چند روزی است که موضوع واکسن HPV به سوژه اصلی فضای مجازی تبدیل شده است، یک تبلیغ هوشمندانه که منجر به یک موج رسانه‌ای شدید شد، اما واقعیت و پشت پرده این هیاهوی پیش آمده چیست؟
کد خبر: ۹۰۲۳۸۷۱
|
۱۴ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۲

به گزارش خبرگزاري بسيج استان مركزي ؛ چند روز قبل بود که دختر جوانی با نام یاسی‌ اشکی با شرکت در برنامه ماه عسل از سونامی یک بیماری خبر داد.

فارغ از اینکه یک فرد غیرپزشک و متخصص نباید در یک برنامه زنده تلویزیونی شرکت و مسائل تخصصی و فوق تخصصی را مطرح کند موضوع معرفی و تبلیغ یک واکسن وارداتی هم در نوع خودش جای تعجب داشت.

بماند از اینکه چه کسی تأیید می‌کند که سونامی بیماری در راه است و کدام فرد از وزارت بهداشت مسئول ایجاد این اضطراب و تشویش صورت گرفته در جامعه است.

البته مسأله اصلی اینجا شخص یاسی اشکی و یا هر فرد غیرکارشناس دیگر نیست و اینکه این شخص چه کسی است و در این جریان چه نقشی دارد هم برای ما مهم نیست. حتی موضوع تناقض گفته‌های وی در مصاحبه‌های سال‌های گذشته‌اش هم در درجه دوم اهمیت قرار دارد.

هرچند که بسیاری از متخصصان معتقدند که درباره این بیماری و همه‌گیری آن بزرگنمایی شده و البته این واکسن هم به اندازه تبلیغی که می‌شود موثر نیست و این مورد در اولویت چندم سلامت قرار دارد.

پلان یک/ طرح سناریو در برنامه زنده تلویزیونی

نکته اول که باید به آن پرداخت موضوع مهم‌تری است. در ابتدا پس از دیدن برنامه آنچه به ذهن مخاطب هوشمند خطور می‌کند یک سناریو از پیش تعیین شده برای معرفی یک واکسن است.

برای اینکه به واقعیت این ماجرا پی ببریم لازم بود با دست‌اندرکاران برنامه ماه عسل صحبت کنیم. بعد از تماس همان طور که انتظار می‌رفت توپ به زمین وزارت بهداشت افتاد. مسئولان این برنامه اظهار کردند اشکی را وزارت بهداشت تأیید و به ماه عسل فرستاده است.

برای پیگیری ادامه ماجرا به سراغ وزارت بهداشت رفتیم، یکی از مسئولان وزارتخانه با تأیید این موضوع عنوان کرد که این یک تفاهم برای تولید واکسن است که بین وزارت بهداشت و انجمنی که خانم یاسی اشکی عضو آن است صورت گرفته و قرار است با کمک‌های مالی این انجمن واکسن HPV تولید شود.

جزئیات تولید واکسن HPV در ایران

این فرد مطلع مطلب را هم افزود که هر مبلغی این فرد جمع کند همان اندازه هم وزارت بهداشت پرداخت خواهد کرد تا واکسن HPV به مرحله تولید برسد.

این مسئول وزارت بهداشت سخنرانی طولانی هم از ضرورت استفاده این واکسن برای 10 درصد از زنان جامعه داشت همچنین در سخنانش اذعان کرد که این مورد برای کسانی که رابطه‌های پرخطر جنسی داشته‌اند بیشتر لازم است.

پلان دوم/ سناریوی جمع‌آوری پول‌های مردم

پس از صحبت با این مقام مسئول چند سوال در ذهن ایجاد شد که با توجه به پروپاگاندای به وجود آمده در مورد این واکسن و موج ایجاد شده لازم هست که در اینجا به آن بپردازیم.

اول اینکه بنا به اذعان مسئولان وزارت بهداشت برای این واکسن رقمی معادل 150 میلیارد تومان نیاز است که بنا بر توافق انجام شده 75میلیارد تومان آن قرار است از طرف انجمن جمع‌آوری شود.

آقایان را ارجاع می‌دهیم به قصه کرمانشاه و در بهترین حالت که فضای احساسی جامعه درگیر و تحت تأثیر این حادثه غمبار بود؛ تمامی شماره حساب‌ها و همت جمعی سلیبریتی‌ها توان جمع‌آوری 20 میلیارد تومان را داشت؛ در این موضوع هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت رقم جمع‌آوری شده توسط مردم به همین عدد خواهد رسید.

وزارت بهداشت پاسخ دهد که مابقی 55 میلیارد تومان را چه کسی پرداخت خواهد کرد.

این سؤال دو پاسخ خواهد داشت:

اول اینکه پروژه به صورت نیمه‌کاره رها خواهد شد، یعنی 20 میلیارد تومان پرداخت شده از سوی مردم هم به سرنوشت خیلی از پول‌های سرگردان در حساب سلیبریتی‌ها دچار می‌شود

اما در حالت دوم اینکه وزارت بهداشت بگوید 55 میلیارد تومان را هم خودمان خواهیم داد و آن وقت این سؤال پیش می‌آید که وقتی 130 میلیارد تومان را خود دولت می‌خواهد پرداخت کند آیا برای جمع آوری تنها 20 میلیارد تومان این همه سر و صدا و هیاهوی موج رسانه‌ای ایجاد کردید؟

پلان سوم/ سناریوی تبلیغ واکسن در فضای مجازی

اما دومین نکته اینکه وزارت بهداشت که چندین جلسه برای ضرورت استفاده از واکسن HPV گذاشته و مرتب در فضای مجازی در حال تبلیغ برای این واکسن است. آیا نمی‌توانست پیش از این هزینه 150 میلیارد تومانی تولید واکسن را خود تقبل کند و مردم را از مرگ «آن طور که خودشان می‌گویند» نجات دهد؟ مگر وظیفه ذاتی وزارت بهداشت محافظت از جان مردم نیست و آیا جان مردم 150 میلیارد تومان هم ارزش ندارد؟

اما سوال دیگری وجود دارد که اگر مردم با توجه به پیشینه جمع اوری پول از طریق شبکه های مجازی و بی اعتمادی های ایجاد شده پیش قدم نشوند چه؟

مسئولان وزارت بهداشت که اغلب دنیا دیده بوده باید پاسخ این سوال را هم بدهند که آیا در همه دنیا مردم هزینه تولید واکسن را که یک امر حاکمیتی است می‌پردازند؟

نکته سوم اینکه بر فرض آنکه 150 میلیارد تومان هم جمع شد؛ آیا با وجود تحریم‌های ظالمانه دولتهای متخاصم توانایی خرید و واردات تکنولوژی این واکسن را داریم؟ و اگر نداریم چند سال طول می‌کشد تا به ‌آن دست یابیم؟

البته این سؤال را هم مسئولان وزارت بهداشت پاسخ دادند و گفتند 5 سال طول می‌کشد تا به فناوری تولید واکسن HPV دست یابیم و باز هم دو سوال پیش‌روی مخاطبان قرار می‌گیرد:

اول اینکه این واکسن سال 2006 در آمریکا تولید شده و چرا آقایان در این 12 سال به فکر سلامت مردم نیفتادند؟ و تا امروز نمی‌توانستند این فناوری را وارد یا تولید کنند؟

و سؤال دوم اینکه تکلیف مردم در 5 سالی که باید منتظر بمانند تا واکسن HPV تولید شود چیست؟ مگر نه اینکه در تبلیغات مجازی این چند روز از بروز سونامی بزرگی یاد شده است!

پلان چهارم/ سناریوی فروش واکسن وارداتی تا 5 سال آینده

طبیعی است که با وجود موج ایجاد شده و اطلاع‌رسانی‌های نادرستی که پیش آمده تقاضای استفاده از واکسن HPV چندین برابر خواهد شد.

معاون اجتماعی وزارت بهداشت هم دیروز با چندین تن از فعالان فضای مجازی برای معرفی این واکسن دیدار و گفت‌وگویی داشته و از آنها خواسته تا در این راه این وزارتخانه را حمایت کنند.

فارغ از اینکه همین بار روانی ایجاد شده در جامعه باعث هجوم مردم به مراکز درمانی برای تزریق واکسن خواهد شد.

نتیجه اینکه وقتی پنج سال تا تولید ملی این واکسن فاصله داریم، باید واردات آن را افزایش دهیم و مردم هم باید به صورت آزاد هزینه‌های میلیونی برای تزریق آن را بپردازند و قطعا سود سرشاری نصیب واردکنندگان و هلدینگ‌های دارویی خواهد شد.

پلان آخر/ بیمه سلامت hpv را پوشش دهد

در اینجا تنها یک راه باقی می‌ماند و آن هم اینکه وزارت بهداشت که نگران سلامتی مردم است در پنج سال باقیمانده تا تولید این واکسن، نوع وارداتی آن را بیمه کند تا از جان مردم حفاظت شود.

مسئولان وزارت بهداشت همانطور که خود اذعان کردند باید تزریق این واکسن همه‌گیر شود و برای اینکه فرقی بین غنی و فقیر جامعه قائل نشویم پیشنهاد می‌شود مسئولان بیمه سلامت برای حفاظت از جان فقرا و کسانی که تمکن مالی ندارند این دارو را به لیست حمایت‌های بیمه‌ای خود اضافه کنند.

ان‌شاءالله که روند تولید واکسن هم به خوبی پیش خواهد رفت و در پنج سال آینده به این فناوری دست خواهیم یافت.

منبع : راه دانا

ارسال نظرات