خبرهای داغ:
یادداشت/

بازی‌های رسانه‌ای دشمن و الزامات جبهه انقلاب

در چندماه اخیر شاهد بازی‌های رسانه‌ای گوناگون دشمن در عرصه‌های مختلف بوده و هستیم.
کد خبر: ۹۰۲۱۲۴۰
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹

بازی‌های رسانه‌ای دشمن و الزامات جبهه انقلاببه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، در چندماه اخیر شاهد بازی‌های رسانه‌ای گوناگون دشمن در عرصه‌های مختلف بوده و هستیم؛ بازی‌هایی كه در زمینه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، امنیتی و... طراحی شده و در بستر شبكه‌های پیام‌رسان و اجتماعی پیاده می‌شوند.

هدف اصلی این قبیل بازی‌ها كه مبتنی بر عملیات روانی و تهاجم فكری صورت می‌پذیرند، سست كردن اعتماد عمومی مردم به نظام جمهوری اسلامی و مسئولین در عرصه داخلی و نشان دادن ناكارآمدی مدل حكومت دینی در عرصه بین‌المللی است.

آخرین بازی رسانه‌ای كه در بستر فضای مجازی و در قالب چند كانال در پیام‌رسان تلگرام ایجاد شد، حواشی مربوط به شهرستان كازرون بود. در این غائله كه توسط معاندین انقلاب اسلامی به صورت كاملاٌ هوشمند و هدفمند طراحی شده بود، علاوه بر بازتاب‌های داخلی، تلاش شد در عرصه بین‌المللی نیز چالش جدی ایجاد کند. تقارن این حاشیه‌سازی با مسئله كشتار وحشیانه مردم مظلوم و بی‌پناه غزه توسط رژیم صهیونیستی، به دستگاه‌های رسانه‌ای استكبار این فرصت را داد تا بخشی از تبعات اقدامات شنیع رژیم كودك‌كش صهیونیستی را در عملیات رسانه‌ای طراحی شده مخفی کنند.

در این قبیل بازی‌های رسانه‌ای هدفمند حداقل دو بخش وجود دارد؛ اول درخواست تجمع صنفی یا مطالبه‌گری برای عموم مردم  در قالب كانال‌های پیام‌رسان تلگرام و عدم مرزبندی مردم به دلیل ناآشنایی با ماهیت فراخوان كنندگان و دوم ضعف جدی و فاحش در پوشش رسانه‌ای به این فراخوان‌ها و حواشی آن به منظور روشنگری و تفكیك مرز مردم به عناصر معاند توسط صدا و سیما و رسانه‌های انقلابی.

برای تبیین دقیق این مسئله، موضوع كازرون را بررسی می‌کنیم. در بحث كازرون حداقل در سه ماهه اخیر تجمعات صنفی مسالمت‌آمیز و بعضاً تا چندهزار نفری در میدان شهدای این شهرستان تشكیل و مطالبه جدی مردم در بحث بایسته‌های تقسیمات كشوری و پرهیز از تفكیك این شهرستان مطرح شده است.

امام جمعه این شهرستان به عنوان صدای مردم كازرون به صورت جدی پیگیر مطالبه مردم بوده و نهایتاً در هفتم اردیبهشت امسال پس از جلسات متعدد در تهران با مسئولین دولتی و مجلس شورای اسلامی، توقف این تقسیم و تفكیك را اعلام می‌کند؛ در حالی كه هیچ اقدام تازه‌ای صورت نگرفته، روز بیست و ششم اردیبهشت ماه چند كانال تلگرامی در كازرون اقدام به فراخوان عمومی کرده و تجمع غیرقانونی شكل می‌گیرد. در این تجمع، بستر برای ضدانقلاب مهیا و اقدامات ساختارشكن صورت گرفته و نهایتاً گروهی به دستور دادستان این شهر دستگیرمی‌شود.

فراخوان غیرقانونی بعد جلو مقر نیروی انتظامی اعلام و درگیری شروع می‌شود. طبیعی است در هیچ كجای دنیا حمله به مقرهای نظامی و انتظامی به عنوان یك حركت مسالمت‌آمیز تلقی نخواهد شد. در كل این ماجرا شاهد پوشش حداكثری موضوع و بزرگ‌نمایی فاحش آن توسط كانال‌های معاوند فعال در تلگرام، رسانه‌های استكباری و متأسفانه برخی از به ظاهر سلبریتی‌ها هستیم؛ این در حالی است كه كل این رسانه‌ها و افراد در موضوع قتل‌عام فلسطینی‌های مظلم غزه سكوت كرده‌اند.

در این ماجرا ضعف جدی رسانه‌های انقلابی در مرحله اول به چشم می‌خورد؛ وقتی كه عناصر ضدانقلاب اقدام به فراخوان غیرقانونی کرده‌اند، ضروری است نیروهای انقلابی در سریع‌ترین زمان ممكن ضمن اطلاع‌رسانی به مردم از ماهیت فراخوان كنندگان، مرزبندی را ایجاد کنند. در این خصوص در قضایای دی ماه سال 96 نیز موضوع كاملاً مشهود است. به نحوی كه در آن زمان بسیاری از مردم عادی نیز به نیت مطالبه معیشتی و بدون اطلاع از ماهیت فراخوان كنندگان در عرصه حاضر شده بودند. 

در مرحله دوم ضعف جدی اطلاع‌رسانی صداوسیما و رسانه‌های معتقد به جمهوری اسلامی به چشم می‌خورد. فعالان عرصه‌های اطلاع‌رسانی به خوبی می‌دانند كه در این قبیل موضوعات، برنده رسانه‌ای است كه اولین تحلیل را در كنار اولین خبر منتشر نماید. متأسفانه در خلأ جدی رسانه‌های نظام جمهوری اسلامی، پوشش و اطلاع‌رسانی گسترده توسط رسانهه‌ای معاند در بستر شبكه‌های پیام‌رسان اجتماعی و امپراطوری‌های رسانه‌ای دنیای استكبار شكل گرفت. العربیه، الجزیره، بی بی سی، رادیو فردا، دیلی استار و... گوشه‌ای از این رسانه‌ها هستند كه با ذوق‌زدگی این حاشیه را پوشش دادند. متأسفانه در قضایای دی ماه نیز این موضوع به صورت كامل مشهود است.

با توجه به موضوعاتی كه طرح شد و توجه به بازی‌های رسانه‌ای اخیر نظیر غائله كازرون، موضوع درگیری دختران بدحجاب با پلیس، ماجرای اعدام بهمن ورمزیار، ماجرای محاكمه عضو گروهك جنایتكار كومله ، ماجرای جاسوس‌های محیط زیست، اغتشاشات دی ماه گذشته و فروردین اهواز و... و سوء استفاده جریان معاند ضروری است تشكیل جبهه واحد فعالین فضای مجازی معتقد به نظام جمهوری اسلامی شكل گیرد و رسالت سنگین روشنگری در این فضا را برعهده داشته باشند.

همچنین در كنار پیگیری دستگاه‌های امنیتی برای شناسایی و برخورد قاطع با مدیران كانال‌های متخلف و سلبریتی‌های بی‌اطلاع كه با پیام‌ها و مطالب خود نقش اصلی را در ایجاد خسارت‌های مادی و معنوی به نظام برعهده دارند، مسئولین روابط عمومی سازمان‌ها و دستگاه‌های مختلف از جمله قوه قضائیه، نیروی انتظامی، مجلس شورای اسلامی، وزارت كشور و... در مسائل این چنینی موضع‌گیری مناسب را در سریع‌ترین زمان ممكن داشته باشند.

همچنین از مدیران و شورای نظارت بر صدا و سیما انتظار می‌رود در این گونه مسائل بدون ملاحظات سیاسی در ابتدای موضوع، ورود پیدا كرده و با روشنگری و ایجاد مرزبندی و ارئه تحلیل مناسب و به موقع، نقش مؤثر خود را ایفا کند؛ بدیهی است در این صورت اطمینان مردم به صداوسیما ارتقاء و بهبود خواهد یافت.

یادداشت از: حسین ربیعی

انتهای پیام/

اخبار مرتبط
ارسال نظرات
آخرین اخبار