رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس گفت: طبق سند تحول، برگزاری آزمون استخدامی و جذب از طریق ماده ۲۸ تخلف است و به عبارتی هرگونه به‌کارگیری معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان تخلف و ممنوع است.
کد خبر: ۹۰۲۱۳۶۵
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۴

به گزارش سرویس بسیج فرهنگیان خبرگزاری بسیج،حمیدرضا حاجی‌بابایی رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس در برنامه تلویزیونی پرسشگر با موضوع «بررسی تطبیق سیاست‌ها و برنامه‌های آموزش و پرورش با رهنمودهای مقام معظم رهبری» درباره چالش نیروی انسانی در آموزش و پرورش، اظهار کرد: سند تحول بنیادین سال ۹۰ رونمایی شد و قلب آن دانشگاه فرهنگیان است؛ در واقع اگر دانشگاه فرهنگیان را احیا کنید یعنی سند تحول را احیا کرده‌اید و برعکس اگر دانشگاه فرهنگیان را احیا نکنید، گویی ۲۰۳۰ را احیا کرده‌اید.

وی با بیان اینکه دانشگاه فرهنگیان در سال ۹۱ راه‌اندازی شد، افزود: طبق قوانین بالادستی، معلم فقط باید از دانشگاه فرهنگیان و شهید رجایی جذب شود؛ متأسفانه از ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان سوء استفاده شده است؛ ما خودمان آن را نوشتیم و منظور این بود که اگر رشته‌هایی خاصی وجود دارد و برای آن رشته‌های خاص، معلم می‌خواهیم لازم نیست در دانشگاه کلاس تشکیل شود و می‌توان از فارغ‌التحصیلان دانشگاه دیگر هم جذب کرد.

حاجی بابایی ادامه داد: از سال ۹۲ یک جو عمومی مبنی بر وجود ۱۵۰ هزار معلم مازاد در کشور به وجود آمد و گفتند ۱۵۰ هزار معلم در دولت دهم جذب شده که ۱۰۰ هزار نفر آنها سواد ندارند و استخدام بی‌رویه صورت گرفته است و آشپز و راننده را معلم کرده‌اند؛ این اظهارات باعث شد دولت و سازمان برنامه و سازمان امور استخدامی از همان زمان برای چنین وزارتخانه ای دیگر ردیف استخدامی ندهد، در حالی که اکنون می‌گویند ۱۵۰ هزار نفر کمبود دارند.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در زمان وزارت بنده هر ساله میانگین ۳۰ هزار نفر در آموزش و پرورش بازنشسته می‌شدند و در ۵ سال، ۱۵۰ هزار نفر از سیستم خارج شدند و ما ۱۵۰ هزار نفر استخدام و به عبارتی جایگزین کردیم، گفت: این در حالی است که در ۵ سال گذشته برابر خروجی‌ها نیرو جذب نشد و جبران نکردیم و حالا ۱۵۰ هزار کمبود پیدا کردیم.

وی افزود: نُرم دانش‌آموز به کلاس را در سال ۹۱ به ۲۲.۵ رسانده بودیم اما اکنون تراکم به ۳۵ نفر رسیده است؛ در واقع در این چند سال تعداد دانش آموزان را در کلاس افزایش داده‌اند و کیفیت تدریس معلم پایین آمده است؛ در اکثر روستاها، مدارس را در مقطع متوسطه تعطیل کرده‌اند یعنی هرکجا که دانش‌آموز دبیرستانی کمتر از نرم و زیر ۲۰ نفر دارند، کلاس را تعطیل کرده‌اند و گفته‌اند به روستای مجاور بروند.

حاجی بابایی با اشاره به اینکه از پنج سال گذشته اصرار بر خصوصی‌سازی در آموزش و پرورش شروع شد و بسته‌های گوناگون ارائه کردند و ‌شاهد هل دادن مدارس دولتی به سمت خصوصی سازی بودیم، اظهار کرد: چندهزار کلاس را اجاره دادند که مجلس وارد شد و جلویش را گرفت.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی ادامه داد: خصوصی سازی حرف اول در پنج سال گذشته بوده است و تقویت دانشگاه فرهنگیان با خصوصی سازی مغایر است؛ رهبر معظم انقلاب در سیاست‌های کلی به ارتقای آموزش و پرورش تأکید کرده و آن را امر حاکمیتی دانسته‌اند.

حاجی بابایی با بیان اینکه ما اولین سال راه اندازی دانشگاه فرهنگیان ۲۳۵۰۰دانشجو گرفتیم و معتقد بودیم به طور طبیعی باید هر سال ۳۰ هزار دانشجو جذب کنیم که جبران بازنشستگی سالانه ۳۰ هزار نفر را بکند، عنوان کرد: در آموزش و پرورش ساختمان کم نداریم. مشکل اعتباری هم نداریم و حاضریم در دانشگاه ۵۰ هزار دانشجو در هر سال بگیرند و ما حمایت کنیم و بودجه تصویب کنیم.

وی افزود: ۳۰،۴۰ هزار معلم با مدرک دکترا داریم که می‌توان از آنها به عنوان اساتید حق‌التدریس استفاده کرد. در واقع مشکل کلاس و استاد و بودجه را می‌توان برای دانشگاه فرهنگیان حل کرد. جا دارد از وزیر آموزش و پرورش تشکر کنم که نامه نوشته ۲۵ هزار ردیف جذب دانشجو به دانشگاه فرهنگیان بدهند. اگر ۵۰ هزار دانشجو نگیرید نمی‌توانید آموزش و پرورش را در یکی دوسال آینده اداره کنید.

حاجی‌بابایی درباره طرح تعطیلی دو هفته‌ای مدارس در زمستان نیز گفت: این موضوع چندین بار در زمان آقای نجفی هم مطرح شد و مجلس رأی نداد و تقویم زمانی تعیین کرد. تعطیلی زمستانه مدارس در حد یک بیان است و کارشناسی علمی نشده است. شورای عالی آموزش و پرورش نیز از اول فروردین ۹۷ نمی‌تواند هیچ گونه مصوبه ای با بار مالی مصوب کند و هر چه بار مالی داشته باشد باید به مجلس بیاورد.

رئیس فراکسیون فرهنگیان مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: اکنون که کمبود معلم داریم باید از آنها که سال‌ها در آموزش و پرورش زحمت کشیده‌اند، استفاده کنیم و آنها که ماهرند را بدون استخدام جذب کنیم درباره طرح مهرآفرین و بکارگیری نیروهای خدماتی نیز نیروهایی که سال‌ها کار کرده بودند به کار گرفته شدند.

حاجی بابایی افزود: آیا آشپز و راننده می‌توانند معلم شوند؟ اینها در این ۵ سال چه می‌کردند، چرا آشپزها را برنداشتید؟ قبل از دوره ما، اجازه جذب معلم نمی‌دادند. به همین علت شرکت های خدماتی دایر کرده بودند و معلم‌ها را از طریق شرکت‌های خدماتی وارد کلاس‌ها می‌کردند.۱۹۰۰ معلم لیسانس و فوق لیسانس از طریق شرکت های خدماتی جذب شدند و در کلاس درس می‌دادند و تحت عنوان نیروی خدماتی حقوق می‌گرفتند. ما همین افراد را به عنوان معلم جذب کردیم. گفتند که ما نیروهای خدماتی را معلم کردیم در حالی که آنها معلم بودند.

به گفته وزیر اسبق آموزش و پرورش طبق برنامه ششم و سند تحول، برگزاری آزمون استخدامی و جذب از طریق ماده ۲۸ تخلف است و به عبارتی هرگونه به‌کارگیری معلم جز از طریق دانشگاه فرهنگیان تخلف و ممنوع است. 

 

ارسال نظرات