گرچه امروزه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطاتی سبب کاهش ارتباطات چهره به چهره انسانی شده است اما این سنت حسنه به قوت خود باقی و در گوشه کنار شهرها و روستاها کشورهای اسلامی شاهد برپایی سفرهای افطاری ساده و فارغ از زرق و برق هستیم.
کد خبر: ۹۰۲۱۹۹۶
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، رمضان ماه رشد مهربانی در ذهن و دل‌هاست و مسلمانان در این ماه به دنبال یافتن راهی برای سبقت از دیگران در کار خیر هستند.

 افطاری دادن به روزه‌داران و تقدیر از این بندگان صالح و پاک از سنت‌های باسابقه اسلامی است که در تمامی دوران و قرون مورد اهتمام مسلمانان بوده و نه تنها در پیامبر و ائمه اطهار رایج بوده بلکه در عصرهای دیگر نیز همچنان به قوت خود باقی بوده است.

گرایش مردم به معنویات و اعمال خیرخواهانه و علاقه‌مندی به دستگیری از نیازمندان و فقرا، صله ارحام از ویژگی‌ها و فضیلت ماه مبارک رمضان است، افطاری عبادت است به شرطی که قصد قربت باشد.

پیامبر اکرم (ص) می‌فرماید: کسی که مؤمن گرسنه‌ای را اطعام کد خداوند از میوه‌های بهشتی به او می‌چشاند و کسی که برادر تشنه خود را سیراب کند خداوند او را از شهد بهشتی سیراب می‌کند.

در دین مقدس اسلام، میهمانی دادن صرفاً جنبه خوراندن و سرگرمی نیست بلکه موجب استحکام دوستی‌ها و محبت‌ها می‌شود و به واقع شاید اطعام‌دهی در ظاهر آن‌چنان به چشم نیاید اما تأثیر چشمگیری در روابط خانوادگی و آشنایان دارد.

یکی از رسوماتی که در ماه مبارک رمضان همواره در بین مردم مازندران رواج دارد افطاری دادن در مساجد و تکایاست.

برپایی بزرگ‌ترین سفره افطاری در شرق مازندران

روستای ریحان‌آباد واقع در ۱۰ کیلومتری غرب شهرستان گلوگاه با جمعیتی ۱۲۰۰ نفری کانون مردم نهادی با عنوان آبادگران جوان تشکیل دادند و در این ماه مبارک اقدام به برپایی بزرگ‌ترین سفره افطاری در شرق مازندران کردند تا با این مهم دل نیازمندان و کودکان را شاد سازند.

 

دهیار روستای ریحان‌آباد در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس از شهرستان بهشهر، از برپایی بزرگ‌ترین سفره افطاری در شرق مازندران خبر داد و اظهار کرد: برپایی سفره بزرگ افطاری در روستای ریحان‌آباد با استقبال فراوانی همراه بود و بیش از 2 هزار نفر از روزه داران در یک فضای صمیمی و معنوی افطار کردند.

محمدی با بیان اینکه ترویج فرهنگ روزه‌داری از اهداف اصلی اعضای این کانون است، افزود: این مراسم با میزبانی اعضای کانون مردم نهاد آبادگران جوان روستای ریحان‌آباد بهشهر با هدف ترویج فرهنگ روزه‌داری و ترویج افطاری ساده، دستگیری از نیازمندان و اتحاد و یک رنگی در خیابان ولی‌عصر این روستا برپا شده است.

وی با تأکید براینکه برپایی این سفره و میهمانی متعلق به خداوند است، بیان کرد: افراد نیازمند در جامعه نیز بسیار است و این امر باید فرهنگ‌سازی شود و ما هم به عنوان یکی از بندگان سعی در ایجاد همدلی و فراهم آوردن شرایطی برای در کنار هم بودن، فارغ از مسائل کاری و فشار اقتصادی کردیم.

دهیار روستای ریحان‌آباد گفت: برپایی این سفره‌ احسان جز با نیت خالصانه و کسب رضای خداوند مورد توجه اعضای کانون مردم نهاد آبادگران جوان روستای ریحان‌آباد بهشهر نبوده است و غریب به 3 میلیون تومان جهت برگزاری این مراسم هزینه شده است.

اگرچه امروزه استفاده از فناوری‌های نوین ارتباطاتی سبب کاهش ارتباطات چهره به چهره انسانی شده است اما این سنت حسنه به قوت خود باقی و در گوشه کنار شهرها و روستاها کشورهای اسلامی شاهد برپایی سفرهای افطاری ساده و فارغ از زرق و برق هستیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها