خبرهای داغ:
امام جمعه قزوین در جلسه تفسیر مسجد امام خمینی (ره) گفت: ما نباید گمان کنیم اشتباهاتی که قوم‌های پیامبران مختلف در قرن‌های گذشته مرتکب می‌شدند فقط مربوط به گذشتگان بود و امروز ما مرتکب آنها نخواهیم شد، قرآن کتاب سرگرمی، تاریخی و داستان گویی نیست بلکه با بیان تاریخ مسیر هدایت انسان را نشان می‌دهد.
کد خبر: ۹۰۲۱۴۴۸
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۸

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین، آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در تفسیر قرآن مسجد امام خمینی (ره) در ادامه تفسیر سوره «شعرا» و داستان قوم عاد با بیان اینکه خداوند در قرآن کریم سرنوشت اقوام را برای عبرت‌گیری بیان کرده است، اظهار کرد: قرآن کریم می‌گوید، این قوم آیات خدا و حضرت هود (ع) پیامبر الهی را تکذیب کردند و هدایت‌های خدا را نادیده گرفتند بنابراین مورد عذاب الهی قرار گرفته و نابود شدند.
امام جمعه قزوین افزود: ما نباید گمان کنیم اشتباهاتی که قوم‌های پیامبران مختلف در قرن‌های گذشته مرتکب می‌شدند فقط مربوط به گذشتگان بود و امروز ما مرتکب آنها نخواهیم شد، قرآن کتاب سرگرمی، تاریخی و داستان گویی نیست بلکه با بیان تاریخ مسیر هدایت انسان را نشان می‌دهد.
وی در ادامه با بیان داستان قوم ثمود بیان کرد: این قوم نیز مرسلین را تکذیب کردند، طبق آیات قرآن تکذیب یک پیامبر یعنی تکذیب همه پیامبران، تکذیب یک کتاب آسمانی و یک امام یعنی تکذیب همه امامان و همه کتب آسمانی؛ حضرت صالح پیامبر قوم ثمود بود که به آنها گفت تقوای الهی پیشه کنید من فرستاده خدا هستم، به یاد خدا و دین خدا باشید و از من اطاعت کنید.
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اذعان کرد: ‌حضرت صالح به قوم خود گفت، گمان می‌کنید وقتی در امنیت، آرامش، آسایش و نعمت‌های الهی به سر می‌برید به حال خود رها می‌شوید؟ و اگر به خدا ایمان نیاورید در همین نعمت و آبادانی باقی می‌مانید؟
این مفسر قرآن و نهج البلاغه با اشاره به آیه ۱۶ سوره إسرا ابراز کرد: خداوند می‌فرماید اگر ما تصمیم بگیریم شهری را نابود کنیم به ثروتمندان آن شهر امر می‌کنیم که به دنبال فسق، ظلم و اسراف بروند، این ثروتمندان به گناه مشغول می‌شوند و ما آنها را عذاب خواهیم کرد و در شدیدترین وضعیت آنها را نابود می‌کنیم و بدانید که وعده خدا حق است.
وی عنوان کرد: با مطالعه تاریخ کشورهای مختلف می‌بینیم که اقوام زیادی آمدند و رفتند و دچار نابودی و عذاب شدند، این آیات به ما می‌گوید فکر می‌کنید همیشه بدون دغدغه و در آسایش و امنیت خواهید بود؟ یا باید ارتباط خود را با خدا تقویت کنید و شکرگزار باشید.
این استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: این آیات تاکید می‌کند که آیا گمان می‌کنید شما هرطور بخواهید رفتار کنید خداوند نعمت‌هایش را از شما پس نمی‌گیرد؟ مبادا امر مسرفین را پیروی کنید؛ آنهایی که کارشان در زمین فساد است و به دنبال صلح و دوستی نیستند.
آیت‌الله عابدینی اذعان کرد: زمانی که حضرت صالح (ع) با یادآوری عیوب قومش به هدایت آنها مشغول بود، قومش گفتند تو از ساحران هستی و اگر راستگو هستی برایمان معجزه بیاور.
وی با بیان اینکه قرآن به ما می‌گوید دنباله رو مسفرین نباشید، افزود: خداوند می‌فرماید مسرف یعنی فرعون، او در حداعلی مسرفان عالم بوده است؛ مثل امروز که مستکبران عالم نمونه برجسته مسرفان هستند، این عده در خونریزی و قتل و کشتار، اسراف و زیاده روی می‌کنند.
این استاد حوزه و دانشگاه اذعان کرد: در نگاه قرآن آدم‌ها به دو دسته تقسیم می‌شوند یا طرفدار حق و ایمان و یا طرفدار فساد هستند، انسانی که طرفدار ایمان باشد به مرور زمان صالح می‌شود و یک فرد صالح پس از مدتی مصلح خواهد شد.
وی گفت: ما در خصوص حضرت مهدی (عج) تعبیر مصلح کل و جهانی را به کار می‌بریم زیرا ایشان در اوج صلاحیت قرار دارند؛ اگر خود را منتظر مصلح جهانی می‌دانیم باید ما هم در خانه، جامعه و محیط اطرافمان مصلح باشیم.
آیت‌الله عابدینی با بیان اینکه خداوند منافقین را جزو مفسدین می‌داند، ابراز کرد: زمانی که به منافقین می‌گویند در زمین فساد نکنید، می‌گویند فقط ما هستیم که شایستگی صلاحیت و صالح بودن را داریم، اما قرآن می‌گوید مفسد حقیقی منافقین هستند اما شعور ندارند.
امام جمعه قزوین با اشاره به تعریف منافقین از نگاه قرآن بیان کرد: منافقین کسانی هستند که سر سازش و دوستی با دشمنان خداوند دارند و با مومنین دوستی و سازش ندارند و منافقین مفسد هستند که در مقابل مصلحین قرار دارند.
1001/پ30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها