مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: عقاب طلایی که از ناحیه بال راست مصدوم شده بود پس از سه ماه مداوا در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان رها سازی شد.
کد خبر: ۹۰۲۶۲۸۸
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۵:۰۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از دشتستان، حسین دلشب صبح امروز در جمع خبرنگاران در برازجان، ظرفیت استان بوشهر در کوچ پرندگان بسیار مهم دانست و اظهار داشت: استان بوشهر دارای مناطق مهم زیست پرندگان در دشت‌ها، کوهستان‌ها و نقاط ساحلی است.

وی با اشاره به اینکه پارک ملی دیر نخیلو از مهم‌ترین نقاط استان بوشهر است افزود: این منطقه یکی از مناطق زاد‌آوری کلنی‌های پرستو‌های دریایی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر، زمان تخم‌گذاری پرندگان در جزیره نخیلو را در اواخر بهار و اوائل تابستان دانست و تصریح کرد: پرندگان مهاجر جوجه‌آور تابستان گذران از اردیبهشت ماه به سوی مناطق و جزایر استان سفر و تا اواخر اردیبهشت تخم گذاری و سالانه حدود ۱۰۰ هزار قطعه پرنده برای تخم‌گذاری و زادآوری به این منطقه مهاجرت می‌کنند.

دلشب، از رها سازی یک قطعه عقاب طلایی در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان خبرداد و بیان کرد: یک بهله عقاب طلایی که به سبب مصدومیت توسط دوستداران محیط زیست تحویل پاسگاه محیط بانی شهید محمدی بخش بوشکان دشتستان داده شده بود، پس از ۳ ماه مداوا در منطقه شکار ممنوع کوه سیاه دشتستان رها سازی شد.

وی افزود: این قطعه عقاب طلایی که توسط شکارچیان در منطقه بوشکان شهرستان دشتستان از ناحیه بال راست دچار آسیب شده بود پس از مداوا در طبیعت رهاسازی شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه این پرنده شکاری جزو گونه‌های حمایت شده است خاطر نشان کرد: عقاب طلایی پراکنش آن در سلسله جبال البرز و زاگرس و کویر‌های مرکزی دیده می‌شود، اما اولویت زیستی آن‌ها در مناطق صخره‌ای است که این پرنده در استان بوشهر نیز به‌صورت مهاجر زمستانه دیده می‌شود.

دلشب با بیان اینکه عقاب طلایی در زیستگاه‌های مستعد قابل مشاهده است افزود: عقاب طلایی عمدتا ارتفاعات زندگی می‌کند و لانه خود را بر روی درختان بلند و یا در صخره‌ها می‌سازد، معمولا چند لانه دارد که به‌صورت چرخشی از آن‌ها استفاده می‌کند.

وی، سرعت معمولی این پرندگان را ۵۰ کیلومتر دانست و گفت: هنگام شیرجه زدن عقاب طلایی می‌تواند سرعتش را تا ۱۶۰ کیلومتر افزایش دهد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با بیان اینکه عقاب طلایی توانایی حمل ۸ کیلوگرم دارد تصریح کرد: این پرندگان توانایی بلند کردن طعمه‌های بسیار سنگین مانند بزکوهی و آهو‌ها را نیز دارند.

انتهای پیام/

ارسال نظرات
پر بیننده ها