر جعبه ۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم پیله تر تولید می‌شود .

خردمند درباره توسعه توتستان‌های شهرستان نهاوند گفت: کاشت این نهال‌ها باید توسط کشاورزان و کسانی که قصد دارند نوغانداری کنند در حاشیه مزارع انجام شود که برای توسعه این توتستان‌ها نهال توت به نوغانداران تحویل می‌شود والبته دولت برای ایجاد توتستان به نوغانداران یارانه پرداخت می‌کند .

وی نوغانداری را فعالیتی مکمل در بخش کشاورزی دانست و گفت: نوغانداری در کنار سایر فعالیت‌های کشاورزی باید انجام گیرد.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی شهرستان نهاوند در پایان گفت: نوغانداری نیاز به سرمایه زیاد ندارد و معاونت بهبود سازمان جهاد کشاورزی در این خصوص پای کار است که این فعالیت در شهرستان ها گسترش یافته شود.

انتهای پیام/

ارسال نظرات