رویترز:

دو بانک هندی تا 15 مرداد روابط با ایران را قطع می‌کنند

رویترز اعلام کرد: دو بانک به مشتریان خود نامه نوشته و اعلام کرده است تا تمام حساب‌های مرتبط با ایران را تا 15 مرداد تسویه کنند.
کد خبر: ۹۰۲۲۵۸۹
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۳:۵۰


به گزارش  خبرگزاری بسیج، بر اساس سازمان صادرکنندگان اصلی هند و همچنین بر اساس نامه‌ای که توسط رویترز مشاهده شده است، دو بانک هندی از صادرکنندگان این کشور درخواست کرد تا به دلیل تحریم‌های جدید آمریکا علیه ایران ترازهای مالی خود را تا ماه‌ آگوست با این بانک تسویه کنند.

بر اساس این گزارش، هند و ایران قراردادهای تجاری و روابط سیاسی طولانی‌مدتی دارند اما در حال حاضر هند تلاش می‌کند تا در تله تحریمی آمریکا علیه ایران نیفتند. 

فدراسیون سازمان صادرکنندگان هند (FIEO) اعلام کرد: دو بانک «ایندازایند» و «UCO» که تسهیلات صادراتی برای ایران فراهم می‌کند 6 آگوست را به عنوان مهلت نهایی جهت تسویه‌های مالی انتخاب کردند. 

آجای‌ساهای مدیرکل سازمان صادرکنندگان هند به رویترز گفت: دو بانک ایندازیند و UCO در حال حاضر به صادرکنندگان اعلام می‌کنند که باید تمام مبادلات تجاری با ایران را باید تا 6 آگوست با این بانک تسویه کنند.

صادرکنندگان هند اکثراً پول‌های خود را به روپیه دریافت می‌کردند و چنین سازوکاری را در سال 2012 و زمانی که روابط دو کشور به دلیل تحریم‌های آمریکا محدود شد راه‌اندازی کردند.

هند به عنوان بزرگترین مشتری نفت ایران پس از چین تهاتر تجاری با ایران انجام می‌داد که به تهران اجازه می‌داد تا پول‌های نفتی خریداری شده را از طریق بانک UCO به روپیه دریافت کند.

بانک ایندازیند در نامه 24 می که توسط رویترز مشاهده شده است از صادرکنندگان هندی خواسته تا از همه مشتریان خود بخواهد که مبادلات صادراتی آنها باید قبل از 6 آگوست 2016 پایان یابد. 

یک صادرکننده هندی که میزان سفارشاتش 90 میلیون روپیه از ایران است گفت: نگران است چرا که باید بخشی از پول‌های خود را در نیمه دوم آگوست تحویل بگیرد. 

وی گفت: «چطور یک صادرکننده می‌تواند احساس راحتی کند من نمی‌دانم که آیا می‌توانم پولم  را دریافت کنم یا نه و چه کسی آرزو نمی‌کند که همه چیز شفاف باشد». 

رویترز می‌نویسد سازوکار دریافت پول با روپیه توانست تا حدود زیادی کسری تجاری دو کشور را کمتر کند به طوری که این کسری تجاری 11.3 میلیارد دلاری در سال 2011-2012 به 3.5 میلیارد دلار در سال 2015-2016 رسید.

بر اساس آمارهای دولتی، در سال مالی مارس 2017 کسری تجاری هند با ایران بیشتر شد و به رقم 8.24 میلیارد دلار رسید.

اما در عین حال «آر‌کی‌دات‌تاکار»، رئیس بانک UCO هند گفت: بانک وی با انجام مبادلات مالی با روپیه همچنان ادامه خواهد داد.

وی بدون اینکه به جزئیات نامه‌ای که توسط این بانک به مشتریانش صادر شده بود اشاره کند اعلام کرد ایران 18 میلیارد روپیه در بانک UCO حساب داشت. 

ارسال نظرات
آخرین اخبار