شناخت نیاز‌های اطلاعاتی جامعه محور کلیدی کتابخانه‌های عمومی است و کتابخانه‌ها باید مانند نهاد‌های دیگر به برنامه‌ریزی راهبردی در این زمینه بپردازند.
کد خبر: ۹۰۲۲۳۹۴
|
۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷

شناخت نیاز‌های اطلاعاتی جامعه محور کلیدی کتابخانه‌های عمومی است

به گزارش خبرگزاری بسیج از اردبیل، امین محمدی‌نسب در یادداشتی با عنوان شناخت نیازهای اطلاعاتی جامعه محور کلیدی کتابخانه‌های عمومی است آورده است:

امروز بیش از گذشته از کتابخانه‌های عمومی انتظار می‌رود اهمیت و ارزش خود را برای ذی نفعانشان به اثبات رسانند؛ کتابخانه‌ها باید مانند نهادهای دیگر به برنامه‌ریزی راهبردی بپردازند تا نیازهای اطلاعاتی جامعه خود را بشناسند و از نقاط قوت و ضعف، فرصت ها و تهدیدهای موثر بر موفقیت خود آگاه شوند.

تعریف «برآمد» چیست و چرا کتابخانه‌های عمومی باید از آن در برنامه‌ریزی و خدمات استفاده کنند؟ برآورد وضعیت جامعه بیان منطقی و روش‌هایی که برای شناخت نیازها و علایق جامعه به کار می‌رود تا بتوان از آنها در آفرینش برنامه‌ها و خدمات جدید کتابخانه‌‌های عمومی بهره گرفت که برخی از این روش‌ها عبارتند از مصاحبه با خبرنگاران، نظرسنجی، گروههای کانونی و پایش‌های محیطی از اهمیت و کارکرد فعالیت‌های فرهنگی کتابخانه‌های عمومی می‌توان به توسعه فرهنگی کمک کند که عامل هویت بخشی است و سبب گسترش دانش فرهنگی می‌شود، عامل تقویت و توسعه ارزشهای فرهنگی است، پاسخگوی نیازهای فرهنگی جامعه خواهد بود که سبب سرمایه‌گذاری در حوزه فرهنگ خواهد شد.

وقتی به وضعیت کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل نگاه می‌کنیم بهره‌گیری مناسب از ظرفیت‌ها، قابلیت‌ها و توانائی‌های مربوطه که شامل دانش، تجربه، تخصص و مهارت است که به چشم نمی‌خورد.

امروزه با مراجعه به کتابخانه‌های عمومی اردبیل فضا و ساختار زندان در ذهن افراد تجسم می‌یابد پنجره‌هایی که با نرده‌های حفاظت شده خاصی تداعی زندانی حفاظت شده را تجلی می‌بخشد در داخل آن تا چشم می‌بیند استفاده از دوربین است طوری که تا سرویس بهداشتی نیز با شما همراه است.

محوطه آن با حصاری مشخص به صورت خاصی پوشش داده شده است و یک فضای کاملا امنیتی و حفاظتی را به مخاطبان و مراجعان از خود جلوه می‌دهد سئوال این است مگر اینجا کتابخانه نیست به کتابخانه‌ای که در آن نشاط افزایی، ایجاد موج مثبت و هیجان آفرینی برنامه‌ها، اهتمام به نوگرایی و خلاقیت در برنامه‌ها، شکوفایی توانمندیهای بالقوه نوجوانان و جوانان، بهبود رفتار فردی، به دست آوردن مهارت‌های تازه، کسب دانش جدید، ارتقای موقعیت یا شرایط زندگی فرهنگی و اجتماعی فرد باشد.

از وظایف کتابخانه‌های عمومی فراهم آوردن بستری مناسب برای جذب حداکثری  نوجوانان و جوانان به کتابخانه ها زمینه رشد و پویایی آنان را مهیا کند؛ بدون شک این مهم جز با برنامه‌ریزی جامع و دقیق، استفاده از تمام ظرفیتها، تنوع بخشی به فعالیتها و برنامه‌ها و نیز اهتمام نسبت به اجرای فعالیتهای شادی آفرین و نشاط آور در پرتو آموزه‌های دینی، محقق نمی‌شود.

مدتی است روزمره کشی در کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل چهره نامطلوب به خود گرفته است و با حذف نوجوانان و جوانان این ارتباط و پیوند را گستته است، نبودن برنامه، نپرداختن به آموزش، نداشتن  راهکارهای برنامه‌ریزی، نشناختن روحیه رفتاری نوجوانان و جوانان سبب شده است.

امروز حضور ماموران نیروی انتظامی در کتابخانه‌های عمومی باشند و کتابخانه‌های عمومی به میدان جنگ تبدیل شده است میدانی که در آن اعضای کتابخانه به عنوان دشمن فرض شده است و نگاه زندانی به آنها دارند وقتی به زندان اردبیل مراجعه می‌کنید در آن جا کارکنان و زندانبانان تکریم ارباب رجوع را به شایستگی ارائه می‌هند ولی در کتابخانه های عمومی این احترام و ادب وجود ندارد و هر لحظه امکان دارد که به شما یک برچسب به همراه داشته باشد.

در کتابخانه‌های عمومی ساختن انگها، به کاربستن آنها و واکنش به انگ خوردگی در حال اجرا است سوال این است؟ چه کسی انگ می زند و انگ خورده کیست و چگونه کسانی که انگ خورده‌اند با این انگ‌ها سر می‌کند مهم‌ترین دلیل بیماری روانی انگ زنی است، دلیل اصلی بیماری روانی رفتار نابهنجار است.

شرایط موثر بر فرآیند انگ‌زنی، روابط قدرت است و بهره‌های حاصل از انگ‌زنی پیامدهای عمده انگ‌زنی پیروزمندانه، گسترش کجروی، انتظار استمرار تخلفات است و در هر صورت انگ کجرو خوردن پیامدهایی برای مشارکت اجتماعی و خود انگاره افراد دارد. مهم ترین پیامد، وقوع تغییر شدید در هویت عمومی فرد است و ارتکاب کنش نامناسب و پس از آن دستگیر شدن در ملا عام فرد را در جایگاهی جدید قرار می دهد.

او را طوری معرفی می‌کنند که انگار فرد دیگری است و با آنچه بوده فرق کرده است. انگ ((شر))، ((خل و چل)) و ((جعل)) می‌خورد و همان طور هم با او برخورد می‌شود، مدیریت مشارکتی می‌تواند گونه‌های بسیار داشته باشد، برای شرکت دان دیگران در تصمیم گیری از شیوه‌های تصمیم‌گیری مختلف و متنوعی می‌توان بهره جست چهار شیوه تصمیم‌گیری را ارائه می‌دهیم.

باید ببینیم وضعیت مدیریت  کتابخانه‌های عمومی اردبیل چگونه است 1-تصمیم‌گیری استبدادی به مدیر به تنهایی و بدون دریافت پیشنهادها یا نظرات دیگران تصمیم‌گیری می‌کند و دیگران هیچ تاثیر مستقیمی در تصمیم‌گیری ندارند و مشارکت وجود ندارد 2-مشورت به مدیر نظرات و ایده های دیگران را می‌گیرد ولی بدون توجه جدی به پیشنهادها و علایق آنان به تنهایی تصمیم می‌گیرد. 3- تصمیم گیری مشترک به مدیر برای بحث درباره مسئله تصمیم و اتخاذ تصمیم مشترک با دیگران جلسه برگزار می‌کند ولی در تصمیم‌گیری نهایی هیچ  تاثیر و نفود بیشتری نسبت به شرکت کنندگان ندارد . 4- تفویض به مدیر اختیار و مسئولیت تصمیم گیری را به شخص و یا گروه می‌دهد.

اغلب محدوده‌های انتخاب نهایی را مشخص می‌کند. البته پیش از اینکه تصمیم به مرحله اجرا در آید، تصویب و تایید اولیه ممکن است لازم باشد یا نباشد. در فعالیت‌های کاری کتابخانه‌های عمومی استان اردبیل از تعاون و کار تیمی، هماهنگی بیرونی، استفاده مناسب از منابع و امکانات استفاده از توانایی پرسنل و وضوح نقش آنها، انسجام و همیاری خبری نیست و به جای آن، پرداختن به فعالیت جزئی و پراکنده  و حاشیه‌ای است و یک مدیر فرهنگی معمولا ساعات زیادی به کار می‌پردازد.

این حجم کار تا حدی به خاطر سلایق افرادی است که در پست‌های مدیریتی قرار دارند. بسیاری از مدیران ، از آنجا که مغز خود را به جست و جو و تحلیل مستمر اطلاعات جدید، آموزش داده‌اند این کار را به نحوی خودکار انجام می‌دهند و هنگام  تعطیلات و یا زمانی که در خانه هستند، نمی‌توانند به راحتی شغل خود را فراموش کنند.

ولی در کتابخانه‌های عمومی اردبیل این طور نیست باید ساعت‌های طولانی را سپری کنیم که به شما وقت دهند تا مشکلات خود و کتابخانه را عنوان کنید اگر به شما فرصت دهند که محال است.

در استان اردبیل اگر بخواهید مسئولین استانی را ملاقات کنید به راحتی امکانپذیر است ولی در کتابخانه‌های عمومی اردبیل این امکان وجود ندارد. موفقیت مدیریتی را به داشتن توانایی‌های خارق العاده‌ای نسبت می‌دهند.

انرژی خستگی ناپذیر،  شهرت‌افزا، آینده‌نگری و پیش‌بینی برنامه‌ها و قدرت  تحریک کننده مقاومت ناپذیر، داشتن مهارت‌های مدیریتی و اثربخشی، مهارت‌های فنی ، مهارتهای فردی، مهارتهای مفهومی از جمله آنها است و از مسئولین استان درخواست داریم به وضعیت کتابخانه‌های عمومی رسیدگی کنند و در اعتلا و عمق و گسترش دادن معرفت و بصیرت دینی بر پایه قرآن و مکتب اهل بیت(ع‌) استوار کردن ار  زشهای انقلاب اسلامی در اندیشه و عمل، تقویت فضایل اخلاقی و ایمان روحیه و ایثار و امید به آینده، برنامه‌ریزی برای بهبود رفتارهای فردی و اجتماعی، سالم سازی فضای فرهنگی، رشد  آگاهی‌ها و فضایل اخلاقی و اهتمام به امر به معروف و نهی از منکر اهتمام ویژه در راستای خدمت رسانی به مردم داشته باشند.

ارسال نظرات