خبرهای داغ:
در کرسی­‌های نظریه­‌پردازی دانشگاه مذاهب اسلامی مطرح شد؛
رئیس کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره دانشگاه مذاهب اسلامی گفت: ما به دنبال ایده­ پردازی و ایده­ های نو در زمینه علوم انسانی اسلامی هستیم.
کد خبر: ۹۰۲۳۲۴۱
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۰

به گزارش خبرگزاری بسیج، نخستین جلسه کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­‌های نظریه­‌پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه مذاهب اسلامی با حضور ریاست دانشگاه، نماینده کمیته در شورای عالی انقلاب فرهنگی و اعضای کمیته در دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید.

حصول نتیجه مطلوب، فعالیت جدی و نیز ترویج و رونق کرسی‌های نظریه پردازی، نقد و مناظره مستلزم همکاری و همیاری همه جانبه دستگاه های علمی و مراکز آموزشی و پژوهشی سرتاسر کشور است که با توجه تأکیدات مقام معظم رهبری این مهم به کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره که زیر نظر شورای عالی انقلاب فرهنگی می­ باشد، محول شده ­است.

 دانشگاه مذاهب اسلامی به عنوان صاحب کرسی کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره توسط دبیرخانه کمیته انتخاب شد و برای این مهم نخستین جلسه کمیته با حضور ریاست دانشگاه  مذاهب اسلامی، نماینده کمیته و اعضای کمیته در تاریخ ۸ خردادماه در دفتر ریاست دانشگاه برگزار گردید.

در ابتدای جلسهابراهیمیان، معاون پژوهشی دانشگاه و دبیر کمیته دستگاهی نکاتی را در خصوص ضرورت ایجاد کمیته دستگاهی، جهت برگزاری کرسی­ های نظریه پردازی طرح کرد.

سپس  اسماعیلی، نماینده دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ­های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی ضمن تبریک به دانشگاه مذاهب اسلامی که با توجه به پیگیری مستمر مسئولان دانشگاه و استانداردها و ظرفیت لازم صاحب کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­ های نظریه ­پردازی، نقد و مناظره شد، به بیان تعریف کمیته که متشکل از برخی از مسئولان و صاحب­نظران مراکز علمی پژوهشی که برنامه­ ریزی، هماهنگی، پیگیری  برگزاری کرسی­ های علمی – ترویجی و علمی – تخصصی را در چهارچوب قوانین و مقررات هیأت حمایت از کرسی­ های نظریه ­پردازی؛ نقد و مناظره در مراکز تحت اشراف خود مدیریت می­ نماید، پرداخت.

وی  همچنین افزود: رسالت کمیته دستگاهی جهت برگزاری کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره در دانشگاه ­ها، با راهبرد ایجاد محرک و انگیزه ترویج و ترغیب محققان و صاحب­نظران به برگزاری کرسی­های علمی ویژه علوم انسانی و اسلامی در راستای منویات مقام معظم رهبری تدوین گردیده ­است.

نماینده شورای عالی انقلاب فرهنگی در ادامه به بیان دو سطح از کرسی ترویجی که شامل عرضه و نقد دیدگاه علمی و مناظره علمی و کرسی تخصصی که آن نیز شامل سه سطح نظریه پردازی، نو آوری و نقد با حضور اساتید صاحب­نظر و نقاد و صاحب ایده می باشد، پرداخت.

در ادامه مختاری، ریاست دانشگاه مذاهب اسلامی و رئیس کمیته دستگاهی برگزاری کرسی­ های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره دانشگاه مذاهب اسلامی به ایراد سخن پرداخت و بیان داشت: دانشگاه مذاهب اسلامی مبتنی بر گفتمان تقریب است و رسالت و برنامه ­های کمیته دستگاهی در دانشگاه مذاهب اسلامی با وجود اساتید نمونه و دانشجویان پژوهشگر و علاقه­ مند سرآمد برنامه­ های ما بوده و است.

وی تصریح کرد: ایده­ های نو و نقدهای علمی در زمینه علوم انسانی و اسلامی در جایی که باید بحث شود، دانشگاه مذاهب اسلامی است، چون اسلام به معنای اعم با وجود علما و پژوهشگران تشیع و اهل­ سنت این­جاست و از آن­جا که دانشگاه مذاهب اسلامی بنا بر نظر رهبری و با نصب ­العین قراردادن رهنمودها و منویات ایشان تاسیس شده و فعالیت می‎کند، نظریه ­پردازی، نقد و مناظره سرلوحه کار ما بوده و است و باید جهت تحقق این مهم به سمت پژوهش ­محوری و جهت­ دهی رساله­ ها و پایان ­نامه­ ها به سوی نظریه ­پردازی و نو آوری در راستای حل اهم مشکلات جامعه و نظام جمهوری اسلامی ایران گام برداریم.

مختاری ادامه داد: برای این مهم، سامان­دهی رساله ­ها و پایان نامه ­ها سرلوحه کارگروه­ های آموزشی قرار گرفته است و اخیراً نیز در صدد برگزاری کنفرانسی در سطح ملی با موضوع «آسیب شناسی پایان­نامه نویسی» با محوریت دانشگاه مذاهب اسلامی هستیم.

رئیس کمیته دستگاهی برگزاری کرسی های نظریه پردازی در ادامه خاطر نشان کرد: ما به دنبال ایده­ پردازی و ایده­ های نو در زمینه علوم انسانی اسلامی هستیم و این در دانشگاه مذاهب با توجه به این که گفتمان اسلامی و مذاهب از چند نگاه مطرح است، سرلوحه بوده که نتیجه آن می تواند ایده های نو در زمینه علوم اسلامی و نقش دانشگاه مذاهب اسلامی با توجه به رسالت آن باشد.

در پایان  این نشست حکم انتصاب «مختاری» به عنوان رئیس کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه پردازی  توسط اسماعیلی (نماینده دبیرخانه هیأت حمایت از کرسی ­های نظریه پردازی شورای عالی انقلاب فرهنگی) اعطا شد و  ابراهیمیان به­ عنوان دبیر کمیته، صابری، جهانگیری، رستمی و  زرسازان  نیز به «عضویت کمیته دستگاهی برگزاری کرسی‌های نظریه­ پردازی، نقد و مناظره» منصوب شدند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها