ادب روزه فراتر از تحمل گرسنگی، تشنگی و درک فقراست

زهرا پیشنمازی افزود: در فریضه روزه‌داری فرد روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی علاوه بر اینکه احساس گرسنگان و فقیران را درک می‌کند، فراتر از اینها به ادب روزه می‌رسد.
کد خبر: ۹۰۲۱۲۰۱
|
۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، سرویس فرهنگی؛ هر ساله در ایام ماه مبارک رمضان اعضای هر خانواده  خود را برای ورود به ماه مبارک و پهن کردن سفره‌های افطاری و سحر آماده می‌کردند.
فریضه روزه‌داری دارای آداب خاص مربوط به خودش است که رجوع به قرآن کریم که شان نزول ان در ماه مبارک رمضان است پاسخگوی تمام سوالات مربوط به بحث روزه داری در ماه مبارک است و این ماه فرصتی است برای اینکه  بتوانیم با رعایت آداب مربوط به تکامل رسیده و توشه‌ای برای آخرت پیش فرستیم.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس (س) شهرستان ساری در گفت‌وگویی در مورد آداب روزه‌داری اظهار کرد: رعایت آداب روزه‌داری یکی از اهداف اعتقادی در راستای بندگی برای رسیدن به کمال است.
 زهرا پیشنمازی افزود: در فریضه روزه‌داری فرد روزه دار با تحمل گرسنگی و تشنگی علاوه بر اینکه احساس گرسنگان و فقیران را درک می‌کند، فراتر از اینها به ادب روزه می‌رسد.

وی نخستین گام برای رسیدن به ادب روزه‌داری را لذت بردن از توانمندی‌های خویش خویشتن برشمرد و گفت: افراد باید در مقابل عادت‌های مباح که همان خوردن و آشامیدن است اراده کرده که کار مباحی را انجام ندهند و همچنین در مقابل احساسات و خواسته‌های درونی نه بگویند که انجام این عمل نوعی زجر محسوب نمی‌شود بلکه تربیت توانمندی برای رسیدن به کمال الهی لازم است.


پیشنمازی با اشاره به قدم بعدی در این راه اظهار کرد: در ادامه افراد باید ارتباط دلی خوشان را با خدا شناسایی کرد و رذایل اخلاقی چون کینه، بخل، حسادت و خودشیفتگی و غیره را کمتر کنند تا در کنار نخوردن و نیاشامیدن به انجام رذائل اخلاقی نه بگویند.

گفتنی است در این ایام که طول مدت روزه داری زیاد و هوا بسیار گرم است و داشتن روزه سخت و زجرآور بوده اینکه روزه‌داران فقط از روی عادت آبا و اجدادی از گذشته تاکنون منتظر لحظه ملکوتی اذان و به پایان رسیدن ماه مبارک رمضان باشند دور از ادب است در راستای این ریاضت باید چیزی را جست‌وجو کرد که این کارشناس مذهبی می‌گوید؛ ائمه اطهار در روایات متعددی ما را به خودتکانی و دل‌تکانی در ماه‌های رجب و شعبان که قبل از ماه مبارک رمضان قرار دارند، تشویق کردند. رعایت آداب روزه‌داری از جهت دیگر نیز حائز اهمیت بوده که مربوط به نزول قرآن در این ماه است قرآن خودش به دلیل باارزش بودنش اشاره کرده و خود را دلیلی برای هدایت جمیع مردم و  وسیله هدایت قرار بگیرد.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس (س) شهرستان ساری ادامه داد: قرآن تفکیک کننده حق از باطل است و ارزش ماه مبارک رمضان به نزول قرآنی است که زمینه هدایت را برای انسان محقق کرد موضوعیت قرآن انسان است.
وی با اشاره به اینکه افراد می‌توانند با مراجعه به دعای جوشن کبیر که مزین به صفات ذات الهی است، گفت: روزه‌داران در شب‌های احیا می‌توانند با رجوع و قرائت آیه‌ای چند از دعای جوشن کبیر این صفات را در خود وجودی شان محقق کنند.

مدیر حوزه علمیه حضرت نرجس (س) در پایان اظهار کرد: راه کمال هم گام به سوی ذات‌الله و رسیدن  تا بی‌نهایت است. در هر قله ای از کمال ایستادیم مغرور نشویم چرا که همین حس ما را به اعماق دره پرت می‌کند، باید مراقبت داشته باشیم و بدانیم که هر پیشرفتی بوده از لطف خدا بوده و خودمان جز به اراده خدا توانمندی نداشتیم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار