استاندار مازندران: هدف‌گذاری کمی اقتصاد استان رشد دادن و رساندن آن به حدود 85 هزار میلیارد تومان درآمد از حدود 50 یا حداکثر 60 هزار میلیارد تومان فعلی و رسیدن به صادرات 3 میلیارد دلاری در سال است.
کد خبر: ۹۰۲۱۳۴۹
|
۰۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۱

 به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، محمد اسلامی ورنام‌خواستی متولد اول مهرماه 1335 در اصفهان است او مقطع کارشناسی مهندسی راه و ساختمان را در دانشگاه دیترویت میشیگان و مقطع کارشناسی ارشد خود را در دانشگاه   رویال رودز کانادا گذرانده است و MBA  مدیریت جهانی هوانوردی از دانشگاه‌های شریف و رویال رودز کانادا دارد.

از جمله مسؤولیت‌های او می‌توان به ریاست مؤسسه آموزش و تحقیقات و معاونت امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع، قائم‌مقام سازمان صنایع هوافضا و مدیریت پروژه و عمران اجرایی بخش عمران بنیاد مستضعفان اشاره کرد.

او درگفت‌وگویی نگاه‌های جزیره‌ای و سلیقه‌ای را عاملی در آسیب‌رساندن به استان می‌داند و سعی کرده است تا یک باور با نگاه توسعه متوازن و عادلانه با عنایت به ظرفیت انسانی و آمایش سرزمینی در مازندران ایجاد کند تا از این رهگذر هم بتواند دغدغه‌ها را خوب شناسایی و دریافت کند و هم نقشه راهی را با راه‌اندازی اتاق فکر با بهره‌گیری از همه عناصر و بزرگان، در دانشگاه مازندران شکل دهد.

محمد اسلامی در ابتدای امر پروژه‌هایی را در 12 محور اساسی براساس چهار آیتم اقتصاد مقاومتی یعنی مردم پایه، دانش‌بنیان، درون‌زا و برون‌نگر مصوب کرده است و می‌گوید: این سند تا این لحظه در دستور کار همه دستگاه‌های اجرایی است و در جلسه شورای توسعه استان باید موانع و نواقص آن را برطرف کنیم و شاهد تحقق برنامه‌ها با گذشت زمان باشیم.

به‌صورت متوازن هر سه این‌ها پتانسیل مردمی و استعداد سرزمینی را در درون خود دارد و هیچکدام اصل نیست، بلکه سه تا قطب کشنده است، براساس اطلاعات مرکز آمار 21  درصد از سهم اقتصاد مازندران به کشاورزی، 28 درصد به صنعت و 51 درصد به خدمات اختصاص دارد که شامل گردشگری نیز می‌شود.

این سه بخش، هر کدام دیگری را تحت‌الشعاع قرار نداده و به موازت یکدیگر مسیر را طی می‌کنند، مهم این است که زنجیره ارزش در هر سه مورد را به‌دست بیاوریم و هدف‌گذاری کنیم.

هدف‌گذاری کمی اقتصاد استان رشد دادن و رساندن آن به حدود 85 هزار میلیارد تومان درآمد از حدود 50 یا حداکثر 60 هزار میلیارد تومان فعلی و رسیدن به صادرات 3 میلیارد دلاری در سال است.

ما باید بتوانیم علم و تکنولوژی روز را در همه این فرآیندها به خدمت بگیریم زیرا در خصوص هر کدام نیاز به توسعه تکنولوژی داریم؛ صنعت، کشاورزی و گردشگری الزامات و زیرساخت دارد که با توانمندسازی دولت در استان می‌شود آنها را به‌دست آورد.

زیرساخت دیگری را نیز در حوزه آی.سی.تی داریم که باید از این فرصت جهت کوچک‌سازی و کارآمدی دولت و اصلاح فرآیندها در پیشبرد خدمات جهت پاسخ‌گویی به مردم استفاده کنیم تا نرخ پاسخ‌گویی صحیح که از الزامات دولت الکترونیک است را بالا ببریم.

همچنین در بخش حمل و نقل باید زیرساخت‌هایی را آماده کنیم؛ اکنون حمل و نقل استان خودرو محور است، از ریل، هوا و دریا استفاده نمی‌کنیم و این‌ها ضعف است، منابع دولتی وجود ندارد و به سرمایه‌گذار نیاز داریم لذا در فاز فوری و نخست آزادراه‌ها و راه آهن را به موازات هم پیگیری می‌کنیم اسناد مطالعاتی برخی پروژه‌ها ازجمله کنارگذر قائم‌شهر را خواستیم و تهیه شده است به همین ترتیب سایر پروژه‌ها را که اسناد آنها موجود است و کاری انجام نگرفته را تهیه و پیگیری می‌کنیم.

پروژه دیگر، عبور از البرز است که حداقل سه سال مطالعات زمین‌شناسی می‌خواهد تا مسیریابی شود، جلساتی را با تیم زمین‌شناسی برگزار کردیم توافقات را صورت دادیم، یک مشاور سوئیسی نیز مطالعه را آغاز کرده و در فاز مقدماتی منتظر نتایج زمین‌شناسی است.

پالایشگاه یک بحث و جریان مطالعه‌ نشده است، مطالعه براساس بررسی‌های زمین‌شناسی یا کاوش صورت نگرفته است ضمن اینکه در دریای مازندران چند سال حفاری کردند و متوجه شدند که به نفت نمی‌رسند و یا اگر برسند به قدری گران‌قیمت است که قابل بهره‌برداری نیست.

برای هر برنامه باید طراحی صورت بگیرد، اسناد پروژه مشخص باشد، سرمایه‌گذار طرح مشخص باشد، قرارداد صورت بگیرد و در پایان اجرا شود، بنابراین اگر هر فردی آمده و پروژه را تا هر ایستگاهی آورده باشد، آن را ادامه می‌دهیم.

سالانه 3.5 میلیون تن زباله در مازندران تولید می‎شود، طبیعی است که باید برای وضع موجود جمع‌آوری و دفع زباله راه حلی بیندیشیم که این راه شروع شده است.

طرح تفکیک زباله از مبدأ را آغاز کردیم، وظیفه حاکمیت و مردم مشخص است، نکته مهم این است که مردم باید مشارکت کنند و اگر تفکیک زباله از منزل صورت بگیرد، کارها سریع‌تر به نتیجه می‌رسد.

ضمن اینکه طرحی برای تبدیل زباله تر به شیرآبه یا کمپوست در خانه را نیز داریم که پیگیر هستیم.

11 پروژه مربوط به پسماند در استان داریم که چهار مورد تا پایان امسال به بهره‌برداری می‌رسند که شامل بهسازی و نوسازی کمپوست بهشهر(در آستانه بهره‌برداری مجدد است)، زباله‌سوز نوشهر، ساری و تنکابن با ظرفیت کمپوست 650 تن زباله در روز هستند.

طبق برنامه شرکت سرمایه‌گذار زباله‌سوز نوشهر تا پیش از تابستان امسال، ساری و تنکابن نیز تا پیش از پایان سال تکمیل و وارد مدار می‌شوند.

همچنین برای کارخانه‌های چالوس، آمل و بابلسر در حال مذاکره با سرمایه‌گذار هستیم، امیدواریم با راه‌اندازی این کارخانه‌ها و راه حلی که برای زباله تر در خانه‌ها به‌ویژه ویلاها و بحث فاضلاب داریم بتوانیم با این پکیج بخش مهمی از معضل زباله مازندران را حل کنیم.

دولت به دلیل اختلافی که بوده معرفی منطقه آزاد در مازندران را از لایحه حذف کرده است. قرار شد جلسه مجمع نمایندگان را برگزار کنیم که یکی از دستورات آن منطقه آزاد باشد، ما اگر هر چه بفرستیم و نمایندگان هماهنگ نباشند نمی‌توانیم به نتیجه برسیم، باید یک تصمیم منطقی و علمی که خیر و صلاح استان در آن هست اتخاذ شود.

در تصمیم مقدماتی در شورای برنامه‌ریزی توسعه استان منطقه ویژه اقتصادی برای فریدونکنار ـ مثل امیرآباد و نوشهر ـ  پیشنهاد شد که این یک گام رو به جلو است، و بعد براساس مطالعاتی که صورت گرفته بهترین گزینه را از نمایندگان بخواهیم که موافقت کنند تا منطقه آزاد را برای کمیته اقتصادی مجلس بفرستیم و امیدواریم بتوانیم در خردادماه آن را انجام بدهیم.

سه مورد تاسیسات را در ساحل دریا مجاز می‌دانیم؛ پارک، مجتمع تفریحی برای مردم و سوم نیز تأسیسات دریایی که الزاماً باید کنار ساحل باشد، و وجود تأسیساتی غیر از آنها را در ساحل 60 متری نمی‌پذیریم.

اکنون اگر به ساحل شهرستان نور بروید می‌بینید که کار آزادساری در حال انجام است و این‌ها باید انجام شود.

آزادسازی در بیشتر نقاط ساحلی انجام شده، یکسری مانده که با فرمانداران مربوطه صحبت شده است. با بنیاد مستضعفان نیز مذاکره کردیم که مجتمع‌های تفریحی را در ساحل احداث کنند و یکی از آنها در حال احداث است و تا پایان سال تکمیل می‌شود.

نهضت فراگیری به اسم ساخت و ساز غیرمجاز در استان بوده و با آن مقابله شده است. هر روز مشاهده می‌کنید که ساخت و سازهای غیرمجاز قلع و قمع می‌شود.

هیچ کسی را به‌خاطر حمایت از دولت مجازات نمی‌کنند، این خبر را تکذیب می‌کنم، حتماً یک تخلفی صورت گرفته است، یک فردی از یک ارگانی بوده و چهار سال سمت داشته، بنده استاندار جدید هستم و حق دارم مدیرکل را انتخاب کنم.

تعدادی افراد مأمور در استانداری داریم که باید آنها را بر می‌گرداندیم و این کار را انجام دادیم، از ایشان در کمال احترام خداحافظی کردیم. این‌طور نبوده است که ایشان را برکنار یا تبعید کرده باشیم.

خودشان خواستند در یک روستای دورافتاده خدمت کنند و خواسته آموزش و پرورش نبوده است، از زحمات ایشان هم تشکر کردیم و خیلی سپاسگزار شدیم.

یکی از نیازهای استان در بخش گردشگری مجتمع‌های تفریحی و زیرساخت‌های تورگردانی و پذیرایی است، هیچ محدودیتی برای سرمایه‌گذاران قائل نیستیم.

یک بخش که خیلی مورد استقبال قرار گرفته است، بخش بوم‌گردی است که 72 واحد داریم و دست‌کم 200 واحد دیگر نیز در حال دریافت مجوز هستند.

هتل‌های پنج ستاره را سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با شرکت‌های خارجی تفاهم کرده که دو واحد سهم مازندران است.

باید یک برنامه مدون برای توسعه زیرساخت گردشگری در مازندران داشته باشیم لذا از اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران خواستیم که این برنامه را تهیه کند و اکنون برنامه گردشگری در دستگاه‌هایی که در مازندران کار می‌کنند تقریباً از همه عقب‌تر است.

ما منتظریم که مدیرکل را سازمان میراث فرهنگی انتخاب کند تا این فعالیت‌ها را شروع کند.

نه هنوز، از نظر ما کسی انتخاب نشده است، ما هماهنگ نیستیم با این حکم.

انتقال آب خزر به سمنان در جایی تصویب نشده است، یک مکاتبه‌ای با معاون اول رئیس جمهور داشتم؛ هم محیط زیست و هم وزارت نیرو اعلام کردند که چنین برنامه‌ای نداشتیم.

در بحث مدیریت منابع آبی یکی از آیتم‌هایی که برای استفاده از منابع آبی می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد، استفاده از آب دریا است. ولی پروژه انتقال آب خزر به سمنان و اخباری که گفته می‌شد پروژه با حضور استانداران شروع می‌شود، فکر می‌کنم یک دروغ سیزده به‌در بود که در رسانه‌ها پخش کرده بودند.

 

ابراهیم حاتمی/ فارس مازندران

 

ارسال نظرات
پر بیننده ها