رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان یزد:
دانش‌آموزان باید در گام اول با توکل برخدا و با تمرکز بر امتحان و نه نتیجه امتحان، سر جلسه امتحان حضور یابند؛ در ماه مبارک رمضان هم کارایی مغز دانش‌آموزان روزه‌دار پس از صرف وعده سحری در بالاترین سطح است.
کد خبر: ۹۰۲۱۵۷۵
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمیده رادپور رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی آموزش و پرورش استان یزد در آستانه برگزاری امتحانات پایان سال، نکاتی سودمند درباره بهداشت روانی در ایام امتحانات برای دانش‌آموزان بیان کرد.

وی گفت: امتحان معیار ارزشیابی دانسته‌ها و توانایی‌های دانش‌آموزان است و محصلان می‌توانند از آن به عنوان ابزاری برای ارزیابی مهارت‌های یادگیری خود استفاده کنند اما شرایط فیزیکی و ذهنی وجود دارد که عملکرد دانش‌آموزان را در حین امتحان تحت تأثیر قرار می‌‌دهد بنابراین دانستن نکات و مواردی که می‌تواند به موفقیت آنها کمک بیشتری‌کند، لازم است.

رادپور افزود: در شرایط امتحانی، سه دسته مراقبت را به دانش آموزان توصیه می‌کنیم که نکته اول شامل مراقبت‌های روانی است؛ دانش‌آموزان باید در گام اول با توکل برخدا و با تمرکز بر امتحان و نه نتیجه امتحان کارشان را شروع کنند؛ تحقیقات نشان داده است که اگر دانش‌آموزان بر خود امتحان و یادگیری تمرکز داشته باشند می‌توانند نتیجه بهتری به دست بیاورند.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره کل آموزش و پرورش استان یزد گفت: گام بعدی این است که دانش آموزان باید این باور را در خود تقویت کنند که دیگر به آن امتحان و درس فکر نکنند و تمام قوای ذهنی‌شان متمرکز بر یک امتحان و یک آزمون پیش رو باشد.

وی افزود: برای آزمون و امتحانات، استرس هم خوب است هم بد و به طور کلی همیشه داشتن کمی استرس برای افزایش توان و انگیزه برای درس خواندن خوب است اما اگر از حدی زیادتر شود فقط باعث ضرر کردن دانش آموز می‌شود؛ دور بودن از استرس به دانش‌آموزان در فصل امتحانات توصیه می‌شود و از خانواده‌ها درخواست می‌شود تا شرایط به دور از تنش و استرسی را برای مطالعه فرزندانشان در نظر بگیرند.

رادپور، گام بعدی را مراقبت‌های جسمانی عنوان کرد و افزود: این مراقبت شامل تغذیه مناسب، ورزش، تمرین، تنفس عمیق، استراحت کافی است؛ مصرف کربوهیدرات‌ها، پروتئین‌ها و میوه‌ها و سبزی‌ها و آجیل مغزدار برای تأمین آرامش روحی، افزایش عملکرد فکری و هوشیاری و یادگیری بیشتر مفید است.

رئیس اداره مشاوره تربیتی و تحصیلی اداره‌کل آموزش و پرورش استان یزد، استراحت دادن به چشم در فواصل زمانی مختلف و نگاه کردن به فواصل دور، تحرک بدنی از دیگر نکاتی بود که پرداختن به آنها را به دانش‌آموزان در فصل امتحانات توصیه کرد.

رادپور تصریح کرد: با توجه به تقارن فصل امتحانات دانش‌آموزان با ماه مبارک رمضان، دانش‌آموزان روزه‌دار باید به‌گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند تا در ساعات بعد از افطار بتوانند خوب درس بخوانند، زیرا در این فواصل بدن آنها موادمغذی مورد نیاز برای فرآیند یادگیری را دریافت کرده و مغز آنها آماده یادگیری است.

وی با بیان اینکه کارایی مغز دانش‌آموزان روزه‌دار پس از صرف وعده سحری در بالاترین سطح است و اگر دانش‌آموزان روزه‌دار بتوانند بعد از صرف سحری بیدار مانده و به مطالعه درسی بپردازند، می‌توانند بیشترین یادگیری درسی را داشته باشند و دانش‌آموزان روزه‌دار باید زمان‌های استراحت و خواب خود را به ساعات بعداز ظهر تا افطار موکول کنند.
منبع: فارس
ارسال نظرات