کشت نشایی چغندرقند به صورت مکانیزه برای نخستین بار در کشور با حضور معاون وزیر جهاد کشاورزی، مجری کشور اطرح جغندرقند و مسئولان استان کردستان در اراضی شهرستان سقز آغاز شد.
کد خبر: ۹۰۲۳۶۵۷
|
۱۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۲۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، در این مراسم عباس کشاورز معاون وزیر جهاد کشاورزی در امور زراعت، علی یزدانی مجری کشوری طرح چغندرقند، علیرضا مهاجر مشاور وزیر جهاد کشاورزی و زارع فیض آبادی معاون پشتیبانی سازمان تحقیقات کشور و همچنین جعفری رئیس سازمان جهادکشاورزی کردستان حضور داشتند.

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کردستان گفت: کشت نشایی با هدف کاهش مصرف آب در بسیاری از محصولات آب بر انجام می‌شود و در سال زراعی جاری جهاد کشاورزی بدنبال افزایش این نوع کشت از ۱۲ هکتار آزمایشی سال قبل به ۴۰ هکتار است.

فرید سپری گفت: سال گذشته کاشت نشایی محصول چغندرقند به صورت دستی انجام شد، اما امسال با استفاده از ادوات ویژه و به صورت مکانیزه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: برای اجرای این هدف حدود چهار میلیارد و ۸۰۰ میلیون ریال هزینه شده تا نشا‌ها رایگان در اختیار کشاورزان چغندرکار قرار گیرد.


وی گفت: کشت نشایی چغندر قند ۱۰ تا ۱۵ خرداد حدود ۲ ماه دیرتر از زمان سنتی انجام می‌شود که این اقدام باعث حذف سه تا چهار نوبت آبیاری و در نهایت صرفه جویی چهار هزار لیتری در هر هکتار برای هر نوبت می‌شود.

سپری اضافه کرد: علاوه بر تهیه نشا‌ها از استان خراسان رضوی و توزیع رایگان بین کشاورزان، چهار دستگاه نشاکار نیز به قیمت هر کدام ۴۰۰ میلیون ریال خریداری شده که ۵۰ درصد آن به صورت بلاعوض و ۵۰ درصد نیز توسط کشاورزان پرداخت شده است.

وی از تهیه چهار میلیون متر لوله نوار تیپ به ارزش چهار میلیارد و ۴۰۰ میلیون ریال برای توزیع رایگان در بین بهره برداران چغندرکار خبر داد و تاکید کرد: مهمترین هدف از طرح‌های حمایتی کشت چغندر قند کاهش سطح کشت در کنار افزایش میزان تولید است.

سپری افزود: کاهش سطح کشت سنتی چغندرقند از چند سال گذشته در کردستان آغاز شده و توانسته ایم پس از سه سال سطح زیر کشت این محصول را در شهرستان سقز از یک هزار و ۵۰۰ هکتار به یک هزار و ۱۰۰ هکتار برسانیم.

در حاشیه این مرسام، از ادوات کاشت مکانیزه نشایی چغندر قند رونمایی شد و کارگاه آموزشی با حضور کارشناسان ۱۲ استان کشور که در آن چغندرقند کشت می‌شود نیز برگزار شد.

حدود یک هزار و ۱۰۰ هکتار زمین در شهرستان سقز و حدود ۲۰۰ هکتار در شهرستان‌های قروه و دهگلان زیر کشت چغندرقند می‌رود و سالانه بیش از ۱۱۰ هزار تن از این محصول در مزارع استان کردستان برداشت می‌شود.

استان کردستان یک میلیون و ۲۲۰ هزار هکتار اراضی کشاورزی شامل ۸۹۶ هزار و ۲۳۵ هکتار اراضی دیم معادل ۸۸ درصد و ۱۲۱ هزار اراضی آبی معادل ۱۲ درصد دارد.

انتهای پیام/۷۷۲۷
ارسال نظرات