مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا با تشریح سه کانون مهم تهدید این‌ روزهای انقلاب اسلامی، به این پرسش پاسخ می‌دهد که چرا امروز رهبری از دوران امام راحل سخت‌تر است؟
کد خبر: ۹۰۲۴۱۲۶
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۱
به گزارش خبرگزاری بسیج از شاهرود، حجت الاسلام والمسلمین علی سعیدی در مراسم ارتحال امام راحل در مسجد غربای شاهرپذ در سخنانی با اشتره به لیالی قدر که فضیلت آن بیش از هزار ماه است، به سالروز ضربت خوردن و شهادت حضرت علی (ع) و ارتحال امام (ره) و آغاز رهبری مقام معظم رهبری اشاره کرد و افزود: این تقارن نشان می‌دهد راه امام راحل برگرفته از تعالیم دینی و مذهبی بوده است.
وی ادامه داد: بعد از ۱۰ سال زعامت حضرت امام خمینی (ره) و امروز بعد از ۲۹ سال که مرد بزرگی بعد از امام، این کشتی عظیم را در اقیانوس مواج منطقه و جهان مدیریت کرده‌اند، نظام اسلامی شرایط خوبی دارد.
سعیدی با بیان اینکه مهم‌ترین ملاک برای ارزیابی، مقایسه عملکرد مردم در دو دوره رهبری است که مهم‌ترین مشکل بشر شاید همین باشد گفت: انتقال رهبری اول به رهبری دوم یک پیچ بسیار سخت و خطرناک است که هم آزمونی سنگین برای خواص و هم برای مردم محسوب می‌شود. واقعیت مطلب این است که یک جهت افقی را تدبیر ذات الهی در برمی‌گیرد و یک جهت عمومی که مربوط به همه انسان‌های روی کره زمین است، را زیرپوشش خود قرار می‌دهد و همه انسان‌ها در عصر خودشان تکالیف خاصی دارد و خداوند آن تکالیف را متناسب با عصر خودشان طلب می‌کند.
وی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم عملکرد یک امت را بررسی کنیم، باید با امت‌های گذشته قیاس کنیم افزود: در داستان موسی ابن عمران (ع) و هارون، هر دو نصب الهی و حجیت داشتند و فرقی بین موسی (ع) و هارون نبود؛ اما خواص و مردم بین این دو نفر فرق گذاشتند و نسبت به موسی (ع) تبعیت و نسبت به هارون تمرد و طغیان داشتند. مقایسه عصر پیامبر اعظم (ص) و حضرت علی (ع) نیز قابل توجه است. تفاوت خاصی بین ویژگی‌های پیامبر گرامی اسلام (ص) و امام علی (ع) نبود؛ جز در مسأله وحی.
وی ادامه داد: پیامبر گرامی اسلام (ص) اذعان فرمودند که تو می‌شنوی و می‌بینی، آنچه را من می‌بینم، الا که پیغمبر بعد از من نیستی و در میزان تبعیت بین امام علی (ع) و پیامبر گرامی اسلام (ص) تفاوتی نبود، اما خواص بین مردم فاصله انداختند و از پیامبر اطاعت؛ اما بعد از رحلت ایشان، از جانشینش سرپیچی کردند.
سعسعی عنوان کرد: زیارت عاشورا، سند خیانت یک امت را نشان می‌دهد. پیامبر گرامی اسلام (ص) فرمان داده بودند تا مردم تبعیت از علی (ع) را در دستور کار داشته باشند؛ اما با کمال تأسف مردم مسیر دیگری رفتند و ارزیابی رفتار‌های امت پیامبر اسلام (ص) بسیار منفی است. اگر امروز ۶ میلیارد نفر در کره زمین زندگی می‌کنند و یک میلیارد نفر مسلمان هستند و بقیه ادیان دیگری دارند، به اشتباهات و خطا‌های مردم و خواص آن روز، حادثه عاشورا و خیانت یاران امام حسن (ع) و دیگر ائمه برمی‌گردد که اشتباهات آن مردم در دوره اخیر هم تأثیر گذاشته است.
مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا با بیان اینکه عصر خودمان، عصر طلایی و در تاریخ نمونه‌اش کم است گفت: دوره کنونی، عصر بی‌نظیری است و آنچه اتفاق افتاده، در هیچ تاریخی رخ نداده است. معنای این سخنان برتری ما از امت‌های دیگر نیست؛ بلکه فرآیندی برای ظهور اتفاقی می‌افتد که جزو عجایب روزگار بشر خواهد بود.
وی افزود: عصر امام، عصر بزرگ‌ترین تحول در سطح منطقه و دنیا بود. اگر مقایسه‌ای بین انقلاب‌های ناموفق و موفق و ابتر و موفق کامل داشته باشیم، به موارد متعددی پی می‌بریم.
سعیدی با اشاره به انقلاب کبیر فرانسه و شوروی که کامل بود افزود: کامل‌ترین انقلاب‌ها، انقلاب امام راحل بوده است که منشأ تحولات عظیم در ایران، غرب آسیا و سطح بین‌الملل شد و توانست بزرگ‌ترین تحول را ایجاد کند. کسینجر، یهودی کهنه‌کار آمریکایی می‌گوید «انقلاب ایران یک سونامی برای بشر بود و تحولاتی به وجود آورد که نمی‌توان عقبه آن را محاسبه کرد و گسترده‌ترین و عمیق‌ترین انقلاب مردمی بود و پیامد‌های عجیب و غریبی دارد».
مسئول سابق نمایندگی، ولی فقیه در سپاه با بیان اینکه امام راحل، آنچه در توان داشت، انجام داد و ۱۰ سال رهبری کرد و ساختار نظام را شکل داد گفت:امام خمینی (ره)، شورای نگهبان، مجلس خبرگان رهبری، قانون اساسی و تحولات منطقه و بین‌المللی را شکل داد و همه این‌ها از آثار و برکات انقلاب امام بود؛ اما فقط این انقلاب به ۱۰ سال رهبری امام محدود نمی‌شود و باید تداوم داشته باشد. آنچه در گذشته می‌بینیم، مرحله پیروزی، استقرار و استکمال انقلاب است. انقلاب‌های توحیدی در مراحل مختلف آمدند؛ اما در استکمال نتوانستند، ادامه دهند.
وی با اشاره به اینکه انقلاب اسلامی چهار مرحله مهم را طی کرده است. پیروزی، استقرار، استمرار و استکمال، چهار مرحله گذار انقلاب اسلامی است تاکید کرد: هنر ملت و رهبری این بود که مرحله چهارم اتفاق افتاد که در انقلاب‌های دیگر در کار نبود؛ چون جامعه با شکست و شکاف در انتقال به مرحله دوم رهبری مواجه شد؛ اما در انقلاب اسلامی، دو عامل پیوند خورد که شامل تدبیر و هوشمندی رهبری و مردم بود. هم رهبری و هم مردم متوجه شدند که اتفاقات گذشته نباید تکرار شود و اگر امروز در صحنه منطقه غرب آسیا و بین‌الملل به قله‌های بلندی دست پیدا کردیم، به خاطر امت و امام گذشته و امروز است.
وی با بیان اینکه پیچ خطرناکی را طی کردیم افزود: در دوران گذار رهبری از امام خمینی (ره) به مقام معظم رهبری، متغیر‌هایی را شاهد هستیم که خیلی قابل بحث است. مسائل پیچیدگی مهمی داشت. اگر امام نبود، انقلاب را به باد می‌دادند و استخوان‌های انقلاب تاکنون پوسیده بود. سخت‌ترین کار امام راحل، حل کردن غائله‌های مختلف بود. هدایت‌های الهی اینجا نقش اساسی داشت.
سعیدی ادامه داد: هیچ کس باور نمی‌کرد که این‌قدر رهبری بعد از امام راحل تفاوت داشته باشد؛ اما به هر حال زمینه فراهم شد و بار سنگین بر دوش رهبری قرار گرفت.
وی با تاکید بر این نکته که پیچیدگی‌ها کمتر از دوران امام خمینی (ره) نیست و مدیریت در چنین شرایطی، این عظمت رهبری را می‌رساند گفت:پایان جنگ، عصر سازندگی، حرکت به سمت تجمل‌گرایی، عقب راندن ارزش‌های دفاع مقدس و تغییر نسل‌ها متغیر‌های مهم عصر مقام معظم رهبری است. آرام آرام نسلی آمد که جنگ را ندیده بود و تحول عجیبی در نسل‌ها به وجود آمد و با نسلی که در کوران جنگ رشد کرد، تفاوت داشت. تغییر وسیع در فناوری اطلاعات در زمان امام نبود و این کار رهبری را سنگین می‌کرد. رهبری این جامعه سخت‌تر است. تغییر در وضع نبرد از سخت به نرم هم رخ داد. در این برهه، هم نبرد سخت را شاهد بودیم و هم نبرد نرم و ادبیات رهبری به سمت تهاجم فرهنگی، شبیخون فرهنگی و جنگ نرم سوق یافت و در زمان امام این ادبیات در کلام ایشان کمتر بود؛ چون جنگ نرم آن‌چنانی نبود و جنگ سخت بود.
وی با بیان اینکه جنگ نرم به مراتب کار را مشکل‌تر می‌کند افزود:، چون جنگ سخت سر و صدا دارد؛ اما جنگ نرم عرصه جامعه را در برمی‌گیرد. متغیر دیگر، بروز چند جنگ منطقه‌ای است؛ در حالی که در زمان امام خمینی (ره)، یک جنگ رخ داد که با پیروزی ملت ایران تمام شد؛ اما در دوران رهبری انقلاب، ۹ جنگ منطقه‌ای داشتیم. اگر لحظه‌ای غفلت می‌کردیم، این جنگ‌ها دامن‌گیر ما می‌شد. جنگ‌های عراق، افغانستان، ۳۳ روزه لبنان، جنگ علیه غزه و... رخ داد و مدیریت کردن انقلاب، نظام و کشور برابر تحولات عظیم و در عین حال انجام تکلیف در قبال مردم منطقه خیلی سخت بود؛ اما انقلاب را حفظ کردیم و رهبری آن را مدیریت کردند.
وی با اشاره به بحران پیدایش افراطی‌گری طالبان، القاعده و داعش در دوران رهبری انقلاب بیان کرد: کشیده شدن این موارد از افغانستان به عراق و پیدایش داعش و جریان افراطی به نام اسلام هم صورت گرفت. مدیریت کردن در چنین شرایطی کار سختی است و اگر ملت شبانه‌روز شکر خدا کنند، نمی‌تواند قدر نعمت ولایت را به جای آوردند و خداوند ایشان را ذخیره امت اسلام قرار داده‌اند.
سعیدی خاطر نشان کرد: مردم ایران خیلی مردانگی کردند. اگر رهبری فریاد می‌زنند که ترامپ غلط می‌کنی، این عمق ایمان، باور و صلابت ایشان را می‌رساند که به پشتوانه مردم است. پدیده‌ای دیگر که زمان رهبری انقلاب رخ داد، بیداری اسلامی بود و این بیداری اسلامی هر چند برخی سران کشور‌های اسلامی نسبت به آن خیانت کردند؛ اما نقش مهمی در تحولات جهانی داشت. تغییر جنگ تمدنی به جنگ درون‌تمدنی در دوران رهبری رخ داد که با حضور فیزیکی آمریکایی‌ها همراه بودند؛ اما آمدند و دیدند که جواب نمی‌دهد. از این‌رو، تغییر رویه به جنگ نیابتی و درون کشور‌های اسلامی، اختلاف و درگیری درونی رخ داد که خسارت‌های عجیبی داشت و هدفش ایجاد امنیت برای اسرائیل بود، در این راه هزینه‌ها کردند.
مسئول دفتر عقیدتی سیاسی فرمانده کل قوا ادامه داد: عربستان و خیانت آل‌سعود و امارات و برخی کشور‌های منطقه در تاریخ کم‌نظیر است و به نیابت از آمریکا، پول، سلاح و نیروی انسانی را علیه سوریه، عراق و یمن به کار گرفتند و آمریکایی‌ها نظاره‌گر کشتار‌ها بودند.
وی با اشاره به افتخارات زیاد مردم ایران در تاریخ و پیوند امت و امام که معجزه‌آفرین است گفت:از متغیر‌های مهم انقلاب، هجمه رسانه‌ای است و در این زمینه در بخش‌های فرهنگی، دینی و اسلامی ضربه می‌زنند و مدیریت کردن در چنین شرایطی کار سختی است. مدیریت رهبر انقلاب در سه مرحله قابل بررسی است. رهبر معظم انقلاب اول پاسداری و صیانت از انقلاب کرده‌اند و ۲۹ سال است با تمام توان، میراث امام خمینی (ره) را حفظ کرده‌اند. دوم، استقرار و استمرار مقاومت و نهادینه کردن این فرهنگ در منطقه بوده است. مقاومت را بومی‌سازی کردیم و خیلی مهم است که رهبر انقلاب، این فرهنگ بومی را به کشور‌های دیگر منتقل می‌کنند و امروز در عراق، سوریه، لبنان و غزه فرهنگ مقاومت بومی شده است.
سعیدی تصریح کرد: عصبانیت امروز نظیر بن سلمان به خاطر عظمت انقلاب تشیع است. رژیم پوسیده‌ای مدعی رهبری اسلام با تابلوی وهابیت است؛ اما رهبری ما، مکتب تشیعی را در جهان ایجاد کردند و این عصبانیت به خاطر آن است. این فرآیند ادامه دارد و ما امروز امانتی داریم که باید از آن پاسداری کنیم و در آزمون بسیار سنگینی قرار داریم. رهبری با مشکلات عجیبی روبه‌رو بوده‌اند و گاهی تحمل می‌کنند و اظهار نمی‌کنند و با سرانگشت تدبیر امور را اداره می‌کنند. اگر مسؤولان به توصیه‌های رهبری گوش می‌کردند، امروز وضع ما بهتر بود و چالش‌های امروز را نداشتیم.
امام جمعه موقت شاهرود با اشاره به سه کانون تهدید انقلاب اسلامی تاکید کرد: این سه تهدید که امروز باید مد نظر قرار گیرد. اول اصل انقلاب در معرض خطر است. دوم، ولایت فقیه و شخص، ولی فقیه بوده و بیشترین فشار روی ایشان است. سوم، قدرت دفاعی ماست و فشار امروز روی سپاه پاسداران است و باید متوجه باشیم و وظیفه خود را انجام دهیم.
ارسال نظرات
پر بیننده ها