خبرهای داغ:
برای اولین بار در کشور؛

پرنده هایی که صنعت نفت و انرژی را حراست می کنند؛انقلاب در سیستم حراست پایتخت انرژی ایران

به کارگیری فناوری پهپاد ها در صنعت نفت و گاز کشور نوید بخش انقلابی در نظارت و حراست از تجهیزات نفت و گاز است، که فرصت های شغلی جدیدی نیز به همراه دارد
کد خبر: ۹۰۲۶۱۶۴
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۲
پرنده هایی که صنعت نفت و انرژی را حراست می کنند؛انقلاب در سیستم حراست پایتخت انرژی ایران 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از قم،حضور پهپاد ها در لابه لای تجهیزات صنعت نفت و گاز در نوع خود بسیار خطر آفرین می تواند باشد که با همت شرکت مهارت گستر لیان عضو پارک علم و فناوری به کارگیری موفقیت آمیز فناوری پهپاد ها برای اولین باردر صنعت نفت و گاز کشور نوید بخش انقلاب در نظارت و حراست از تجهیزات صنایع نفت و گاز خواهد بود،که در بخش اشتغال زایی نیز در این حیطه دستاوردهایی حاصل شده است. 

سرویس خبری بسیج علمی برای آشنایی بیشتر با کاربرد پهپادها در صنعت نفت و گاز گفت و گویی با مدیر عامل شرکت مهارت گستر لیان انجام داده است.

شهرام محمدی مدیر عامل شرکت مهارت گستر لیان کارشناسی ارشد مدیریت آموزشی در گفت و گو با سرویس خبری بسیج علمی گفت: از سال 92 در پارک علم و فناوری خلیج فارس به عنوان یک واحد فناور در حوزه هوا فضا و خدمات پهپادی فعالیت خود را شروع کردیم که هم اکنون  عضو اتحادیه صنایع هوا و فضا کشور هستیم و  از سال 95 به عنوان نماینده کارگروه پهپاد کشور در استان بوشهر فعالیت داریم.

 

مدیر عامل شرکت مهارت گستر لیان جرقه اولیه استفاده از پهچپاد ها در صنعت نفت را این گونه توضیح داد: با توجه به اینکه 14 سال در واحدهای مختلف نفت و گاز و انرژی در واحد های عملیات ، ستاد و ایمنی حضور داشتم و خلاهایی وجود داشته است،وقتی که پهپاد ها و مولتی روترها روی کار آمد ، به این فکر افتادم که بیاییم و از این فناوری ها در حوزه نفت و گاز استفاده کنیم و جرقه های اولیه ایجاد شد.

وی در ادامه افزود: یک مدل برای این موضوع تعریف کنیم و یک پروپوزال نوشتم. جلسه ای با حضور مدیریت نفت در پارس جنوبی برگزار شد و توانستیم یک مدل را تعریف کنیم و در جلسات از پروپوزال دفاع خوبی داشته باشیم.

محمدی با اشاره به اجرای موفقیت آمیز یکی از نمونه ها در منطقه پارس جنوبی بیان داشت: پس از مشاهده توانمدی پهپاد ها توسط  مسئولین پارس جنوبی ، این مکاتبات ادامه داشت ،در چندین نمایشگاه نفت نیز این توانمدهای را مجدد به معرض نمایش گذاشتیم تا این که پذیرفته شد و به صورت یک قرارداد آزمایشی در منطقه پارس جنوبی مشغول شدیم.

محمدی مفاد پروپوزال همکاری با پارس جنوبی را این گونه توضیح داد: از آنجایی که در پروپزال بحث های مختلفی از جمله گشت های نظارتی و حراستی،پایش های هوایی روزانه ، بازدیدهای فنی و مهندسی گنجانده شده بود با استقبال حراست ارشد منطقه پارس جنوبی واقع شد که پس از طی مراحل اداری و معرفی همکاران و تیم پروازی این عملیات هابه صورت رسمی  آغاز شد.

وی با اشاره به هموار شدن مسیر حضور پهپاد ها در صنعت نفت اذعان داشت:جا دارد که از مجموعه حراست ارشد پارس جنوبی حاج آقا محمودی تشکر ویژه ای کنم به خاطر اعتمادی که به نیروهای بومی کردند، اعتمادی که به دانش و پروپوزال ما کردند، و این فرصت را برای ما ایجاد کردند، خدا را شکر این امید وجود دارد که در آینده این همکاری ها به صورت یک تشکیلات مدون در مجموعه در بیاید.

مدیرعامل شرکت مهارت گستر لیان روند در ارتباط با نحوه اجرای عملیات پهپاد ها در منطقه پارس جنوبی گفت: در فاز اول کاری که طرح را ارائه دادیم یک تیم عملیات دو نفره به همراه یک سرپرست در منطقه مستقر کردیم. به صورت دو هفته کار و دو هفته استراحت.

وی مناطق پروازی را این گونه توضیح داد: این دوستان پایش هوایی روزانه همراه با نیروهای ویژه حراست در مناطق صعب العبور و مناطقی که دسترسی به آن سخت است  و همچنین پایش هوایی در کل منطقه و مناطقی که به صورت ماموریت تعریف می شود توسط تیم پروازی به صورت روتین صورت می پذیرد.

محمدی در ارتباط با پهپاد هایی که مورد استفاده قرار می گیرند و نکات فنی مربوطه اذعان داشت: دستگاه ها دستگاه های پیشرفته ای است ،قابلیت ارسال تصویر به صورت انلاین را داریم. سیستم جمر را در منطقه فعال کرده و جمینگ را انجام می دهیم.

وی افزود:سیستم جمر را در منطقه فعال کرده و جمینگ را انجام می دهیم. سیستم جمینگ فرایندی است که سیستم های پرونده مختاصم در منطقه  را می تواند مختل می کند و از پروازهای بدون هماهنگی در منطقه جلوگیری می کند.

محمدی گفت : ارسال تصویر نیز یک فرآیند بسیار مهمی است که  خصوصا در زمینه مدیریت بحران بسیار حیاتی است که  که با موفقیت این تست ها را انجام دادیم.

فعال حوزه پهپاد در خصوص اهمیت پایش های هوایی در حوزه صنعت نفت و انرژی گفت :اهمیت این پایش ها و ارزیابیشان به این شکل می توان توضیح داد که چون این پایش ها روزانه انجام می شود و تصاویری که جمع آوری و ضبط می شود و آرشیو می شود این کار باعث می شود که یک بانک اطلاعاتی بسیار قوی از نقاط حادثه خیز ، مشکلاتی که در مناطق هست را داشته باشیم.

محمدی حضور پهپاد ها را به عنوان یک مکمل برای مجموعه حراست صنعت نفت و انرژی دانست و گفت:  حداقل در فاز اول که برای کارهای حراستی تعریف کردیم به عنوان یک مکمل عمل می کنیم، چرا که برخی مناطق انسان می تواند عبور کند و برخی مناطق چالش برانگیز است  و لازم است آن  مناطقتحت نظارت تصویری  باشد که نظارت تصویری ثابت با یک محدودیت روبه رو بوده است که  الان بدون محدودیت مناطق صعب العبور دائما تحت کنترل است و از نقاط قوت این طرح محسوب می شود.

وی با اشاره به موفقیت آمیز بودن طرح های پایلوت انجام شده بیان داشت:اگر بخواهیم این پایش ها را انجام دهیم خدا را شکر به صورت پایلوت نه تنها یک بار ودوبار و نه یک ماه و دوماه بلکه سه ماه در پایتخت انرژی ایران یعنی پارس جنوبی چیزی حدود18.5 کیلومتر در 5 کیلومتر روزانه پایش هوایی با دقت بسیار بالا انجام شده است.

محمدی هزینه های صورت گرفته برای اجرای طرح در پارس جنوبی را این گونه بر شمرد: از لحاظ هزینه تجهیزات در این طرح  بالغ بر 50 میلیون تومان سرمایه گذاری شده است واز حیث نیروی انسانی  برای شش نفر نیز اشتغال زایی انجام شده است  و در منطقه مستقر شده اند تا بتوان این خدمات را به نحو احسنت ارائه داد.

مدیر عامل شرکت مهارت گستر لیان در ارتباط با کادر پروازی عملیات پهپاد ها در صنعت نفت گفت: پرواز در صنعت و نزدیک شدن به تاسیسات نفتی می تواند بسیار بسیار سخت باشد و منجر به مخاطراتی هم بشود،که اینها تمرینات خاصی را می طلبد، و ما بچه ها را برای این روزها و این کارها آماده کرده ایم.خوشحال هستیم که توانسته ایم به جوان ها اعتماد کنیم،و افتخار ما این است که 90 درصد از 6 نفری که در فاز اول مشغول به کار هستند آموزش دیده مجموعه ما هستند، و توانستیم فرصت های کنترل شده ای را به آنها بدهیم .

مدیر عامل شرکت مهارت گستر لیان حضور روبات های پرنده و خدماتی که می شود برای آنها تعریف کرد، را  فرصتی مغتنم برای ایجاد مشاغل فراوان در کشوربرشمرد و بیان داشت:  ما به عنوان اولین مجموعه پهپادی کشور هستیم که در صنعت فعالیت داریم،چرا که در صنعت چالش ها بسیار بیشتر از تصویربرداری های هوایی معمولی است.در کار سینما اگر سقوط رخ دهد برای تاسیسات زمینی هیچ اتفاق خاصی رخ نمی دهد اما در اینجا با صنعت سر وکار داریم و می تواند منجر به اتفاقات ناهنجار و بسیار فاجعه آمیزی شود

محمدی با اشاره به لزوم ایجاد بازار برای ارئه خدمات پهپاد در صنایع اذعان داشت:: وقت آن رسیده است که بازاری برای این کار تعریف شود، ساده ترین کاری که با مولتی روترها می توان انجام داد تصویر برداری هوایی است،اما اینکه چه تصویری از چه نقاطی و در چه ماموریتی گرفته شود این  مهم است،یکی از آنها بحث کارهای صنعتی هست ، فتوگرامتری، انواع مختلف تصویربرداری هوایی در بحث مستند،سینمایی، مدیریت بحران، امداد و نجات، جابه جایی کالا، دوربین های دید در شب ، طیف سنجی ها ، نشت یابی ها از قبیل کارهایی است که می توانیم انجام دهیم.

وی توانمدی مجموعه مهارت گستر لیان را برای انجام پروژه های آینده این گونه توصیف کرد:با توجه به مهارتی که بچه های ما به دست آوردند پیشنهادهای خوبی را داریم. بی صبرانه منتطریم که پذیرای پیشنهادات بخش صنعت باشیم مخصوصا جاهایی که صعب العبور باشد، خطوط لوله نفت،گاز و انرژی ، خطوط انتقال نیرو، نقشه برداری هوایی  کارهایی است که مجموعه انجام داده است، پیشنهاد می کنیم که عزیزان به ویزه بخش انرژی با توجه به رزومه ای که داریم به ما اعتماد کنند.

محمدی به سابقه شرکت مهرت گستر لیان در امر آموزش و رمز موفقیت مجموعه خود اشاره کرد و گفت:علت اینکه از مجموعه ما استقبال می شود این است که کمتر به فروش می پردازیم، کار طراحی و ساخت را انجام می دهیم، در بحث آموزش برند هستیم همان طور که از اسم شرکت مشخص است.

وی افزود: تولید محتوای آموزشی را در راس کار قرار داده ایم، و چون تولید دانش و محتوای آموزشی را انجام می دهیم، بدون شک مجموعه ما قوی تر از سایر همکاران مشابه خواهد بود، به همین دلیل است که می توانند پروازهای خوب و بی نظیری را انجام بدهند.

الان مجموعه ما در بحث آموزش در کشور یک برند آموزشی شده است، نرم افزاری را در بحث اموزش خلبانی پهپاد طراحی کرده ایم که شما را از حضور فیریکی در کلاس ها بی نیاز می کند. که تا الان حدود بیست میلیون تومان برای ساخت آن هزینه شده است.

مدیرعامل شرکت مهارت گستر لیان خطاب به مسئولین بیان داشت: مسئولین باید روش های سنتی و محدود را کنار بگذارند، روش های سنتی بازدید از مراکز به صورت فردی یا استفاده از دوربین های ثابت برای نظارت بسیار محدود است در صورتی که نظارت بحث فراتری دارد که می تواند به کمک پرنده های هدایت پذیر انجام می شود که خوشبختانه برای اولین بار در حوزه نفت این اتفاق رخ داد.

محمدی خطاب به جوانان و علاقه مندان به حوزه پهپاد ها گفت:وقتی دوستان برای آموزش به ما مراجعه می کنند می گویند که آیا کار تضمینی است که در پاسخ به آنها باید بگوییم خیر ، به پتانسیل و انرژی که شخص می گذارد بستگی دارد، وقتی شما به دانشگاه می روید دانشگاه تضمین نمی کند که شما را شاغل کند، بلکه به شما مهارت وآموزش می دهد.

وی افزود:شرکت مهارت گستر لیان هم مهارت ها را آموزش می دهد و سپس از بین همان علاقه مندانی که هستند نفراتش را انتخاب و دعوت به کار می کند، باید وقت بگذارند، باید علاقه هایشان را متمرکز کنند،و این که کسانی که الان در مجموعه هستند به کارشان عشق می ورند و به خلبان پروازی پهپاد علاقه مند هستند.و خدا را شکر می کنیم همان افردای را داریم استفاده می کنیم که آموزششان داده ایم.

محمدی در ارتباط با مشکلات پیش روی پهپاد ها و فعالین این حوزه اذعان داشت:یکی از مشکلاتی که در مسیر فعالین  این رشته هست  این است که مسئولین شناخت کافی و وافی نسبت به مولتی روتور ها ندارند، اخیرا برنامه ای را داریم در حوزه آموزش برای مسئولین استان ها تهیه می کنیم در قالب اینکه روبات های پرنده فرصت ها و تهدید ها.نگرانی های زیادی از لحاظ امنیتی و روانی وجود دارد که این پرنده که در بالای سر مردم پرواز می کند ممکن است خدای ناکرده فاجعه ای به وجود بیاورد یا اینکه این پرنده ها مورد سواستفاده قرار گیرد.

وی افزود: وقتی شرکت یا افرادی فعال در این حوزه کار می کنند یا اینکه تشکیلاتشان دارای مجوز است، به عنوان مثال شرکت ما که عضو اتحادیه صنایع هوایی و فضایی ایران است ، عضو پارک علم و فناوری که زیر نظر وزارت علوم است،کارگروه پهپاد کشور نسبت به ما کاملا شناخت دارد، باید محدودیت ها برای این افراد که دارای مجوز هستند کمتر شود، انتظار داریم مسئولین بحث کاغذ بازی ،بروکراسی و طولانی شدن روند مجوزها را تسریع کنند.

تا جایگاهی که الان پیش رفتیم از ابتدای سال 95 تا انتهای 96 بحث های اموزشی خیلی خوبی را پیگیری کردیم. جا دارد که از اقای مهندس سعیدی دبیر کارگروه پهپاد های غیر نظامی کشورتشکر کنم  که در اطلاع رسانی و حوزه آموزش مسئولین خیلی وقت گذاشتند که باعث ارتقا دانش نیروهای بومی و مسئولین شده است.

ارسال نظرات