امام جمعه موقت یزد در جمع پایوران ناحیه روح الله یزد:
به منظور بهره گیری از محضر علما؛ پایوران ناحیه روح الله یزد در مسجد مصلی عتیق حضور پیدا نمودند و با حجت الاسلام آیت اللهی امام جمعه موقت یزد دیدار نمودند.
کد خبر: ۹۰۲۲۸۵۶
|
۱۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از یزد؛ حجت الاسلام آیت اللهی در این دیدار گفت: امام صادق علیه السّلامفرمودند:
اِجعَل نَفسَکَ عَدُوّاً تُجاهِدُهُ وَ عارِیَهً تَرُدُّها؛ نفس خودت را دشمنی قرار بده، که با آن مبارزه می‌کنی و عاریه‌ای بشمار، که آن را برمی گردانی. در روایات ائمّه معصومین (علیه السلام) از «نفس امّاره» به عنوان دشمن‌ترین دشمنان یاد شده است.
مقصود از «نفس»، نیرویی در باطن انسان است که او را به هوی و هوس، گناه، حرام، مَرزشکنی، هنجارشکنی، تجاوز به حقوق دیگران و بهره گیری از لذّت‌های حرام و... فرا می‌خواند.
وی افزود:انسان، میان دو نیروی «نفس» و «عقل» قرار دارد و از نعمت «اختیار» برخوردار است، تا خواسته دل را برآورد، یا فرمانبردار عقل گردد. یکی به دوزخ می‌کشاند و دیگری به بهشت دعوت می‌کند. اطاعت از یکی سعادت و تبعیت از دیگری، شقاوت به بار می‌آورد. پس وقتی «نفس»، یک دشمن شد، باید با آن مبارزه کرد، نه آشتی و باید با آن مخالفت کرد، نه همراهی.
وی همچنین اذعان کرد:از این رو، در توصیه‌های اخلاقی به «جهاد با نفس» توصیه شده و از آن به عنوان «جهاد اکبر» یاد شده است، تا از آن رهگذر، انسان، اسیر تمایلات نفسانی نشود.
معنای دیگر نفس، روح و جان آدمی است.
جانی که ودیعه‌ی الهی و امانت خداست و روزی این جان به خداوند جان آفرین تسلیم خواهد شد، در طول زندگی همراه ماست و ما وظیفه داریم آن را به کمال برسانیم و این عاریه را روزی نیز برگردانیم.
آمادگی برای مرگ، نشانه آن است که در زندگی با این ودیعه و عاریه خوب رفتار کرده ایم و حسابمان پاک است و بیمی از مرگ نداریم. فکر «برگرداندن عاریه» ما را به یاد این حقیقت می‌اندازد که عمر‌ها محدود است و اجل در پیش و روز حساب و قیامت فرا خواهد رسید. نفس ملکوتی را تربیت کنیم و با نفس امّاره و وسوسه‌های دل، مبارزه نماییم.
ارسال نظرات