ادعای قبلی پمپئو، وزیر خارجه تازه‌کار امریکا از تلاش این کشور برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، وقتی با تمسخر بسیاری از رسانه‌های غربی و متحدان این کشور مواجه شد، به سرعت با تغییر رفتار نظام ایران تغییر کرد.
کد خبر: ۹۰۲۱۳۶۲
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، ادعای قبلی پمپئو، وزیر خارجه تازه‌کار امریکا از تلاش این کشور برای براندازی نظام جمهوری اسلامی، وقتی با تمسخر بسیاری از رسانه‌های غربی و متحدان این کشور مواجه شد، به سرعت با تغییر رفتار نظام ایران تغییر کرد و او روز جمعه 4 خردادماه در گفت‌وگو با صدای امریکا با عقب‌نشینی از مواضع قبلی خود مدعی شد که هدف راهبرد جدید امریکا در قبال ایران تغییر رژیم نیست، بلکه تغییر رفتار رهبران این کشور است.
سردرگمی کاخ سفید حتی به بدنه رسانه‌ای ضد انقلاب هم سرایت کرد، به گونه‌ای که پس از آنکه در پی این سخنان در فضای مجازی تلاش شد که این ادعا در قالب «رژیم چنج» به ترند اول فضای مجازی تبدیل شود، افشاگری بخش‌هایی از خود این شبکه‌ها که سرمنشأ بسیاری از این حمایت‌ها در عربستان و واشنگتن و دیگر کشورهایی که ضد انقلابیون ساکن هستند، قرار دارد به سرعت فروکش کرد.
عقب‌نشینی پمپئو در حالی است که امریکا در طی رسیدن به آرزوی شکست نظامی جمهوری اسلامی ایران همه ظرفیت‌ها و تلاش‌های ممکن خود را به کار گرفته و با فضاسازی و یا حتی تلاش برای تبدیل خروج امریکا به یک بمب خبری کوشید بازتاب آن را در داخل ایران به عرصه‌ای برای ایجاد بحران درونی در ایران تبدیل کند، اما این تلاش نه تنها به نتیجه نرسید، بلکه به دلایلی چند که به آن اشاره خواهد شد، به ضد خود تبدیل شد.
رفتارهای اخیر امریکایی‌ها و دیگر دشمنان نظام اسلامی نظیر منافقین و سعودی‌ها را در این عرصه در چند حرکت شاخص رسانه‌ای می‌توان دنبال کرد.
1- شایعه‌پراکنی و دروغ‌پراکنی علیه مسئولان و خدمتگزاران نظام، به‌گونه‌ای که در این عرصه حتی شخصیتی نظیر سردار سلیمانی از دروغ‌پراکنی پمپئو در همین مصاحبه اخیر با صدای امریکا بی‌نصیب نمانده است.
2- بزرگنمایی و دامن زدن به اغتشاشات: این حرکت به ویژه در روزهای اخیر با بازتاب گسترده موضوع اعتراض مردم کازرون به یک مصوبه وزارت کشور و با اعتراض کامیون‌داران به پایین بودن کرایه‌ها به اوج خود رسیده بود، اما به سرعت جریان رسانه‌ای دشمن برای تبدیل آن به چالش نظام به شکست رسید.
3- برجسته‌سازی ضعف‌ها و آسیب‌های موجود در جامعه.
4- سلب احساس افتخار ملت از پیروزی‌ها و دستاوردهای گرانقدر در عرصه‌های مختلف دفاعی و منطقه‌ای.
5- شکست جلوه دادن پیروزی‌ها و پیشرفت‌های کشور.
6- سلب امید در مردم از توان مسئولان در حل مشکلات کشور.
7- القای ثروت‌اندوزی مسئولان و رهبران.
مجموعه این فضاسازی رسانه‌ای که شاید این روزها به دلیل تجمیع ظرفیت‌های دشمنان نظام اسلامی نقطه اوج خود را طی می‌کند، در شرایطی است که آنچه استیصال کاخ سفید و دیگر متحدان اروپایی این کشور را در پی داشته، نقاط قوت ایران است که دشمنان را نه تنها در عرصه تقابل منطقه‌ای به زانو در آورده، بلکه در عرصه دیپلماسی نیز سبب تنهایی و انزوای کاخ سفید گشته و اینگونه باعث شده است که رئیس دستگاه دیپلماسی کاخ سفید در کمتر از یک هفته عقب‌نشینی کرده و او و رئیس‌جمهور امریکا، مکرراً از ایران درخواست کنند که دوباره پای میز مذاکره آمده و با آنها برای 12 شرطی که همه نقاط قوت ایران هستند که دشمن را خلع سلاح کرده‌اند، به مذاکره بنشیند.
آن روزی که ترامپ از برجام خارج شد بسیاری آن را فرصت برای نظام اسلامی دانستند. اکنون که دو هفته از آن می‌گذرد این فرصت‌ها برای مردم آشکار شده است. به نکاتی چند در این زمینه اشاره می‌شود.
1- ترامپ با این حماقت خود آخرین تیر ترکش امریکا را رها کرد و با القای ایجاد هراس در بهره‌گیری از تحریم‌های فلج‌کننده، سعی در ایجاد رعب داشت. او تصور می‌کرد که این گام او منجر به یک چالش و بحران درونی شود، اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد، بلکه به دلیل اثبات بدعهدی و غیرقابل اتکا بودن کاخ سفید، بسیاری از هواداران قبلی کاخ سفید و کسانی که در داخل و در رسانه‌هایی که با پول بیت‌المال اداره می‌شود، برای امریکا سمپاتی می‌کردند، سکوت را ترجیح داده یا حتی ناچار به نقد بدعهدی ترامپ شده‌اند.
2- اقدام ترامپ عملاً حلقه ضعیف و نقطه اتکای برخی در داخل به برجام را گسست و نشان داد مسیر حرکت ایران به سمت تحکیم قدرت اقتصادی و مواجهه با جنگ اقتصادی دشمن حتی باید ورای تعامل با اروپایی‌ها حرکت کند. نکته‌ای که آقای روحانی در جریان دیدار مسئولان با مقام معظم رهبری بر آن تأکید و با اشاره به انزوای امریکا و تعامل ایران با دیگر قدرت‌ها نظیر چین و روسیه واجد پیام‌های روشنی است، اگر چه ممکن است در عمل دستگاه‌های اجرایی، هنوز چشم امیدشان به غرب باشد و با این تصمیم کاملاً همراه نشوند.
3- وحدت و انسجام ملی که در پی این خروج و مواضع منتقدانه فعالان سیاسی نسبت به اقدام امریکا ایجاد شد، از فرصت‌های ذی‌قیمتی است که شاید کمتر نصیب کشور شود. مقام معظم رهبری در توصیه مهمی به عناصر سیاسی و مدیریتی و مطبوعاتی کشور بر این نکته هشدار دادند که نقد برجام نباید به دوقطبی تبدیل و وحدت و هم‌زبانی کنونی نباید نقض شود.
4- اما شرایط کنونی بهترین فرصت را برای دولت دوازدهم ایجاد کرده است. مقام معظم رهبری با سخنان حکیمانه خود در جمع مسئولان در روز چهارشنبه گذشته، ضمن نقد هوشمندانه رفتار امریکایی ها و بیان تجربیات تاریخی انقلاب در مواجهه با قدرت‌های جهانی، با تعیین شروطی روشن و منطقی برای اروپایی‌ها، عملاً راه مسئولان دستگاه دیپلماسی چه در پیگیری تعامل با اروپا و چه در زمینه خروج احتمالی ایران از برجام را هموار و با اطمینان‌بخشی به مردم در زمینه حمایت رهبری از تلاش مسئولان دستگاه‌های اجرایی و تجمیع ظرفیت‌های ملی برای مقابله با سناریوهای مختلف دشمنان، زمینه آرامش فضای سیاسی و شکست راهبرد دشمن در بی اعتبارسازی نظام اسلامی را فراهم آوردند.

یادداشت جوان/ عباس حاجی نجاری

ارسال نظرات