رئیس جهاد کشاورزی کردستان گفت: ۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان در هفته جهاد کشاورزی به بهره برداری می‌رسد که برای ۳۲۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.
کد خبر: ۹۰۲۵۵۳۲
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، خالد جعفری در نشست خبری در جمع خبرنگاران رسانه‌های گروهی استان کردستان اظهار کرد: از ۲۱ تا ۲۷ خرداد به نام هفته جهاد کشاورزی نامگذاری شده که برنامه‌های خاصی برای این ایام در نظر گرفته شده است.

رئیس جهاد کشاورزی کردستان به تثبیت شغل یک هزار و ۱۶۷ نفر از محل این پروژه‌ها اشاره و عنوان کرد: ۹۲ پروژه هم با صرف ۵۳.۶ میلیارد تومان اعتبار در دهه فجر سال گذشته در استان به بهره برداری رسید.

وی افزود: ۷۳ پروژه با اعتباری بالغ بر ۴۱ میلیارد و ۵۲۵ میلیون تومان در این هفته به بهره برداری می‌رسد که برای ۳۲۲ نفر اشتغال ایجاد می‌کند.


جعفری در ادامه سخنان خود به ظرفیت‌های بخش کشاورزی استان اشاره و اعلام کرد: استان کردستان در زمینه مرغ گوشتی رتبه اول تولید را در میان هشت استان شمال غرب و غرب کشور دارد.

رئیس جهاد کشاورزی کردستان با بیان اینکه اقلیم ما یک اقلیم پر خطر برای باغداری است، گفت: باید به سمت تجاری سازی باغ‌ها و کاشت اصولی پیش برویم تا محصولات ما در برابر سرما مقاوم باشند.

وی با اشاره به اینکه ۹۸ درصد از مراحل کاشت، داشت و برداشت بخش زراعت استان مکانیزه است، تصریح کرد: در بخش اراضی دیم هم رتبه اول کشور را داریم و سالانه حدود ۵۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم استان است که با حبوبات و جو دیم هم به ۶۵۰ هزار هکتار می‌رسد.

جعفری در بخشی دیگر از سخنان خود به وجود ۱۰ کارخانه شیر در استان اشاره و ذکر کرد: ما امروز به دنبال بهبود وضعیت تکنولوژی هستیم و هدف ما افزایش کمی کارخانجات شیر نیست.

وی از ایجاد هشت هزار هکتار باغ تجاری از محل آب‌های مرزی در آینده خبر داد و بیان کرد: اگر بر روی دو موضوع کشاورزی و گردشگری در استان سرمایه گذاری شود شاهد توسعه و پیشرفت استان خواهیم بود.

وی گفت: کشتارگاه طیور و کارخانجات خوراک دام و طیور در استان اشباع شده است، اما در بخش گندم به فکر احداث و افزایش ظرفیت سیلو‌های استان هستیم.

رئیس جهاد کشاورزی کردستان، گندم را محصولی استراتژیک برای استان دانست و اظهار کرد: ۵۲۵ هزار هکتار سطح زیر کشت گندم دیم استان است که به دلیل دیم بودن صرفه اقتصادی خوبی را داراست.

وی با عنوان اینکه برنامه کشور خودکفایی در تولید گندم است، عنوان کرد: در سال جاری سهم تولید گندم استان حدود هشت الی ۹ درصد گندم کشور است.

جعفری اعلام کرد: براساس پیش بینی ما امسال ۹۵۰ هزار تُن الی یک میلیون تن گندم در استان تولید می‌شود که حدود ۲۰ الی ۲۵ درصد آن به مصرف استان می‌رسد و مابقی آن مازاد بر نیاز استان است.

وی در ادامه سخنان خود میزان خسارت وارد شده به باغات استان را در سال جاری بالغ بر ۳۰۰ میلیارد تومان عنوان کرد و گفت: بخشی از این خسارت از طریق بیمه‌های محصولات کشاورزی و بخشی نیز از طریق در اختیار گذاشتن تسهیلات به کشاورزان جبران می‌شود.

رئیس جهاد کشاورزی کردستان در پایان خاطرنشان کرد: برای کشاورزانی که متقاضی آبیاری تحت فشار باشند هیچگونه محدودیتی در پرداخت تسهیلات نداریم و دولت ۸۵ درصد هزینه آن را به صورت کمک بلاعوض تقبل کرده است.
 
انتهای پیام/7727
ارسال نظرات