آیت الله صدوقی قبل از 57 اعلام کرد که مردم یزد من قصد کردم تا آخر پای یاری امام بایستم. اینجا جز کتک، شکنجه و گلوله چیز دیگری نیست، اگر می ترسید دیگر به مسجد حظیره نیائید. ایشان مرد و مردانه پای قولش ایستاد و در انقلاب حضور فعال داشت.
کد خبر: ۹۰۲۱۳۳۵
|
۰۶ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۴:۵۷
به گزارش خبرگزاری بسیج از یزد، محقق یزدی انقلاب اسلامی با اشاره به تاریخچه فعالیت‌های انقلابی شهید آیت الله محمد صدوقی گفت: شهید صدوقی حدوداً از سال ۱۳۳۰ بنا بر نظر علمای یزد و درخواست آیت الله بروجردی از ایشان به یزد می‌آیند و رهبری مردم را بر عهده می‌گیرند.

جواد بهبود زاده افزود:شهید صدوقی قبل از انقلاب و قبل از اینکه به یزد بیایند در قم یکی از یاران نزدیک امام خمینی (ره) بودند. زمانی که در قم بودند باغی در عباس آباد قم داشتند. یک روز امام را به این باغ دعوت می‌کنند. وقتی امام هنگام غروب می‌خواستند بازگردند آقای صدوقی به خادمشان می‌گویند ماشینی برای «آقا سید روح الله» کرایه کند تا ایشان را به قم برسانند. راننده ماشین جوانی بوده که وقتی می‌بیند مسافرش یک روحانی است می‌گوید چه شانسی نصیب من شد و و بدون سوار کردن امام (ره) میرود. امام متوجه می‌شود و به آیت الله صدوقی می‌گوید این جوان تقصیری ندارد، این‌ها زیر سر حکومت است و من به خواست خدا این حکومت را سرنگون خواهم کرد. این خاطره مشترک امام (ره) و شهید صدوقی مربوط به چندین سال قبل از سال ۴۲ است.







مبارزات شهید صدوقی با رژیم پهلوی


وی گفت: مخالفت‌های شهید صدوقی با لایحه انجمن‌های ایالتی و ولایتی، لایحه انقلاب شاه و ملت و اصول شش گانه انتخابات مجلس در تاریخ ثبت شده است.

بهبود زاده ادامه داد: بعد از سال ۳۹ که به شاه سوء قصد می‌شود هر ساله مجلس نیایشی توسط رژیم تشکیل می‌شد و از علما دعوت می‌کردند تا در این مجالس شرکت کنند، اما شهید صدوقی هر بار به بهانه‌ای از شهر خارج می‌شدند و به هیچ وجه در این مجالس حضور پیدا نمی‌کردند.

وی با اشاره به اهتمام شهید صدوقی به مسائل فرهنگی گفت: زمانی که شاه تلاش داشت تا با لایحه خانواده در تشکل خانواده و زن رخنه کند و هویت اسلامی را از فرهنگ ایران بزداید یکی از کسانی که تلاش می‌کند که این کار برخلاف اصول اسلامی صورت نگیرد، آیت الله صدوقی بود.

این مولف یزدی بیان داشت: در سال ۱۳۴۹ با رحلت آیت الله حکیم در نجف شاه تلگرامی برای علمای دیگری مثل آیت الله مرعشی، آیت الله گلپایگانی و مرحوم شریعتمداری می‌فرستد و به نوعی تسلیت می‌گوید و می‌خواهد که توجه حوزه‌های علمیه را از امام دور کند. اما علمای قم و شهید صدوقی امضا در اطلاعیه‌ای امام (ره) را به عنوان مراجع تقلید بلا منازع کشور و جهان تشیع اعلام می‌کنند.

بهبود زاده گفت: در سال ۱۳۴۲ که شاه می‌خواست امام را محکوم به اعدام کند علمای بلاد همه در شهر ری جمع شدند و با اعلام کردن مرجعیت تقلید امام جلوی تعرض رژیم به امام را گرفتند. در آن زمان هم شهید صدوقی یکی از کسانی است که در مهاجرت به شهر ری نقش فعالی داشت.

وی ادامه داد: در سال ۵۴ با تشکیل حزب رستاخیز و اعلام شاه که همه مردم ایران باید عضو حزب رستاخیز شوند و اگر کسی نمی‌خواهد عضو این حزب شود از ایران برود، شهید صدوقی یکی از کسانی است که با همکاری علمای دیگر علیه این حزب رستاخیز اعلام موضع می‌کند.





دور اندیشی شهید صدوقی و انجام فعالیت‌های اجتماعی


بهبود زاده با اشاره به برخی از فعالیت‌های فرهنگی سومین شهید محراب گفت: شهید صدوقی کار‌های عام المنفعه بسیاری از جمله تاسیس مدارس اسلامی برای نوجوانان و کودکان مثلاً دبستان رمضانی در خیابان سلمان، دبیرستان مروج پشت مسجد امیر چخماق و همچنین تاسیس حوزه‌های علمیه مثل حوزه علمیه طزرجان و ده بالا و همچنین حوزه علمیه در خود یزد را در کارنامه داشتند. ایشان همچنین در شهر مقدس قم بنیادی به عنوان بنیاد صدوق بنا نهاد که شامل خوابگاه برای طلاب مدرسه علمیه و امکاناتی از این قبیل بود، اما وقتی رژیم شاه متوجه این حرکت شد به شیوه‌های مختلف مانند خودداری از صدور سند مالکیت، صدور آب، برق و تلفن با این حرکت مخالفت کرد.

این نویسنده یزدی ادامه داد: تاسیس بیمارستان خیریه سید الشهدا در یزد، رسیدگی به زلزله زدگان، رسیدگی به فقرا، تشکیل صندوق قرض الحسنه، ولی عصر (عج) در یزد و کمک به مردم مستضعف از جمله فعالیت‌های اجتماعی شهید صدوقی است.

وی گفت: از ویژگی‌های شخصیتی ایشان مردم درای ایشان بود، به گونه‌ای که هر کس مشکلی پیدا می‌کرد منزل شهید صدوقی مامن او بود، محل رفع و رجوع کار‌های او بود. یا مثلاً داروخانه‌ای بود در چهار راه شهدا به اسم داروخانه رازی، مسئول آن هم مرحوم دکتر رمضانخانی بود، خیلی از مردمی که پول دارو‌های خود را نداشتند با راهنمایی و نامه شهید به این داروخانه مراجعه می‌کردند و دارو‌های خود را رایگان تحویل می‌گرفتند.

شجاعت بی مثال شهید صدوقی

وی با اشاره به شجاعت این عالم بزرگ گفت: با شهادت شهید آیت الله سید مصطفی خمینی شهید صدوقی در مدرسه علمیه خان مجلس یادبودی تشکیل دادند. سربازان رژیم شاه به این مجلس یورش می‌بردند تا آن را بر هم بزند، حتی واعظی که مشغول سخنرانی بوده به واهمه می‌افتد، اما شهید صدوقی مقابل فرمانده آن‌ها می‌ایستد و می‌گوید اینجا مجلسی است که برای مرحوم سید مصطفی برگزار شده و من این مجلس را برگزار کرده ام و تو هم هیچ غلطی نمی‌توانی بکنی در نتیجه این افسر می‌ترسد و نیروهاش را از آنجا خارج می‌کند.

بهبود زاده ادامه داد: آیت الله صدوقی قبل از ۵۷ آمد اعلام کرد که مردم یزد من قصد کردم تا آخر پای یاری امام بایستم. اینجا جز کتک، شکنجه و گلوله چیز دیگری نیست، اگر می‌ترسید دیگر به مسجد حظیره نیائید. ایشان مرد و مردانه پای قولش ایستاد و در انقلاب حضور فعال داشت.

مرید حقیقی امام خمینی (ره)

وی با اشاره به ولایتمداری شهید صدوقی تاکید کرد: با اینکه خود شهید صدوقی یک مجتهد و صاحب نظر دینی بودند وقتی که امام فرمانی می‌دادند ایشان بی، چون و چرا می‌پذیرفتند وا جرا می‌کردند. در زمان اجرای فرمان، آیت الله صدوقی یک مرید پا به کار برای امام (ره) بود.

بهبود زاده اظهار داشت: در سال ۵۶ مقاله شنیعی به اسم احمد رشیدی مطلق در روزنامه اطلاعات نوشته شد و به امام و حوزه علمیه جسارت زیادی شد. این اهنت منجر به قیام ۱۹ دی مردم قم و در چهلم آن‌ها قیام ۲۹ بهمن تبریز شد. بعد از آن هم مجالسی تشکیل شد، ولی رنگ وبوی عام نگرفت و مردم حضور فعالی نداشتند لذا در نوروز سال ۵۷ امام عزای عمومی اعلام کردند و فرمودند: امسال جشن نداریم. به همین دلیل هم اطلاعیه‌ای از سوی شهید صدوقی با دستخط شهید رهنمون بزگوار در یزد منتشر و نوروز آن سال عزای عمومی اعلام شداز آن به بعد در مسجد حظیره یزد و پایگاه انقلاب هر شب مجالس وعظ و خطابه و روشنگری ادامه داشت.
ارسال نظرات