خبرهای داغ:
شرکت فن تدبیر نسل آفتاب از جمله شرکت های دانش بنیان پیشرو در جهت توسعه صادرات است، با حضور مدیر عامل این شرکت مقوله های مهم برای موفقیت در امر صادرات و دست یابی شرکت های دانش بنیان به بازارهای جهانی بررسی شده است.
کد خبر: ۹۰۲۳۳۲۳
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۵
 

شرکت های دانش بنیان چگونه به بازارهای جهانی دست خواهند یافت؟

به گزارش سرویس خبر بسیج علمی از قم، به همت شرکت جوان و نوپای فن تدبیر نسل آفتاب در سه ماه نخست سال 2018میلادی بالغ بر 6 میلیون صادرات صورت گرفته است، که نوید بخش روزهای خوبی برای شرکت های دانش بنیان و صادرات کشور است.تجربه این شرکت برای تولیدکنندگان به ویژه شرکت های دانش بنیان بسیار راهگشا خواهد بود.

در گفت و گوی سرویس خبر بسیج علمیبا رضا شیرزادی مدیر عامل این شرکت وی اذعان داشت: سامانه ای را طراحی کردیم به عنوان سامانه توسعه صادرات ایران که  فعالیت مان را در بستر تجارت الکترونیک به ادرس ویتفا انجام میدهیم. که این سامانه به زبان انگلیسی محصولات ایرانی که پتانسیل صادرات را دارند به کشورهای مختلف عرضه می کند.

مدیر عامل شرکت فن تدبیر نسل آفتاب در ارتباط با رقم صادراتی شرکت خود اذعان داشت:  آمار صادرات ما  حدودا چهارمیلیون دلارحداقل  سالانه بوده که امسال با یک رشد بسیار زیاد به بالغ بر6 میلیون دلار در سه ماه نخست سال 2018 میلادی رسیده است.

شیرزادی مهم ترین عامل موفقیت در صادرات را  بازاریابی ، تحقیق بازار و تحلیل بازار دانست و گفت: شرکت های ما وقتی می توانند صادرات موفق و پایداری داشته باشند که بازار هدفشان را به خوبی بشناسند.

وی به نداشتن تحقیق بازار مناسب به عنوان مهم ترین ضعف شرکت ها در حوزه صادرات  اشاره کرد و بیان داشت: خیلی از شرکت های دانش بنیان ما در ایران فناوری هایی را به دست اورده اند ، با تاییدیه معاونت علمی دانش بنیان شده اند و می خواهند محصولات خود را به بازارهای جهانی عرضه کنند اما وقتی وارد بازارهای جهانی می شوند متوجه می شوند این محصول حداقل متعلق به ده سال پیش آن کشور است و ده سال پیش آن کشورها به این محصول دست پیدا کردند و الان  دارند در لول های خیلی بالاتری کار می کنند.

 شیرزادی با تاکید بر شناخت بازار قبل از تولید محصول تاکید کرد و بیان داشت: قبل از اینکه به صادرات بپردازیم، تولید کالای مناسب،  شناخت بازارهای جهانی ، روندهای جهانی و خبر داشتن  از دنیایی که قرار است در آن وارد رقابت شویم برای موفقیت لازم است.

فعال حوزه صادرات کشورمان در پاسخ به این سوال که شرکت ها برای ورود به بازار جهانی چه شرایطی را باید د اشته باشند گفت: برای اینکه شرکتی بتواند وارد بازار صادرات شود باید بنیه مالی خود را قوی کند، ورود به بازار صادراتی با ورود به بازار داخلی کاملا متفاوت است.

وی افزود: شرکتی که به اندازه حضور در چند نمایشگاه بین المللی، بسته بندی  بسیار شیک و عالی ، رقابت با شرکت های بین المللی، بحث مارکتینک و بازاریابی و تبلیغات بسیار پرهزینه بین المللی، توان هزینه کردن در این زمینه را نداشته باشد بسیار سخت است بتواند وارد بازار صادرات بشود، بعد از یکی دو بار وارد این بازار شدن و یکی دو پارت هم فروختن ، به صادرات پایدار نمی رسد.

شیرزادی واحد مجزای صادراتی برای شرکت هایی که قصد حضور در بازار جهانی را دارند امری ضروری دانست و گفت :  یک شرکت برای ورود به بازار صادرات باید یک واحد مجزای صادراتی را ایجاد کند،این واحد باید اسناد را تکمیل کند، بخش های اتاق بازرگانی را تکمیل کند، مسلط به امور گمرکی باشد، بخش های حقوق بین الملل را مسلط باشد و پروفایل های صادراتی و ترجمه مخصوص صادراتی را ایجاد کنند

وی در ادامه افزود:  بارها شده که برخی از شرکت‌های فناور و دانشگاهیان مراجعه کرده اند و برای توسعه صادرات از آن ها یک  پروفایل به زبان انگلیسی خواسته ایم ،این شرکت ها  حاضر نبوده اند هزینه کنند ، هزینه کردن برای ترجمه کاتالوگ به زبان انگلیسی برای شرکت هزینه سنگینی بوده به نظر این شرکت هنوز زمان آن نرسیده است که بتواند وارد بازار صادرات شود  هرچند که صندوق توسعه صادرات شرکت های دانش بنیان حمایت هایی را انجام می دهد اما خود شرکت هم باید بنیه مالی قوی داشته باشد.

شیرزادی با تاکید بر قوی بودن بنیه مالی شرکت ها برای حوزه صادرات اذعان داشت: اگر شرکت واقعا پتانسیل و بنیه مالی قوی  برای حوزه صادرات نداشته باشد راه آن شرکت در زمینه رقابت سخت است ، چرا که  بازار صادراتی بازاری است که در آن فقط ما حضور نداریم  و شرکت های دیگری نیز در دنیا وجود دارند، شرکت‌هایی که مشکلات ما را ندارند، شرکت‌هایی که نیازمندی های اولیه را به راحتی پاسخگو هستند  و رقابت کردن با آنها بدون داشتن بنیه اولیه مقداری سنگین خواهد بود.

مدیر عامل شرکت فن تدبیر نسل آفتاب ضعف در برند ملی را از مهم ترین مشکلات حوزه صادرات نام برد و بیان داشت :ما نقاط ضعف بیشماری در حوزه صادرات داریم که مهم ترین آن مربوط به برند ملی است، متاسفانه برند ملی ما در ارائه کالای با کیفیت و ماندگار و به خصوص ارائه مداوم کالای با کیفیت بسیار ناموفق عمل کرده است.

وی افزود: بسیاری از تجار ما در حوزه تره بار و مواد غذایی پارت اول و دوم را خیلی خوب می فرستند،پارت  سوم و چهارم را تقریبا بد می فرستند و پارت پنجم و ششم بسیار بد می فرستند که این مسئله باعث شده است که در بسیاری از کشورهای دنیا ایرانی ها را در ارسال کالای باکیفیت به صورت مداوم با خوش نامی نشناسند.

شیرزادی یکی دیگراز مشکلات صادرات را عدم  جابجایی ارز دانست و بیان داشت:  متاسفانه به دلایل سیاسی ما در حوزه پرداخت در حوزه گشای ال سی در حوزه  جابجایی ارز مشکلات زیادی داریم .

وی در ادامه گفت :خیلی از کشورهای که ما در حال  بازاریابی هستیم  در جواب ایمیل به ما می‌گویند که ما اجازه همکاری با ایران نداریم یا امکان جابجایی ارز و  برقراری ارتباط مناسب  با ایران نداریم ،این یکی از نکاتی است  که خیلی خیلی برای روشن شدن و حرکت کردن قطار صادرات ایران مشکل ایجاد کرده است.

فعال حوزه صادرات ضعف در بسته بندی را از دیگر مشکلات صادرات برشمرد و گفت : نقطه ضعف دیگری که ما داریم اهمیت ندادن به حوزه بسته‌بندی، مارکتینگ ، و پروموشون هایی است که می توانیم به مشتری ارائه کنیم،این موضوع خیلی از موارد باعث می شود کالای با کیفیتی که به بازار جهانی ارسال می کنیم به خاطر بسته بندی بی کیفیت کالا پس زده شود.

شیرزای حضور کمرنگ شرکت های ایران در مجامع اقتصادی بین الملل  را به عنوان یکی دیگر از عوامل عدم موفقیت در صادرات دانست و اذعان داشت : وقتی یک سفیر یا یک نماینده از کشوری به کشور دیگر سفر می کند، معمولا تیم بزرگی از تجار و صاحبان کسب و کار آن کشور هم با آنها می روند و جلسات فوق العاده ای را برگزار می کنند .

وی افزود: معمولا تجار ایرانی خیلی تمایلی به این سفرها ندارند و همچنین از طرف سفیران ایران یا نمایندگان اقتصادی ایران که سفرهایی جهت توسعه مراودات توسعه تجاری با سایر کشورها دارند، از صاحبان کسب و کار برای حضور در این سفرها دعوتی صورت نمی گیرد،که لازم است در این زمینه تدابیری اندیشه شود.

ارسال نظرات