خبرهای داغ:
کتاب «آقای کتابدار، گفت‌وگو با کامران فانی» اثر منوچهر دین پرست، از سوی انتشارات اطلاعات منتشر شد.
کد خبر: ۹۰۲۳۲۳۸
|
۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۹:۰۹

به گزارش خبرگزاری بسیج، کتاب «آقای کتابدار» شامل گفتگوی مشروح منوچهر دین‌پرست با کامران فانی که از جمله چهره های فرهنگی است که عمر خود را سالها به پای کتاب گذاشته است، منتشر شد.

این کتاب از این جهت که فانی نه تنها کتاب شناسی حرفه‌ای بلکه مترجم و مولف پرکاری است، قابل توجه و اهمیت است. کارنامه او مملو از آثاری است که تالیف و ترجمه کرده است. فانی از جمله کسانی است که کتابداری مدرن را در ایران ترویج کرد و کتابداری که اینک جزو یکی از تخصصهای مهم در حوزه فرهنگ محسوب می شود از جمله تلاشهای اوست. فانی به واسطه تلاشهای گسترده ای که در حوزه کتاب داشته، در تالیف و تدوین و راه اندازی دانشنامه های متعددی سهیم بوده است. فانی اگرچه عضو فرهنگستان زبان و ادب فارسی است اما همچنان تلاش خود را در جهت توسعه دانش کتابداری متمرکز کرده است.

منوچهر دین پرست درباره این کتاب عنوان کرده است: در گفت و گوی طولانی که با فانی در منزل شخصی ایشان اواخر سال ۹۰ صورت گرفته سعی کردم به زندگی او فارغ از سئوالهای کلیشه ای توجه کنم.  

در کتاب "اقای کتابدار" فانی از زندگی و دوران علاقه اش به کتاب و کتابداری می گوید. فانی خاطرات و تاملاتش را از دوران تحصیل و دانشجویی آغاز می‌کند و به آشنایی با اصحاب فرهنگ و کتاب میرسد. او در میان گفتوگو به برخی از خصایل و خصوصیات زندگی شخصی‌اش نیز اشاراتی دارد. اما افق دید او همان کتاب است. کتابی که برای او حکم معشوقی را یافته که گویی زندگی برای او بدون کتاب معنایی ندارد. اما او از علاقه اش به کتاب و کتابداری بسیار میگوید و در بخشی از خاطراتش می گوید که چگونه اوضاع کتابداری را تغییر دادند: بعد از انقلاب برخی از وزارتخانهها تغییر کردند. ما زیرمجموعه وزارت علوم بودیم. کتابخانه ملی هم در ایران وجود داشت و زیرمجموعه وزارت فرهنگ و هنر بود. اما ما جزو وزارت علوم بودیم و کارمان هم کتابداری بود. در واقع همه کتابداران تحصیلکرده در مرکز خدمات کتابداری کار میکردند. کتابخانه ملی فقط یک لیسانس داشت که کتابداری خوانده بودند و تمام کارمندانش سنتی بودند. یعنی به نظرم اصلا کتابخانه به معنای جدید نبود و یک کتابخانه عمومی بود. تقریبا همه کتابداران اصلی در مرکز خدمات بودند که زیرنظر وزارتخانه بود تا این رشته جنبه علمی پیدا بکند. بعد از انقلاب وزرات علوم به هم خورد و وزارت فرهنگ و هنر دو قسمت شد. یک بخش جزو وزارت علوم شد و بخشی نیز وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی شد. در همین بلبشو ما خودمان پیشنهاد دادیم که مرکز خدمات کتابداری باید با کتابخانه ملی یکی شود، چون هدف هم همین بود، چون قرار بود از یک جا به بعد همه ما به کتابخانه ملی برویم و آن را درست کنیم. این پیشنهاد مورد قبول واقع شد.

منوچهر دین پرست، روزنامه نگار و فارغ التحصیل فلسفه است. از وی کتابهایی مانند: جنگ هفتاد و دو ملت(بررسی نظریه گفت و گوی تمدنها)؛ سید حسین نصر دلباخته معنویت، واقعیت نمایی و بداهت، تاویلهای ژان لوک نانسی از سینمای کیارستمی منتشر شده است.

کتاب «آقای کتابدار» را نشر اطلاعات در ۱۵۲ صفحه منتشر کرده است.

ارسال نظرات
پر بیننده ها