استاد حوزه علمیه فارسان گفت: برای رهایی از جلوه‌های فریبنده زیبا و مظاهر مادی راهی بهتر از زهد و ساده زیستی نیست.
کد خبر: ۹۰۲۵۴۹۲
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۱۳

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ جلسه اخلاق همزمان با آخرین روزهای ماه مبارک رمضان در ناحیه مقاومت بسیج شهرستان فارسان برگزار شد.

حجت الاسلام تورج همتی، استاد حوزه علمیه فارسان در این جلسه اخلاق با تسلیت ایام شهادت مولای متقیان حضرت علی علیه السلام و ارتحال بنیانگذار کبیر انقلاب اسلامی، گفت: امام خمینی (ره) با تأسی از مولایش نخستین پیشوای شیعیان جهان، الگوی ساده زیستی و از برجسته‌ترین چهره‌های زاهد و وارسته زمان بود.

حجت الاسلام همتی افزود: یکی از مباحث قرآنی مسئله عزت است. انسان در دنیا و خصوصا مؤمن باید عزیز باشد و خداوند این اختیار را به انسان  نداده که عزتمندی خود را زیر سؤال ببرد. انسانها همچنان که به دنبال  عزتمندی هستند، دوست دارند بعد از مرگشان هم از آن‌ها به‌خوبی یاد شود و عزیز باشند.

وی در ادامه به آیات  قرآن اشاره داشت و افزود: درتفسیر سوره والعصر آمده است که مهم ترین چیزی که خداوند خلق کرده است، زمان است. از زمان مهم تر نداریم. زمان از نظر خداوند به گونه ای است که می تواند انسانی را از حضیض ذلت به اوج عزت برساند و بالعکس.

همتی ادامه داد: در روایت نبوی در باب تاثیر زمان داریم یک آدم جهنمی چند دقیقه قبل از مرگش می تواند بهشتی یا جهنمی شود. همچنین حضرت امام (ره) می فرمایند برای اینکه بتوانی دنیار را تحمل کنی، برای اینکه مؤمن از دنیا بروی و برای اینکه در دنیا عافیت داشته باشی، فقط یک راه موثر است و آن این است که؛ در مادیات به پایین دست خودت نگاه کنی تا از زندگی ات لذت ببری و در معنویات به بالا دست خودت.

وی در ادامه به شرح خصوصیات امام (ره) پرداخت و تصریح کرد: ساده زیستی یکی از ویژگی‌های بارز حضرت امام خمینی (ره) بود، مهمترین مانع کمال آدمی، وابستگی و دلبستگی به دنیاست. این حالت اگر بر روح انسان حاکم گردد.‌ تمام ارزشهای انسانی را تحت شعاع قرار می‌دهد و از فروغ آن می‌کاهد برای رهایی از جلوه‌های فریبنده زیبا و مظاهر مادی راهی بهتر از زهد و ساده زیستی نیست.

استاد حوزه علمیه فارسان گفت: زاهد با بی‌رغبتی به دنیا، آزاده‌ای است که بی‌تکلف زندگی می‌کند، بدون تعلق راه زندگی را می‌پوید. زاهد پاک سیرتی است که بر بلندای معرفت دست می‌یازد و با اندیشه پر فروغش حیات چند روزه زندگی را از زاویه اصلی آن می‌نگرد. زاویه‌ای که از دید خاکیان و دلدادگان به دنیا پنهان است.

وی افزود: حضرت امام خمینی(ره) از برجسته‌ترین چهره‌های زاهد و وارسته زمان بود. آن چنان در جاذبه معنویات قرار گرفته و به ملکوت عالم نزدیک شده و حقیقت باطن دنیا را یافته بود که ذره‌ای به تعلقات و مادیات آلوده نگشت و از هر چه رنگ تعلق می‌گرفت آزاد بود. امام نه تنها خود زندگی ساده و بی‌آلایشی داشت؛ بلکه به علما و مدیران کشور نیز همیشه سفارش می‌کرد که خود را گرفتار تجملات و تشریفات ننمایند.

حجت الاسلام همتی در پایان اظهار داشت: ماه مبارک رمضان رو به اتمام است و فرصتمان در حال تمام شدن است. خوشا به حال کسی که توانست این ماه پرفیض و برکت را دریابد و از آن بهره مند گردد و چه بد حالی خواهیم داشت اگر نتوانسته باشیم از این ماه مبارک حداکثر استفاده را برده باشیم.

 

ارسال نظرات