خبرهای داغ:
سرپرست اداره جهاد کشاورزی نهاوند خبر داد
سرپرست اداره جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه تولید سالانه عسل در شهرستان نهاوند 452 تن است، گفت: شهرستان نهاوند رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۳۹
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۹

تولید سالانه  452 تن عسل در شهرستان نهاوندحسین خردمند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در نهاوند اظهار داشت: شهرستان نهاوند به لحاظ تنوع گیاهان زراعی و انواع درختان میوه که مورد استفاده زنبورعسل است و بی‌تردید وجود انواع درختان میوه از قبیل سیب، هلو، شلیل، انواع آلو و سایر درختان میوه همچنین چندین هزار هکتار مزارع گشنیز و کلزا نهاوند را به بهشت زنبورداران تبدیل کرده است .

وی با توجه به اینکه تعداد 197 نفر بهره‌بردار حرفه‌ای عسل فعالیت می‌کنند، ابراز داشت: شهرستان نهاوند یکی از مناطق مستعد زنبورداری و تولید عسل است و یکی از قطب‌های پرورش زنبور عسل محسوب می‌شود که به لحاظ شرایط مناسب تعداد زیادی زنبوردار غیربومی از سایر استان‌های کشور به شهرستان نهاوند مهاجرت کرده و به تولید عسل مشغول هستند.

سرپرست اداره جهاد کشاورزی نهاوند با بیان اینکه تولید سالانه عسل در شهرستان نهاوند 452 تن است، تصریح کرد: این میزان بیش از30  درصد تولید عسل در استان همدان را شامل می‌شود و از این لحاظ شهرستان نهاوند رتبه دوم استانی را به خود اختصاص داده است که البته این میزان عسل نسبت به سال گذشته به علت وجود ریزگردها در شهرستان کاهش داشته است .

وی در ادامه با توجه به اینکه 30 درصد عسل استان به نهاوند اختصاص دارد، گفت: 50 درصد عسل نهاوند در مصرف داخلی، 15 درصد به شهرستان‌های اطراف و 35 درصد به خارج از استان و به شهرهای بزرگی همچون تهران و قم و حتی دنبال رایزنی برای صادرات عسل با برند نهاوند به خارج از کشور هستیم که اگر در این راه فعالان بسته‌بندی بتوانند با یک برند عالی این کار را انجام بدهند نهاوند در امر صادرات عسل موفق بوده است .

خردمند گفت: به نظر می‌رسد یکی از ضروریات این بخش ایجاد صنایع و کارگاه‌های بسته‌بندی مناسب برای عرضه به بازار است که می‌تواند به رونق بازار این محصول کمک کند.

وی خاطرنشان کرد: هر ساله حدود 40 هزار زنبور مهاجر از شهرهای پل دختر، الیگودرز، کوهدشت، الشتر، صحنه کرمانشاه، قصرشیرین، ایلام، کنگاور و نجف‌آباد وارد نهاوند می‌شوند و مشکل بعدی مربوط به زنبورداران بومی است که چون زنبورداران غیربومی به خاطر شهد گشنیز به این شهرستان مهاجرت می‌کنند، با توجه به تراکم بالای تعداد کلونی‌ها(کندوها) آنها و عدم رعایت فواصل مندرج در آئین‌نامه زنبورداری، زنبورداران شهرستان گله‌مند هستند .

خردمند در پایان گفت: با توجه به اینکه ژل رویال اکثیر جوانی است و در درمان بسیاری از بیماری‌ها اثرگذار است و اینکه برای ساخت این ژل نیازمند دستگاه‌های تخصصی هستیم و در شهرستان نیز متقاضی برای این کار نبود و در حال حاضر در شهرستان این ژل تولید نمی‌شود .

انتهای پیام/

ارسال نظرات