معاون فنی مرکز بهداشت استان زنجان در سمینار مراقبت و درمان مسمومیت ناشی از مصرف قارچ‌های سمی با اشاره به علائم مسمومیت با قارچ های سمی گفت:دردشکمی، استفراغ، سردرد از علائم این نوع مسمومیت است و باید این افراد به سرعت به بیمارستان مراجعه کنند چراکه ممکن است سبب نارسایی کبد شود که در آن صورت تنها پیوند کبد امکان پذیر است.
کد خبر: ۹۰۲۳۳۵۴
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان ،داود رحمانی با توجه به مسمومیت‌های رخ داده در سطح استان  زنجان لزوم اطلاع‌رسانی در این زمینه احساس می‌شود، افزود: قارچ‌ها به دلیل داشتن چربی کم و پروتئین بالا   و پایین بودن اسیدهای چرب اشباع شده و کلسترول در برنامه غذایی افراد قرار گرفته و متخصصان تغذیه مصرف آن را توصیه می‌کنند.

وی  با بیان اینکه نحوه شناسایی قارچ‌های کوهی به صورت تجربی بوده که به صورت نسل به نسل منتقل شده است،تصریح کرد:مردم از مصرف قارچ‌های کوهی خودداری نمایند و حتما از قارچ‌های بسته بندی شده دارای تاریخ انقضا استفاده کنند.

رحمانی با اشاره به اینکه ما نمی توانیم از روی ظاهر یا مزه قارچ بگوییم کدام نوع وحشی خوراکی و کدام نوع سمی است و تنها آزمایشگاه می تواند خوراکی بودن قارچ را تأیید کند ،خاطر نشان کرد: در اپیدمی اخیر تمامی افراد مسموم ادعا داشتند که سال‌هاست این نوع قارچ را مصرف می‌کرده‌اند و هیچوقت بیمار نشده بودند.

وی با اشاره به باور غلط مردم که رواج یافته است ،عنوان کرد:قارچ‌هایی که داخل یونجه رشد می‌کنند قابل مصرف هستند و یا با بریدن قارچ و تست تجربی می‌توان به ماهیت قارچ پی برد. اما واقعیت این است که نمی‌توان قارچ‌های خوراکی را از روی ظاهر و مزه تشخیص داد.

معاون فنی مرکز بهداشت استان زنجان تصریح کرد: نشانه های زودرس مسمومیت با قارچ شامل تهوع و استفراغ، اسهال، شکم درد و تعریق است، گاهی علایم مغزی مانند توهم، خواب آلودگی، تشنج و یا بی قراری نیز با آن همراه می شود که این علایم، اغلب چهار تا ۲۴ ساعت بعد از خوردن قارچ بروز می یابد.

داود رحمانی با بیان  اینکه تعداد  مسمومیت با قارچ در کشور تا تاریخ 31 اردیبهشت ماه حاکی از این است که کرمانشاه بیشترین میزان مسمومیت با قارچ‌های سمی رابا مراجعه 236نفربه مراکز درمانی و هفت نفرفوتی به خود اختصاص داده است، خاطرنشان کرد: استانهای لرستان، کردستان، آذربایجان غربی استان زنجان  با 66 مسمومیت پس از کرمانشاه قرار دارد وتاکنون هیچ مورد جدی که منجر به  فوت افراد مسموم شده باشد وجود نداشته است .

وی با اشاره به گروه سنی درگیر در این مسمومیت‌های قارچی که  بین گروه سنی 25 تا 45 سال بوده است افزود: تنها یک مورد کودک شیرخوار بوده است که به دلیل مصرف شیر مادر بستری و تحت نظر قرار گرفته است.

 

ارسال نظرات