کارگاه سبک زندگی و مصون سازی فرهنگی کارکنان با موضوع افزایش دانش رسانه ای برای مقابله با تهدیدات و آسیب های فضای مجازی در سپاه شهرکرد برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۲۶۳۲۹
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ عبدالله علیمحمدی در کارگاه سبک زندگی و مصون سازی فرهنگی کارکنان سپاه ناحیه شهرکرد گفت: امروزه گستره و حیطه نفوذ روزافزون و فراگیر تکنولوژی‌های نوین ارتباطاتی، در اضلاع و ابعاد مختلف، تمام حوزه‌های گوناگون زندگی اجتماعی جوامع بشری را با تحولات و تغییرات، مداوم و جدی مواجه ساخته است.

این استاد دانشگاه، افزود: حیات اجتماعی و آرامش روحی انسان با چالش‌ها و تغییرات روبرو شده است. بسط و دامنه فزاینده و روز افزون شبکه فراگیر اینترنت در تمام شئون زندگی انسان به ویژه نفوذ و حضور فعال این شبکه در درون خانه‌ها که با تحت تاثیر قرار دادن افکار و اذهان ساکنان آن‌ها به وضوح مشاهده می‌شود، موجب شده است، تا زمینه مشارکت مردم در بهره گیری از تجربه و ظرفیت‌های گروه‌های مختلف اجتماعی فراهم آید.

علیمحمدی اظهار داشت: فضای مجازی، فضای واقعی است که خانواده‌ها از نظر بعد مثبت و منفی با آن درگیر هستند؛ که گاهی آسیب‌های روحی و روانی را به خانواده‌ها منتقل می‌کند.

وی با تاکید بر این مطلب که عمده ارتباطات خانواده‌ها با فضای مجازی شکل می‌گیرد، گفت: براساس آمار عامل اصلی ۵۰ درصد طلاق‌ها در ایران به علت فعالیت در شبکه‌های اجتماعی و فضا‌های مجازی می‌باشد.

این کارشناس مسایل فرهنگی و مشاور خانواده،  تصریح کرد: اعتیاد به اینترنت، اختلاف ناشی از استفاده بیش از حد از فضای مجازی یا استفاده نامعقول و بیمارگونه از اینترنت، همگی عبارت‌هایی هستند که برای توصیف یکی از بیماری‌های نوین ناشی از اینترنت به کار می‌روند.

وی تاکید کرد: دنیای مجازی در مواردی مانع حضور فیزیکی انسان‌ها در محیط‌ های مختلف می‌شود و به نوعی در وقت و هزینه صرفه جویی می‌کند، اما متاسفانه در کنار فواید و مزیت‌های زیاد این فناوری که مهمترین آن دسترسی سریع و آسان به داده‌ها است، تخریب ونابودی آهسته و بدون سر و صدای فضای اینترنت اثرات جبران ناپذیری را به همراه می‌آورد که تا سال‌ها جامعه و خانواده را تحت الشعاع خود قرار می‌دهد.

علیمحمدی اظهار داشت: در گذشته استفاده از رایانه در انحصار متخصصین این رشته و گا‌ها افرادی بود که نیاز به این ابزار در راستای حرفه و شغل خود داشتند، اما امروزه تنوع و جذابیت بازی‌های رایانه‌ای به همراه فضای جذاب و گسترده اینترنت کودکان ونوجوانان را نیز مشتاق به استفاده از آن ساخته است.

وی  اذعان کرد: نگرانی راجع به فساد فضای مجازی زمانی شکل می‌گیرد که در بسیاری از موارد کاربران به صورت ناخواسته مطالب، تصاویر و پیام‌هایی را دریافت می‌کنند که در ابتدای امر در پذیرش آن قصد و تمایلی ندارند؛ در حقیقت تنها با اتصال یک سیم کوچک به این دستگاه، رایانه، شما را به دنیای بزرگتر‌ها کوچکتر‌ها، زشتی‌ها زیبایی‌ها و خلاصه هر آنچه تا قبل از ابداع این موجود آهنی دارای حریم و چارچوب مذهبی، ملی وعرفی بود می‌کشاند.

علیمحمدی با اشاره به این مطلب که فضای مجازی درحال تمدن سازی در سطح کشور است، افزود: مهم‌ترین آثار منفی تلگرام بدبین کردن جوانان به ارزش‌ها و اعتقادات دینی شان است لذا می‌طلبد که جوانان در این فضا با هوشیاری و چشمانی باز گام بردارند.

وی در آخر تصریح کرد: اگر نگاه ما در استفاده از فضای مجازی درست باشد و نگاهی خدمت گراداشته باشیم می‌توانیم دلسوزانه به نظام خدمت کنیم.

گفتنی است کارگاه سبک زندگی و مصون سازی فرهنگی کارکنان با موضوع "افزایش دانش رسانه ای کارکنان پایور و وظیفه در خصوص تهدیدات و آسیب های فضای مجازی" با حضور کارکنان سپاه شهرکرد در حسینیه حضرت امام خمینی(ره) این ناحیه برگزار شد.

ارسال نظرات