به همت پایگاه بسیج الزهرا (س) ؛

کارگاه بررسی مهارت های زندگی از منظر نهج البلاغه برگزار شد

به همت پایگاه بسیج الزهرا (س) ، حوزه 216 حضرت زکیه(س) کارگاه بررسی مهارت های زندگی ازمنظر نهج البلاغه با حضور کارشناس سرکار خانم صیادی و بسیجیان خواهر همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد .
کد خبر: ۹۰۲۴۲۹۶
|
۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از کرج ، به همت پایگاه بسیج الزهرا (س) ، حوزه 216 حضرت زکیه(س) کارگاه بررسی مهارت های زندگی ازمنظر نهج البلاغه با حضور کارشناس سرکار خانم صیادی و بسیجیان خواهر همزمان با ماه مبارک رمضان برگزار شد .

کارگاه بررسی مهارت های زندگی ازمنظر نهج البلاغه برگزار شد

صیادی ضمن تسلیت ایام سوگواری قدر، اظهار داشتند:نهج البلاغه متضمن چند ویژگی است، ویژگی اول این است که شان نزول و صدور بیشتر کلمات نهج البلاغه را واقعیت و عینیت زندگی اجتماعی و سیاسی تشکیل داده است.


وی افزود:امام علی(ع) در فضای زندگی اجتماعی و سیاسی ودر مواجهه با شرایط سخت و پیچیده اجتماعی سیاسی این خطبه ها و موضع گیری ها را ارائه کرده اند که جمع آن ها نهج البلاغه را تشکیل داده است، به همین دلیا نهج البلاغه بسیار کاربردی و ناظر به صحنه عمل است و از حالت اندیشه های دور از واقعیت و نیازمند به تحلیل برای مرتبط کردن با واقعیت نیست بلکه خود به خوبی و شفاف در لبالب، نگاه زندگی عینی و اجتماعی و سیاسی دارد. این ویژگی بزرگی است و شاید کمتر کلامی از معصومدارای این ویژگی باشد. به همین علت استفاده از نهج البلاغه برای شرایط زندگی استفاده حداکثری دارد.


صیادی در تبین سایر ویژگی های نهج البلاغه اظهار داشت: این متن تنها متن گسترده و مفصل مرتبط به فقه سیاسی است.فقه سیاسی امر مهمی است و شاید در رده بالای فقه های تخصصی ما جای دارد.


وی یاد آور شد: ویژگی دیگر نهج البلاغه این است که این کتاب مجموعه و منظومه ای از دین را تشکیل می دهد.در نهج البلاغه هم فلسفه، کلام و فقه را می توان به طور گسترده ردیابی کرد، هم دارای آموزه های دقیق اخلاقی،اخلاق سیاست و هم جنبه های تربیتی را در سطح گسترده و فراگیر می توان مشاهده کردو هم تاریخ و تحلیل آن را می توان در این کتاب دنبال کرد. بحث های اعتقادی دقیق کلامی نیز در این متن موجود است.


این کارشناس تصریح کرد: چگونگی استفاده از آیات قرآن و نفسیر آیات و به تعبیر دیگر شیوه استفاده از آیات قران را می توان در این کتاب مشاهده کرد. برای عالمان دین همواره ارزو بود که از قرآن بتوانند استفاده گسترده تر داشته باشند و تفسیر آیات را با گام هایی به جلو ببرند.نهج البلاغه کتابی در بردارنده چگونگی استدلال به آیات قرآنی در زمینه های سیاسی،اجتماعی و اعتقادی مختلف است.


وی در پایان خاطر نشان کرد: مفسران نیز افزون بر اینکه در کنار آموزه های تفسیری نهج البلاغه نسبت به آیات قرآن قرار گیرند می توانند چگونگی استدلال ورزی به آیات قرآن برای دستیابی به مطالب قرانی را بیاموزند و دراین زمینه کوشش در خور و توجه جدی به نهج البلاغه صورت نگرفته است.

 

خبرنگار بسیجی : فوج

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار