به مناسبت گرامی داشت ماه میهمانی خدا و بهار قرآن محفل انس با قرآن کریم ویژه خواهران بسیجی با همت سپاه در شهرستان نیکشهر برگزار شد.
کد خبر: ۹۰۲۵۱۵۴
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۲

به گزارش خبرنگار بسیج از نیکشهر، به مناسبت گرامی داشت ماه میهمانی خدا و بهار قرآن محفل انس با قرآن کریم ویژه خواهران بسیجی با همت سپاه در شهرستان نیکشهر برگزار شد.

سرهنگ پاسدار علی اکبر ولی نژاد، فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه شهرستان نیکشهر در این محفل نورانی در جمع خواهران بسیجی که در محل مصلی نماز جمعه این شهرستان برگزارشد، گفت: واژه انس، یعنی خو گرفتن و آرام یافتن به چیزی و انس گرفتن، یعنی همدم بودن، خو گرفتن، ارتباطی فراتر از یک رابطه معمولی و ارتباطی مستحکم که موجب تأثیرپذیری و تأثیرگذاری باشد.

وی بیان کرد: انس جوانان با قرآن، معنای ژرف تری به خود می‌گیرد و هدفی والاتر برایش قابل تصور است؛ هدفی که دلیل نزول قرآن است. انس با قرآن، یعنی آموختن قرآن (قرائت صحیح قرآن)، استمرار بر قرائت قرآن، فهم قرآن و تدبردر آیات آن و عمل به قرآن؛ امّا کمال انس با قرآن، زمانی حاصل می‌شود که موجب تغییر رفتار شود؛ بدان صورت که شخص و به دنبال آن جامعه، به آرامشی معنوی دست یابند و از دغدغه‌هایی که گریبان گیر افراد یا جامعه غیردینی است، رها شوند.

سرهنگ پاسدار ولی نژاد راه انس با هر چیزی، را ارتباط زیاد با آن است و این مطلب از نظر روان شناختی، مسلم و غیر قابل انکار است، بیان کرد: اگر غذایی در کام انسان ناخوشایند باشد، با چند بار خوردن، با ذائقه او هماهنگ می‌شود و عادت به شنیدن صدایی ناهنجار، از شدت آزار آن می‌کاهد؛ به گونه که گاهی اوقات انسان متوجه آن نمی‌شود. اگر انسان قرآن کریم را بشناسد و آن را سخن خداوند بداند که در هر لحظه و ساعت با او به گفت: وگو می‌نشیند و بدون واسطه، با او سخن می‌گوید.

فرمانده ناحیه مقاومت بسیج سپاه نیکشهر ادامه داد: اگر انسان‌ها خداوند را به بزرگی و عظمت و لطف و رحمت و حکمت شناخته باشد، می‌دانند که خداوند بزرگ با آن صفات جلال و جمالش در قرآن و کلامش تجلی و ظهور یافته است، آن گاه کلمه کلمه قرآن را نور و پاکی و حکمت و پند و هدایت می‌داند و هیچ لذتی در عالم نزد او، بالاتر از انس با قرآن که کلام محبوب و سخن خالق است، نمی‌باشد.

این مسئول اظهارداشت: برای انس با قرآن، باید به اموری چون، حداقل روزی ده آیه از قرآن کریم و یا یک صفحه از آن تلاوت گردد؛ بدین معنا که تلاوت قرآن در هیچ روزی ترک نشود، تدبر در قرآن و آیات نورانی اش فراموش نشود، آداب ظاهری قرآن، مثل با وضو بودن و رو به قبله بودن و حضور قلب داشتن در وقت تلاوت و سایر آداب، رعایت شوند، مواظب گناهان بودن و تصمیم بر ترک آن‌ها و دوری از آنها، در بین گناهان باید بیشتر متوجه گناهان زبان بود؛ چون قرآن از طریق زبان و دهان خوانده و تلاوت می‌شود؛ پس باید «دهان‌های خود را که راه‌های قرآن است، پاکیزه نمایید» بپردازد.

ولی نژاد گفت: آشنایی با ادبیات عرب و صرف و نحو، به ویژه معانی لغات قرآن و ترجمه آن که این امر در انس با قرآن و استفاده بهتر از آن، نقش به سزایی دارد.

این مسئول یکی از مهم‌ترین عوامل برای رغبت انسان برای قرائت قرآن را «احساس نیاز» دانست و خاطر نشان کرد: اگر این اتفاق افتاد و انسان احساس نیاز به آن کار کرد، هرگز از انجامش خسته نمی‌شود. ما مسلمانان معمولاً قرآن می‌خوانیم تا با آن، به حال خوش معنوی برسیم و یا به وسیله آن، خواسته‌های خود را از خداوند طلب کنیم. هر چند این نوع استفاده از قرآن، اشکالی ندارد، اما هدف اصلی از خلقت قرآن، این است که انسان به وسیله آن، خداوند را بشناسد و با آن، به اوصاف و خصوصیات الهی پی ببرد و با شناخت و عمل به احکام و دستوراتش، سعادت ابدیش را فراهم آورد.
ارسال نظرات