یک استاد بلندپایه دانشگاه آلتو در مصاحبه با راشاتودی تأکید کرد:‌ اقدامات تجاری آمریکا علیه کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا آنها را به سمت چین و روسیه سوق می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۲۵۸۷۷
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۵

 

به گزارش  خبرگزاری بسیج، آرل‌سی استاد دانشگاه آلتو، آلتوی فنلاند و استاد دانشگاه چینی هنگ‌کنگ  در مصاحبه‌ای گفت: اقدامات دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در اعمال تعرفه واردات برای فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا آنها را مجبور می‌کند تا روابط تجاری جدیدی را ایجاد کنند. 

وی گفت: اقدامات آمریکا به طور حتم اتحادیه اروپا را به سمت تقویت روابط تجاری با دیگر کشورها نظیر چین و روسیه و همچنین کشورهای نزدیک از نظر جغرافیایی سوق خواهد داد. 

این استاد دانشگاه معتقد است البته در کوتاه‌مدت بعید به نظر می‌رسد که این مسئله باعث شود اتحادیه اروپا تحریم‌های خود علیه روسیه را لغو کند. 

وی می‌گوید: یکی از بزرگترین نتایج سیاسی اقدامات آمریکا احتمالا این خواهد بود که آمریکا به سختی خواهد توانست تا اتحادیه اروپا را که اتفاقا مواضع نزدیکی با آمریکا علیه چین دارد، به اتحاد با خود علیه چین متقاعد کند. 

وی می‌گوید: حرف ترامپ که آمریکا می‌توانسته است توافقات تجاری بهتری را داشته باشد درست است، اما به شدت با اقدامات کنونی ترامپ مخالف است. 

وی ادامه داد: در حالی که ترامپ به دنبال بازتعریف این ساختارها و مذاکره در این زمینه است، متحمل هزینه از دست دادن برخی شرکای تجاری خود خواهد شد. 

وی معتقد است اعمال تعرفه‌ها راه درستی در این زمینه نیست. 

وی گفت:‌ به نظر من و بسیاری از کارشناسان اقتصادی و اساتید دانشگاه در حوزه تجارت، هیچ کس در جنگ تجاری برنده نخواهد بود. 

وی گفت: تا پیش از این آمریکا خود بزرگترین حامی تجارت آزاد در جهان بوده است و حال می‌بینیم که رویکرد این کشور در این زمینه تغییر کرده است. 

وی می‌گوید: اقدامات اخیر آمریکا در اعمال تحریم گمرکی فولاد و آلومینیوم از کانادا، مکزیک و اتحادیه اروپا اقداماتی نیست که یک کشور با متحدین خود انجام دهد. 

به گفته وی، اقدام یک کشور در اعمال تعرفه وارداتی برای حمایت از صنایع مهم خود و از سوی دیگر اقدام مشابه کشورها در تلافی این اقدام می‌تواند خطرناک باشد و آمریکا هم نباید در این زمینه شکایتی داشته باشد، این یک بازی خطرناک است و می‌تواند نتایج عکس و ناخوشایندی برای آمریکا داشته باشد. 

وی می‌گوید: اتحادیه اروپا توانسته است یک پاسخ آشکار و واحد به از طریق اعمال تعرفه های تلافی‌جویانه بر کالاهای آمریکایی به این اقدام آمریکا دهد. اروپایی‌های به صورت کاملا هوشیارانه‌ای کالاهای آمریکایی را برای اعمال تعرفه گمرکی علیه آمریکا انتخاب کرده چرا که ادامه فعالیت صنعت آمریکا از تولید این کالاها به شدت به صادرات وابسته هستند. 

این استاد دانشگاه معتقد است که آزمون اصلی برای اتحادیه اروپا در مذاکرات تجاری آینده با آمریکا رقم خواهد خورد، چرا که کشورهای مختلف اروپایی نیز به صادرات محصولات خود برای نجات صنایع خود وابسته هستند. 

ارسال نظرات