خبرهای داغ:
جایگاه سوخت خانگی

تکيه بر دستان يک کارآفرين

سمرقندیان : در صورت توليد انبوه ،اين طرح قابليت ايجاد اشتغال براي دو هزار نفر خواهد داشت.
کد خبر: ۹۰۲۲۱۷۷
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۳
تکيه بر دستان يک کارآفرين 

به گزارش سرویس خبری بسیج علمی از تهران بزرگ ; با توجه به مسئله مهم آلودگي هوا و روند رو به رشد مصرف سوخت در کشور بويژه شهر تهران برآن شديم با يکي از جوانان کارآفرين که جهت حل مشکلات فوق ،با استفاده از دانش و فناوري داخلي تلاش هاي مجدانه اي نموده اند ،گفتگويي داشته باشيم.ايشان ،مسعود سمرقنديان متولد سال 1357  شهرستان تهران هستند و داراي اختراعات فراواني از جمله جايگاه سوخت گيري خانگي CNG مي باشند.

صنعت در خانواده وي بعنوان يک ميراث گرانبها  از گذشتگانشان تلقي مي شود.خانواده ايشان قريب به صد سال در صنعت بخصوص ترازو سازي سابقه داشته اند. ايشان نيز بعنوان عضوي از اين خانواده راه گذشتگان را ادامه دادند و از پتانسيل هاي موجود استفاده بهينه را داشته اند.

لطفا مقدمه اي در مورد جايگاه سوخت گيري خانگي CNG را بيان بفرماييد.

گاز طبيعي خانگي يا CNG يکي از مناسب ترين سوخت هاي پاک دنيا است که امروزه مورد توجه کشورهاي صنعتي دنيا مي باشد .اين سوخت با وجود منابع عظيم گازي کشورمان که عمر آن تا بيش از سه قرن آينده برآورد مي شود ،بهترين جايگزين بنزين براي سوخت گيري خودروهاي کشور مي باشد . اين سوخت با اکتان بالايي که دارد بسيار تميز مي سوزد و ميزان آلاينده هايي که از موتور خودرو با سوزاندن گاز فشرده طبيعي خارج مي گردد بسيار پايين است.نوع تجهيزات جايگاه سوختگيري بستگي به زمان لازم براي سوخت گيري خودروها دارد.انواع جايگاههاي متداول سوختگيري CNG را ميتوان به دو دسته سوختگيري سريع و سوختگيري آرام تقسيم نمود .معمولا هنگامي از جايگاه هاي سوختگيري سريع استفاده مي شود که زمان سوختگيري خودروها کم باشد.جايگاههاي سوختگيري همگاني از نوع سريع مي باشد و تعداد خودروهايي که به صورت همزمان ميتوانند در اين جايگاهها سوختگيري نمايند زياد است.اما در اين ميان به دليل عدم وجود فناوري مقرون به صرفه و مناسب در زمينه سوختگيري گاز طبيعي فشرده در منازل ،رانندگان خودروهاي گاز سوز بايد براي سوختگيري به جايگاه هاي عرضه گاز طبيعي CNG مراجعه کنند.در اين مراجعه ها معمولا مقدار زيادي از سوخت دريافت شده در رفت و آمد به جايگاه مصرف ميشود.همچنين با توجه به کم بودن تعداد جايگاهها ،وقت زيادي نيز از رانندگان براي سوخت گيري صرف خواهد شد.

از جايگاه سوخت گيري آرام براي سوخت گيري در زمان کافي استفاده ميگردد.در اين نوع جايگاه ضرورتا نيازي به استفاده از مخازن ذخيره سازي فشار بالا نبوده و خودرو ها مستقيما از کمپرسورها سوختگيري مي کنند.مدت زمان سوختگيري به تعداد خودروهايي که بايد سوختگيري کنند و مقدار گاز باقيمانده در مخازن خودروها ،فشار مورد نياز براي پر کردن سيلندرهاي خودرو و ظرفيت کمپرسور بستگي دارد.اين جايگاه نياز به شبکه و مدار گاز رساني پيچيده اي ندارد.اندازه کمپرسورها بايد به نحوي محاسبه و تعيين گردد که مقدار تحويل گاز به خودروها در مدت زمان تعيين شده جوابگو باشد .از اين سوختگيري در پارکينگ منازل استفاده نموده به اين نوع کمپرسورها ،کمپرسورهاي خانگي مي گويند.

اولين جرقه هاي اين فکر چگونه به ذهن شما رسيد؟

با توجه به صف هاي طولاني جايگاه هاي و مکان هايي با دسترسي سخت و محروم در پهنه سرزميني و جهاني به ذهنم خطور کرد.

لطفا در مورد توجيه اقتصادي اين طرح توضيح دهيد .

با توجه به اينکه ايران دومين دارنده ذخاير گاز جهان است و دارا بودن بيش از شانزده درصد از ذخاير گازي دنيا ،استفاده از سوخت CNG و گسترش آن را ميتوان داراي توجيه اقتصادي براي کشور دانست. صف هاي طولاني جايگاه هاي عرضه CNG يکي از معضلات استفاده از اين نوع سوخت ميباشد. اگر چه افزايش و گسترش جايگاه در سطح کشور ،يکي از راه حل ها براي غلبه بر اين مشکل است ،اما تنها راه نيست .استفاده از جايگاههاي کوچک عرضه گاز طبيعي فشرده ،جايگاه سوختگيري خانگي يکي از بهترين راه ها براي حل اين مشکل است.

لطفا طرحتان را معرفي کنيد.

کمبود جايگاه هاي عمومي در کشور و تعداد روز افزون خودروهاي هيبريدي CNG باعث ايجاد مشکلات فراوان براي صاحبان اين نوع خودروها شده است.فناوري ارائه شده توسط شرکت بار کنترل تحت عنوان جايگاه سوختگيري خانگيCNG امکان سوختگيري خودرو و کاملا مشابه جايگاههاي عمومي ولي در اندازه بسيار کوچکتر در منازل و مراکز اداري مهيا مي سازد.

با توجه به اينکه همواره فرصتها در پي تهديدها ميباشند.اين محصول تهديدات بنزين و مسکن را تبديل به فرصت نموده و ضمن جلوگيري از اتلاف وقت مردم به وسيله طرحي ابتکاري و جديد موجبات رضايت متقاضيان سوختگيري گاز طبيعي فشرده را فراهم آورده و با رونق CNG باعث صرفه جويي وقت و انرژي و ايجاد هواي پاک شده است .

سيستم سوختگيري CNG در سال هاي اخير در کشورهاي پيشرفته که برنامه استفاده از گاز طبيعي به عنوان سوخت جايگزين دارند ،توسعه چشمگيري يافته است و براي توسعه آن نيز مشوق هايي در نظر گرفته شده است .

کاهش چشم گير تعرفه واردات خودروهاي دو گانه سوز ( HYBRID – CNG)  ،نزديکي و صميميت و همکاري هرچه بيشتر دولت و سازمان محيط زيست و همچنين تحقق اقتصاد مقاومتي و حمايت از کالاي ايراني ،تشويق مصرف کنندگان و گسترش فرهنگ سلامت و صرفه جويي در وقت و هزينه که نتيجتا هواي پاک و سالم و ...... را براي آيندگان رقم خواهد زد. علاوه بر مزايايي که براي مصرف CNG  ذکر مي شود اين سيستم ها مزاياي منحصر به فردي دارند که از آن جمله مي توان به موارد ذيل اشاره کرد :

عدم نياز به تحصيل زمين ،عدم نياز به انشعابات خاص براي برق و گاز ،عدم نياز به نيروي انساني بهره بردار ،صرفه جويي در وقت و هزينه ناشي از حذف رفت و آمد به جايگاه جهت سوختگيري ،ايجاد رفاه بيشتر براي دارندگان اين نوع خودرو و صرفه جويي از طريق بنزين جايگزين شده با گاز توسط هر دستگاه.

از ديگر مزاياي عمده استفاده از جايگاههاي کوچک  CNG،استفاده بهينه از وقت و زمان است تا کساني که در يک مجتمع پر جمعيت زندگي مي کنند و يا در يک اداره مشغول به فعاليت هستند براي سوختگيري نيازي نباشد که از محل زندگي و کار خود خارج شوند که هم باعث ايجاد ترافيک شده و هم بخشي از وقت و سوخت خود را براي رسيدن به جايگاه سوختگيري هدر دهند.

در مقايسه با بسياري از آپشن هاي موجود در ساختمان ها و هتل ها از قبيل استخر ،سونا ،جکوزي ،جاروبرقي ،آسانسور ،کارواش و ....... که عموما بسيار پرهزينه بوده و در مجموع برخي از اين موارد جنبه فانتزي و تجملاتي داشته نصب يک جايگاه سوختگيري کوچک علاوه بر ،برطرف سازي يک نياز بسيار ضروري روزمره ،خود يک قابليت مجلل و قابل عرضه محسوب مي گردد.همچنين پرواضح است يک جايگاه سوختگيري کوچک هزينه هاي عمومي جامعه را کاهش داده و موجب افزايش بهره وري مي شود. 

ايشان ادامه دادند که : فضاي لازم براي نصب اين دستگاه يک متر مربع بوده ،وزن اين دستگاه 120 کيلو گرم بوده و طول شلنگ نازل آن 5 متر ميباشد.لازم به يادآوري است نياز به زيرساخت خاصي نبوده و فقط براي بکارگيري نياز به انشعاب گاز و برق باطرح توجيهي و جانمايي که در تمام منازل و روستاها موجود است مي باشد.ميزان گاز مصرفي توسط هر کاربر در طول يکماه با استفاده از تجهيزات اضافي روي دستگاه فراهم است. براي استفاده از اين دستگاه نياز به حضور اپراتور نبوده و دستگاه بدون حضور حتي کاربر پس از پايان سوختگيري قطع مي گردد.

آيا نهادهاي دولتي و يا موسسه شما را حمايت کردند ؟

نه تنها حمايت نکردند بلکه در بسياري از موارد کارشکني و تنبيه نيز داشتند. کاش حداقل نهادهاي مسئول کاري به کارمان نداشته باشند .در حال حاضر آنقدر تعدد سازمان ها و مجوز ها را داريم که تا به مجوز آخر مي رسيم ،مجوز اول المان هايش عوض مي شود.

در ادامه وي تاکيد کرد در صورت توليد انبوه ،اين طرح قابليت ايجاد اشتغال براي دو هزار نفر خواهد داشت.

اگر صحبتي داريد که فکر مي کنيد باتوجه به سوالات مطرح نشده بفرماييد.

در بخش دولتي فرد بعلت اينکه حقوقش را کامل دريافت مي کند ،اگرکارش را به نحوه احسنت انجام ندهد مشکل خاصي بوجود نمي آيد ،اما در بخش خصوصي بعلت نظارت دقيق تر ،هر گونهکم کاري از فرد بازخواست مي شود. شاهد اين بوديم در زمان جنگ و حتي زلزله اخير کرمانشاه مردم يعني همان بخش خصوصي بودند که توانستند بر مشکلات فائق آيند و دولت بتنهايي نمي توانست کاري را از پيش ببرد.بخش دولتي اگر روز به روز چاق تر بشود از شکوفايي و رونق کشور کاسته مي شود .در بخش دولتي بعلت مجوزهاي پي در پي و کارشکني هايي که مي شود و به ضرر کشور بوده و در بسياري از موارد منجر به فرار مغزها و دلسردي افراد نخبه مي شود.

حتي من بر اين اعتقاد هستم که بحث اقتصاد مقاومتي و حمايت از توليد ملي در قالب بخش دولتي نيست بلکه در قالب بخش خصوصي است. کمپاني هاي بزرگ در دنيا مانند اپل و .... از پارگينک و کاراژهاي کوچک شروع کردند و رشد کردند و به وضعيت موجودشان رسيدند.

ارسال نظرات
آخرین اخبار