رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک گفت: باوجود اینکه مواد اولیه پلاستیک در بورس کیلویی ۵۰۰۰ تومان قیمت‌گذاری شده، در بازار آزاد حتی با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان هم محصولی برای خرید وجود ندارد .
کد خبر: ۹۰۲۶۱۱۵
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۲۳
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، یکی از محصولاتی که در سال‌های اخیر افزایش مصرف داشته، محصولات پلاستیکی همچون کیسه، ظروف یکبار مصرف و ... است که حجم قابل توجهی از این محصولات با مواد اولیه داخلی تولید می‌شود و از طریق شرکت‌های پتروشیمی مواد اولیه آن باید تأمین شود.
 
در سال‌های گذشته هر زمان که نوسانات نرخ ارز به ویژه دلار در بازار رخ داده، قیمت مواد پتروشیمی و به تبع آن محصولات پلاستیکی افزایش یافته است. در چند ماه اخیر نیز که نرخ ارز به ویژه دلار روند صعودی به خود گرفته، شرکت‌های پتروشیمی قیمت مواد اولیه تولید پلاستیک را افزایش داده‌اند.

در این رابطه احمد مقیمی اصل - رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون - در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه در شرایط فعلی، تولید به خصوص تولید محصولات پلاستیکی با مشکلات عدیده‌ای روبرو است، گفت: محصولات پلاستیکی و نایلون در صنوف مختلف بسیار مورد استفاده قرار می‌گیرد و با رشد قیمت محصولات پلاستیکی، قیمت تمام شده محصولات مختلف افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: صنعت تولید محصولات پلاستیک و پلیمر وابستگی آنچنانی به واردات ندارد و نباید با رشد قیمت دلار، در بازار داخلی دچار نوسان قیمتی شود.

او خاطرنشان کرد: مواد اولیه تولید پلاستیک و مواد پلیمری که در کشور تولید می‌شود به بازارهای مصرف کننده صادر می‌شود که باید نوسانات قیمتی بازار داخلی توسط بازارهای صادراتی پوشش داده شود، اما در حال حاضر شرایط به گونه دیگر اداره می‌شود.

رئیس اتحادیه تولیدکنندگان و فروشندگان پلاستیک و نایلون گفت: مواد اولیه پلاستیک و مواد پلیمری در بورس حدود کیلویی ۵۰۰۰ تومان قیمت گذاری شده که در بازار آزاد حتی با قیمت کیلویی ۱۰ هزار تومان محصولی برای خرید وجود ندارد و این در حالی است که مواد اولیه تولید محصولات پلاستیکی و پلیمری با قیمت ارزان‌تری نسبت به بازار داخلی به بازارهای صادراتی، ارسال می‌شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر پتروشیمی‌ها با وجود تقاضای قابل توجه، میزان عرضه را بسیار کاهش داده‌اند، اظهار کرد: با وجود آنکه محصولات پلاستیکی قابلیت بازیافت دارند باید از این امکان استفاده شود و محصولات پلاستیکی و پلیمری را با جدیت بیشتر به چرخه بازیافت وارد کرد.
مقیمی تاکید کرد: فرهنگ بازیافت آنچنان که باید در بین مسئولان و جامعه جای خود را پیدا نکرده و این در حالی است که با تکیه بر بازیافت، صرفه جویی اقتصادی مناسبی در کشور صورت خواهد گرفت.
ارسال نظرات