خبرهای داغ:
الگویی موفق برای مخترعین کشور؛

ترکیبی از علم،فناوری و ثروت در دستان توانمند مخترع جوان ایرانی

منصور کشاورززاده مخترع جوان کشورمان است که علاوه بر موفقیت در اختراعات بین رشته ای در تجاری سازی اختراعات خود نیز موفق عمل کرده و از این طریق برای خود شغل و درآمد ایجاد کرده است.  
کد خبر: ۹۰۲۲۵۱۹
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۵
ترکیبی از علم،فناوری و ثروت در دستان توانمند مخترع جوان ایرانی 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از قم ، منصور کشاورززاده مخترع جوان کشورمان تاکنون چندین اختراع خود را تجاری سازی کرده و در قرارداد با بخش خصوصی و سرمایه گذاران خود مدیریت پروژه اختراعاتش را عهده دار می گردد.

کشاورززاده متولد 1365، فارغ التحصیل کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک گرایش طراحی کاربردی از دانشگاه علم و صنعت ایران است. 

 در گفت و گوی سرویس خبری بسیج علمی با کشاورززاده، وی اذعان داشت: در حال حاضر بنده مدیر پروژه دو اختراع خودم هستم که از سال 1396 در یک شرکت داخلی در حال انجام است که ساخت تولید مواد آروماتیک و کربن است آزمایشات انجام شده و در حال حاضر مراحل پایانی تست و راه اندازی خطوط را برای اولین بار در ایران و به نوعی با این کیفیت در جهان خواهیم داشت که انشاالله در اردیبهشت 97 به بهره برداری خواهد رسید.

کشاورززاده دوران کودکی خود و آشنا شدن با مباحث علمی از همان دوران کودکی را این چنین توصیف می کند:کودکی بسیار آرام و متفاوتی از دیگر هم نسل های خود را تجربه کردم به واسطه برادر بزرگتر در سن 8 سالگی با کیت های الکترونیکی آن دوره که بسیار محدود بود آشنا شدم.

وی اولین تجربه کار عملی خود را ساخت یک دستگاه لمینت  که هرچند اختراع محسوب نمی شد دانست و گفت:  از ابتدا استعداد و علاقه شدیدی به طراحی و نقشه کشی داشتم، ولی بصورت حرفه ای از سن 18 سالگی فعالیت و کسب تجربه را آغاز کردم، که منجر به ساخت اولین دستگاه بنده با کمک و تجربه پدر یک دستگاه لمینیت کوچک بود که هرچند فناوری جدیدی محسوب نمی شد ولی ساخت آن دستگاه برای بنده بسیار ارزشمند و لذت بخش بود.

کشاورزاده نقش پدر و مادر در موفقیت هایش را بسیار راهگشا دانست و بیان داشت:پدرم فرد خلاقی در زمینه صنعت است (یکی از اولین تولید کنندگان مقوای بهداشتی در ایران با 50سال فعالیت) و مادر بخاطر تربیت فرزندان کار خود را در بخش مامایی بیمارستان رها کرده است.

وی شروع فعالیت حرفه ای خود را این گونه شرح داد : ابتدا فعالیت خود را در زمینه چاپ و بسته بندی آغاز کردم و از سال 1386 علاقه بسیاری به بازیافت ضایعات پلیمری و کار بر روی روش های مختلف آن انجام داده ام که مرتبط با بحث راکتورها و بایوراکتورها (راکتورهای زیستی) بوده است.

کشاورززاده اولین اختراع خود را در زمینه بیوراکتور دانست و گفت: اولین اختراع در این زمینه را در سال 1387 به ثبت رسانیده ام که دستگاه ساخت سوخت اتانول از بازیافت تایرهای فرسوده بوده است  این فرآیند با استفاده از باکترهای هوازی در بایوراکتور صورت می گیرد و همین طور محصولاتی چون تولید آرماتیک ها نیز در ادامه در اختراعاتی دیگر تکمیل کننده این فرآیند ها بوده است.

وی افزود: بازیافت پلیمرهای مستعمل مانند تایرها، پلاستیک و غیره که سالانه میلیون ها تن در طبیعت رها می شوند علاوه بر کاهش آلودگی های محیط زیستی می تواند سودآوری بسیاری داشته باشد، لذا در جهان امروز سوخت ها و فرآورده های آنها دارند با توجه به ارزش فرآورده های نفتی و کاهش منابع آن ارزش بسیار زیادی دارد.

کشاورززاده در ارتباط با تامین هزینه های مالی اختراعاتش اذعان داشت: به دلیل اینکه منابعی برای کمک به مخترعین نیست ویا بسیار محدود است و روند پیچیده ای برای گرفتن وام ها وجود دارند لذا تمامی هزینه ها بصورت شخصی صورت گرفته است.

وی افزود: با انجام پروژه های نظیر تکمیل خطوط تولید یا اتوماسیون صنعتی و ساخت دستگاه های سفارشی برای برخی شرکت ها و کارخانجات هزینه های آزمایشگاهی و اختراعات دیگر را تامین کرده ام و به نوعی با کار شبانه روزی و برنامه ریزی بر روی کارهای جدید هزینه های آزمایشهای خود را کاهش داده ام.


 

مخترع جوان کشورمان در ارتباط با تامین سرمایه لازم برای تجاری کردن طرح های خود گفت: با تمام مسایلی که در بخش صنعت در کشور وجود دارد منابع سرمایه گذاری به شدت در سال های اخیر کاهش یافته است ولی برخی از شرکت های خصوصی که در این بخش فعالیت می کنند تمایل خود را اعلام کرده اند.

کشاورززاده به تجربه یازده ساله همکاری  با شرکت های اروپایی اشاره کرد و در ارتباط با اهداف علمی خود در آینده و  انتقال تکنولوژی اختراعاتش به سایر کشورها گفت: در طی این سال ها هدف های کوتاه مدت و بلند مدت بسیاری را برنامه ریزی کرده ام که از جمله پایان مقطع دکتری تا همکاری با شرکت های خارجی برای صادرات تکنولوژی و همکاری در بخش های مختلف با شرکت های مرتبط و کسب تجربه و علومی که بتواند در این خصوص مرا یاری دهد، البته در حدود یازده سالی هم هست که با سه شرکت اروپایی به همراه برادرم در یک شرکت خانوادگی فعالیت داریم.

کشاورززاده در ارتباط با آینده که برای خود متصور است به یکی از آرزوهایش اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های بلند مدت و شاید آرزویی که سالها در ذهنم پرورش داده ام ،راه اندازی موسسه ای ایرانی و پس از آن بین المللی در خصوص ارایه راه کارهای صنعتی با ایده های نوین است. که به دنبال هموار کردن راه نخبگان و ایده پردازان باشیم زیرا بسیاری از ایده هایی که می تواند راه کارهای اساسی باشند در جهان سرمایه داری امروز به دلیل عدم اطلاع از مسایل تجاری سازی از بین می روند و یا این نخبگان از کشورهای خود مجبور به مهاجرت می شوند.

مخترع جوان کشورمان با گله مندی از وضعیت رسیدگی به نخبگان کشور گفت:  در حدود یازده سال پیش برای اولین بار به بنیاد نخبگان در زعفرانیه رفتم (محل ساختمان قبلی) و با تعجب امور نخبگان در زیر زمین این ساختمان بود و حتی از طرح سوال خود باز ماندم زیرا برخورد نا مناسب با ایده پردازان و مخترعین خود بدترین شرایطی است که می تواند به وجود آید.

وی خطاب به مسئولین اذعان داشت: کمک های مالی در مقاطع گوناگون پس از انجام کار کارشناسی شده، برخورد های حرفه ای، دلسوزانه و پیگری ها  باعث می شود بخشی از مسایل  نخبگان حل شود.

کشاورزاده با اشاره به برخی همایش های فاقد اثر مثبت و هزینه زا گفت: برگذاری بسیاری از همایش ها، جلسات و مسابقاتی که در آخر منفعتی برای مخترع و محقق نداشته و تنها باعث دلسردی آنها می گردد هزینه های بسیاری در پی دارند و خروجی از این بخش نیز بسیار پایین است که لازم است با یک دید کارشناسانه مورد بررسی قرار گیرد.

مخترع جوان کشاورمان در راستای حل شدن مشکلات صنعتی کشور خطاب به مسئولین گفت: درخواست بنده از مسولین ایجاد یک کمیته بازرسی و جمع آوری اطلاعات است تا مشکلات زیر ساختی و مسایل اصلی صنعتحلشود .

وی افزود: حتی اعطای وام به نخبگان  عملا آینده ای جز تحمیل هزینه ها ندارد زیرا فضایی برای ارایه محصول نهایی و گرفتن خروجی وجود ندارد.

کشاورززاده فضایی علمی حاکم و شرایط نخبگان را بسیار پیچیده دانست و بیان داشت: نخبگانی که این کشور هزینه رشد و تکامل آنها را داده است در حال خروج هستند و این یعنی ضعفی که  شاید نتوانیم نیرویی جایگزین برای آن فکر و اندیشه داشته باشیم و با خروج هر نخبه این اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود: باز هم مثالی برای شفاف شدن صحبت های خود می زنم در حال حاضر بنده پیشنهادهای بسیاری از مراکز علمی و غیرعلمی در خارج از کشور دارم ولی در داخل هیچگونه حمایتی عملی صورت نگرفته است،حتی جایزه هایی که از مسابقات گوناگون وعده داده شده بود هم پرداخت نشده است. و بنده ترجیحا با شرکت های خصوصی و در شرایط دشواری فعالیت می کنم .

مخترع کشورمان با اشاره به ضعف های موجود در ساختارهای حمایتی گفت: ساختار های حمایتی نتوانسته اند پوشش درستی را ایجاد کند زیرا جزئیاتی از تصمیم گیری تا اجرا وجود دارد که لحاظ نشده و این خود باعث تحمیل هزینه و ایجاد فضایی می شود که تهدیدی برای فضای علمی کشور است.

وی افزود: در سال های اخیر برخی اصلاحات صورت گرفته است ولی حمایت ها به دست تمامی نخبگان نمی رسد.

کشاورززاده پشنهاد خود برای حفظ نخبگان داخل کشور این گونه بیان کرد: جوان سازی سیستم تصمیم گیری  با در نظر گرفتن تجربیات، سطح دانش و توانایی اشخاص می تواند مانع خروج نخبگان گردد که ارزش نگهداری نیروی انسانی مناسب پشتوانه یک کشور و باعث رشد و شکوفایی آن می شود.

مخترع جوان کشورمان خطاب به نوجوانان گفت : یشنهاد بنده کسب تجربه در زمینه مورد علاقه شان و سپس انتخاب رشته های تحصیلی مرتبط، پشت کار، تلاش، امید، مشخص کردن اهداف و شناخت درست از توانایی های شخصی می تواند راه را هموار سازد و هیچ وقت منتظر نباشید راهی به شما نشان داده شود شاید خود شما باید آن راه را بسازید.

کشاوررزاده در پاسخ به این سوال که آینده را چطور می بینید، اذعان داشت: تکنولوژی ، شرایط جهانی ، مفهوم بسیاری از مواردی که تا دیروز سوالات بشر بوده تغییر خواهد کرد و سوالات بسیار زیادی ایجاد خواهد شد که چالش هایی نیز به وجود خواهد آمد.

وی افزود: کارهایی در جهان صورت گرفته که اثر مطلوب و نامطلوبی در آینده بشریت خواهد گذاشت ولی آینده ای بسیار پیچیده تر از اکنون در مقابل ماست زیرا علوم در اختیار بشر گسترش خواهد یافت و انسان به سطح ویژه ای از تکامل خواهد رسید.

ارسال نظرات