کد خبر: ۹۰۲۳۶۶۱
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
استانی که در دهه‌های اخیر بیشتر از گذشته بر روی زبان‌ها افتاده و داشتن ظرفیت‌های متعدد از قبیل: نفت، معادن غنی، وپتروشیمی‌های نیمه کاره و جاده‌های خطرناک و حتی طبیعت شگرفش را همه طبیعت دوستان و مسافران به عینه به چشم خود دیده اند.

برخی این استان را استانی با دردسر‌های فراوان لقب داده اند که یکی از معروف‌ترین این دردسر‌ها محرومیت و دیگری توجه نکردن به اصل شهرسازی و آینده نگری نداشتن مسئولان برای مرکز این استان بوده که باعث شده بیشتر مردمی که به امید شهرنشینی به مرکز آن وارد می‌شوند از آمدن خود پشیمان شوند.

شهر یاسوج که در نیم قرن پیش فضای شهری مناسب به خود نمی‌دید و تنها منظره اش کارخانه قند پیر شده وچندین ساختمان اداری در ترمینال سنتی این شهر بود امروز به گونه‌ای دگرگون شده که به قول برخی رویای یک کلان شهر را در ذهن خود می‌پروراند.

شهری که در دو دهه اخیر از سال‌های ۸۰ تا ۹۰ با رشد فزاینده مهاجرین روستایی روبه رو و آینده نگری نکردن در این قضیه باعث شده که شکل زیبای شهری نشینی از یاسوج رخت بندد و رشد شدید حاشیه نشینی در اطراف آن امروز به معضلی برای تمامی مردم در این شهر کوچک بدل شود.

یاسوج که برخی به آن لقب پایتخت طبیعت و یا شهر آب را دادند و شر شر آبشار‌های خروشانش همه را محو خود می‌کرد، امروز به یکباره دچار یک روزمرگی شده و نبودآب آشامیدنی، رشد فزاینده حاشیه نشینی و حتی ساخت و ساز‌های متعدد بیشمار فضای نفس کشیدن را از آن گرفته است.

رشد حاشیه نشینی در این شهر باعث شده که مسئولین در سال‌های ۸۶ با یک تبصره به دنبال شهری دیگر به نام مادوان در پنج کیلومتری شهر یاسوج باشد، دستوری که خیلی زود رنگ باخت و مهاجر پذیری در این شهر کوچک باعث کاهش خدمات و بلاتکلیفی دو روستای دیگر در این منطقه شد.

برخی وجود تمامی امکانات و خدمات در یک بخش از شهر یاسوج را دلایلی می‌دانستند که باعث این آشفته بازار شده، اما از پشت صحنه دیگر ماجرا که همان مهاجر پذیری شدید به این دو مناطق بوده خبر دار نشدند.

شهر مادوان که در اوایل برای مردم که دوست داشتند شهر نشین باشندخوش یمن بود، اما در طولانی مدت باعث شده که عده‌ای از مردم خواهان الحاق به مرکز استان و حتی روستا شدن دوباره آن شوند، موضوعی که باعث شده بود که برخی از ساکنینی که در این منطقه سکنی پذیرفته بودند بین شهر بودن و یا نبودن آن تردید کنند و ندانند که آیا منطقه آنان شهر است و یا با روستا.

آن چیزی که امروز معلوم بوده این است که روستا‌های مهریان و بلهزار در سررود شمالی پایتخت طبیعت به همراه مزدک و گنجه‌ای و حتی روستای گوشه در بلاتکلیفی به سر می‌برند.

مردم این روستا‌ها می‌گویند که امروز قافیه برای آنان به گونه‌ای دیگر ترسیم شده و رشد زیاد حاشیه نشینی‌ها در منطقه خوش اب و هوای بویراحمد باعث شده که عده زیادی روستا‌ها و دیار خود را ترک کنند و به امید شهر نشینی در حاشیه‌ای شهر سکنی بپذپرند، معضلی که خودش باعث بلاتکلیفی حاشیه‌های شهر یاسوج شده است.

از موضوعات هم بگذریم رشد زیاد خدمات در یک قسمت از شهر (یاسوج) باعث شده که حاشیه‌های شهر یاسوج مرکز استان مشکلات زیادی اعم از بی آبی، نبود خدمات مناسب، نبود درمانگاه‌های شبانه روزی، نبود بانک‌های عامل، ادارات خدمات رسان و حتی دیگر خدمات مهم را به خود ببیند.

حتی ساخت و ساز‌های متعدد و بدون کارشناسی شده، نبود راه‌های مناسبی شهری، نبود امکات زیرساختی از قبیل: پارک و فضای ورزشی نیز اگر دیگر مشکلاتی است که به یکباره بر پیکره نحفیف پاتیخت طبیعت در حاشیه‌های آن فرود آمده و این مناطق را در شوک و بلاتکلیفی فرو برده است.

هرچند در چند سال اخیر نماینده مردم شهرستان‌های بویراحمد و دنا و حتی برخی از مسئولان وعده الحاق این دو منطقه به شهر یاسوج و ناحیه سه شدن شهرداری یاسوج را وعده دادند آما انچیزی که معلوم است این بوده که هننوز مسئولان در شهر شدن این دو روستا دو دل بوده و نمی‌توانند این مسئله را چگونه فیصله دهند.

سید حسین کاظمی مسئول دفتر فنی استان به الحاق این دو روستا به شهر اشاره کرد و گفت: الحاق روستا‌های مادوان سفلی و علیاء، مهریان، بلهزار، سراب تاوه، سروک، شهرک ولایت به شهر یاسوج از جمله برنامه‌های پیشنهادی در دستور کار است.

وی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود این مناطق به عنوان یک ناحیه یا منطقه از نواحی و مناطق شهر اصلی اداره و تلقی شوند و برای آن‌ها در طرح‌های جامع و تفصیلی، ضوابط و مقررات ویژه متضمن امکان استمرار فعالیت‌های روستایی تهیه و ملاک عمل قرار می‌گیردکه این روستا‌ها همگی در محدوده حریم شهر یاسوج قرار گرفتند.

کاظمی ابراز کرد: در صورت رد پیشنهاد اول و در حمایت اهالی روستای مهریان از الحاق آن روستا به شهر مادوان و ایجاد یک شهر مستقل فارغ از اسامی روستا‌های تشکیل دهنده آن با یک نام جدید که مورد توافق قرار گیرد.

وی تصریح کرد: پیشنهاد می‌شود روستا‌های مهریان و بلهزار باهم تشکیل و یک شهر واحد شوند بطوری‌که شهرداری در حد واسط بین این سه روستا مستقر شود و اسم ان شهر به تبعیت از اسامی این سه روستا نباشد و به عنوان مثال بنام شهر سررود شمالی نامگذاری شود.

حتی رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کهگیلویه و بویراحمد اظهار داشته بود: طرح الحاق روستا‌های حریم به شهر یاسوج، آبان ماه سال ۹۵ در کارگروه امور زیربنایی و شهرسازی استان مطرح و مصوب شد که ۴۵ روز به مشاور فرصت داده شود پیرامون الحاق روستا‌های حریم به شهر یاسوج مطالعات لازم را انجام دهد.

حسن نوروزی با بیان اینکه در این طرح روستا‌های "مادون"، "بلهزار" و "مهریان" مد نظر قرار دارند، افزود: ۵۰۰ میلیون ریال اعتبار برای انجام مطالعات این طرح در نظر گرفته شد.

مدیرکل راه و شهرسازی کهگیلویه و بویراحمد نیز در این باره گفت: مطالعات طرح الحاق روستا‌های حریم به شهر یاسوج انجام و این بحث عمدتا به صورت ناحیه منفصل شهری در ستاد بازآفرینی نیز مطرح شده است.

محمدعلی علیمردانی عنوان کرد: پیشنهاد می‌شود برای جلوگیری از از گسترش شهر یاسوج، ایجاد کمربند سبز در اطراف این شهر مصوب شده و دستگاه‌های متولی از هم اکنون عملیات اجرایی آن را شروع کنند
ارسال نظرات