گزارشی از بازسازی مناطق زلزله زدهافزایش قیمت مصالح در کوهبنان/ زلزله زده ها خواستار نظارت هستند

ساخت و ساز در مناطق زلزله زده کوهبنان ادامه دارد اما مردم از افزایش بی رویه قیمت مصالح ساختمانی و کمبود نقدینگی گلایه دارند.
کد خبر: ۹۰۲۵۸۸۷
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۴۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرمان،  به نقل از خبرگزاری مهر، زلزله زده های کوهبنان با گرم شدن هوا  کار بازسازی را با جدیدت بیشتری دنبال می کنند، هر چند این روزها دمای هوا در مناطق مرکزی و جنوبی کرمان به بالای ۴۰ درجه سانتیگراد می رسد اما در کوهبنان که جزو مناطق سردسیر کشور محسوب می شود دمای هوا به تازگی متعادل شده است و مردم روزهای گرم تری را سپری می کنند و زمینه برای بازسازی واحدهای مسکونی کوهبنان نیز فراهم شده است.

در زمین لرزه کوهبنان نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ خانه دچار خسارت شدند هنوز هم کوهبنان می لرزند اما شدت زمین لرزه ها کم تر شده است  با این وجود فعالیت گسل کوهبنان نشان می دهد امکان تکرار زمین لرزه شدید همچنان در این شهر وجود دارد.

هر چند در ماه های ابتدایی زلزله اگر به این شهر سر می زدید هنوز مردم در چادر ها زندگی می کردند اما ساکنان مناطق زلزله زده برای آغاز فعالیت سردرگم بودند اما هم اکنون در اکثر خانه های زلزله زده کار ساخت و ساز در حال انجام است.

پس از ارزیابی کارشناسان بنیاد مسکن و آوار برداری زلزله زده ها به بانک مسکن معرفی شدند و پرداخت ۵۶ میلیون تومان تسهیلات به مردم به صورت فاز بندی شده آغاز شد.

کار بازسازی این روزها شتاب بیشتری گرفته است اما بسیاری از مردم در مراحل پایانی ساخت خانه ها با مشکل جدی در زمینه تامین نقدینگی مواجه شده اند

پیمانکاران نیز از استان کرمان و استانهای مجاور در کوهبنان فعال شده اند و برخی از مردم کار بازسازی را به پیمانکاران واگذار کرده اند و برخی نیز خودشان به صورت شخصی کار بازسازی را شروع کرده اند.

بازسازی این روزها شتاب بیشتری گرفته است اما بسیاری از مردم در مراحل پایانی ساخت خانه ها با مشکل جدی در زمینه تامین نقدینگی مواجه شده اند، استفاده از مصالح متنوع و گاه سازه های پیشرفته و مطابق با آخرین تکنولوژی که می توان در استان کرمان به آن دسترسی داشت در راستای سبک سازی در شهر کوهبنان کاملا خودنمایی می کند.

مردم سعی کرده اند در بازسازی خانه هایشان خود را برای مواجه با زمین لرزه های بزرگ تر آماده کنند و به همین دلیل احداث خانه های ضد زلزله رونق گرفته است.

محمد یکی از زلزله زده های کوهبنان است که به خبرنگار مهر می گوید:  خوشبختانه به مرور زمان مشکلاتی که مردم در زمینه ایجاد پرونده  ها و دریافت وام ها داشتند مرتفع شده است اما اینکه در این تورم قیمت ها بتوان با ۵۶ میلیون تومان یک خانه با استانداردهای روز برای مقابله با زمین لرزه ساخت بیشتر به رویا شبیه است تا واقعیت.

با ۵۶ میلیون تومان نمی توان خانه ها را مقاوم سازی کرد

وی تصریح کرد: تا کنون حدود ۸۰ درصد از خانه را تمام کرده ام اما امید ندارم با این میزان پول بتوانم بازسازی را تمام کنم از همین الان هم شرکت های پیمانکار می گویند با این بودجه فقط می توانند ساختمان ها را تا پای سقف پیش ببرند اما باید برای بعد از آن چاره اندیشی کرد.

مسعود دیگر زلزله زده ای است که به همراه خانواده اش که هشت نفر می شوند در یک کانکس ۱۲ متری زندگی می کند، مسعود هم با لباس های خاکی در کنار دیوارهای در حال ساخت خانه اش ایستاده است.

مسعود، خودش و بدون استفاده از پیمانکار کار ساخت را آغاز کرده است، این خانه با استفاده از سازه های فلزی سبک در حال ساخت است.

وی می گوید: خانه کاملا پیچ و مهره ای است و در صورت بروز زمین لرزه شدید شاهد ریزش آوار نخواهیم بود، هزینه احداث این خانه کمتر از خانه های معمولی است اما بسیاری ترجیح می دهند خانه های سنتی را بسازند.

نرخ مصالح ساختمانی هر روز بیشتر می شود

وی بیان کرد: با فروش زمین کشاورزی و وامی که گرفته بودم هزینه های خانه جدید را مهیا کرده ام و حداقل از این اطمینان دارم که خانواده ام دیگر دچار چنین مصیبتی نخواهند شد.

وی گفت: من قرارداد خرید این خانه را قبل از عید سال جدید بستم اما اگر فردی در حال حاضر بخواهد همین خانه را بسازد تقریبا دو برابر باید هزینه کند.

قربانعلی یکی دیگر از زلزله زده ها در روستای «گور» است این روستا در واقع مرکز زمین لرزه کوهبنان بود و خسارت های زیادی را در زمین لرزه متحمل شده است، اکثر خانه ها در حال بازسازی است و بناها به میزان پولی که صاحب هر خانه توانسته مهیا کند پیشرفت فیزیکی دارند.

هر روز که برای خرید مصالح مراجعه می کنیم قیمت ها سیر صعودی بیشتری پیدا می کنند، هر کیسه سیمان هفته قبل ۶ هزار تومان بود که در هفته جاری به ۷ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده است

 

ارسال نظرات