یادداشتی به قلم حبیب الله جلیلی مدرس دانشگاه ؛
حبیب اله جلیلی، مدرس دانشگاه و پژوهشگر در یادداشتی برای سایت بیجار بام ایران به وضعیت آزاد سازی خرمشهر و خرمشهرهای پیش رو پرداخته است.
کد خبر: ۹۰۲۰۳۸۷
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از کردستان، از عظیم ترین رخدادهای تاریخ معاصر كشور و یكی از خطیرترین حوادث انقلاب اسلامی، دفاع مقدس هشت ساله ملت ایران است كه این رویداد، سمبل جبهه بندی سازمان یافته و تهاجمی ابر قدرت های جهانی دوران جنگ سرد و قدرت های منطقه ای آن دوران علیه انقلاب اسلامی است.

بر اساس تحلیل های مادی، جنگ تحمیلی عراق علیه ایران باید در همان ماه‌های اول جنگ به نفع رژیم بعث به پایان می‌رسید و دشمن بعثی می‌توانست به آسانی به اهداف اولیه خود دست یابد و به زعم خود و به تبع آن به نیابت از دو قدرت شرق و غرب جهان، تومار نظام اسلامی را در هم بپیچد، چرا که در آن دوران، قدرت‌های مطرح و غیرمطرح جهان همه توان مادی و غیرمادی و تجربیات نظامی و انسانی خود را برای رسیدن به این هدف در اختیار صدام قرار داده بودند.

اما تجلی مولفه‌های الهی و اسلامی و حضور مردم ایران در صحنه دفاع مقدس، نه تنها دشمنان را ناکام گذاشت، بلکه خود به الگویی برای جنگ‌های آینده و ایجاد قدرت بازدارندگی برای ایران اسلامی در برابر تهدیدات مشابه تبدیل شد. این الگو برگرفته از مؤلفه‌هایی که ریشه در فرهنگ ایرانی و اسلامی انقلاب ایران دارد : ایمان محوری به جای تجهیزات محوری، فرهنگ عاشورایی، تفکر و روحیه انقلابی، مدیریت جهادی، اتکا به نیروهای مردمی و بهره‌گیری از فرماندهی و رهبری الهی، که این موارد تنها برخی از شاخصه‌های ممتاز دفاع مقدس است.

از سوی دیگر؛ مهم ترین نقطه عطف استراتژی جمهوری اسلامی در دفاع مقدس فتح خرمشهر یا عملیات بیت المقدس است. عملیات بیت المقدس در واقع آخرین حلقه از استراتژی آزادسازی سرزمین های اشغالی كشور بود كه به تأمین تمامیت ارضی كشور انجامید و علاوه بر آن مهم ترین منطقه استراتژیك جنگ را از اشغال دشمن آزاد ساخت و جمهوری اسلامی ایران را در موضعی كاملاً برتر قرار داد.

فتح خرمشهر، آن چنان بمب خبری عظیمی بود که دستگاه های تبلیغاتی و مطبوعات غرب را مجبور ساخت تا به این پیروزی بزرگ اعتراف نموده و آن را ضربه مهلک و استراتژیک بر پیکر ارتش عراق تلقی نماید.

پس از آزادسازی خرمشهر، دشمنان نظام و انقلاب اسلامی درسراسر جهان درصدد بر آمدند تا از سقوط رژیم صدام جلوگیری نماید. بنابراین، ازهیچ گونه کمک و همکاری با این رژیم خطرناک و توسعه طلب خودداری نکردند و در تجهیز و ترغیب دوباره آن کوشیدند.

بی تردید فتح خرمشهر، یک مسأله عادی نبود؛ بلکه معجزه الهی و امداد غیبی بود که به دست توانای رزمندگان اسلام رقم خورد. دشمنان نظام و انقلاب با تکیه بر محاسبات غلط مادی و غفلت از قدرت الهی، خرمشهر را تسخیرناپذیر و فتح آن را ناممکن می دانستند. بدین جهت، وقتی خبر فتح خرمشهر در رسانه ها و مطبوعات پخش شد؛ دشمنان اسلام را بهت زده و حیرت زده ساخت. بر همین اساس و بر مبنای همین طرز تفکر دینی بود که امام خمینی رحمه الله درباره توجه خاص حضرت حق در فتح خونین شهر و ارتباط این مسأله با امدادهای غیبی چنین فرمودند : «فتح خرمشهر، یک مسأله عادی نبود. این که پانزده الی بیست هزار نفر به صف برای اسارت بیایند و تسلیم شوند، مسأله عادی نیست، بلکه مافوق طبیعت است.»

از این نکته نباید غافل شد که جریان آزادسازی خرمشهر مانند بسیاری از وقایع تاریخی دیگر عبرت‌ها و آموزه‌های فراوانی را در سینه دارد که می‌توان در پرتو آن به بهترین راهبردهای دینی، اقتصادی، فرهنگی و سیاسی دست یافت.

رهبر معظم انقلاب از سالها قبل در سخنرانی هایشان به جنگی اشاره فرمودند که از جنگ سخت به‌مراتب دشوارتر است که در ادبیات سیاسی ـ نظامی معاصر «جنگ نرم» نام دارد.

این نکته طی سالیان اخیر یکی از کلیدواژه‌های مهم ایشان در بیاناتشان بوده است. امروز کشور ما در دورانی به سر می‌برد که کارزار نظامی برپا نیست، به تعبیر بسیار زیبای رهبر معظم انقلاب خرمشهرها در پیش است، منتها نه در میدان نظامی! لذا جهاد در این دوران ویژگی‌ها و پیچیدگی‌های خاص خود را دارد.

در میدان نظامی دشمن را با چشم می‌توان مشاهده کرد و با اندک آموزشی می‌توان حداقل فعالیت‌هایی داشت؛ اما در جهاد کبیر دشمن و مواضعی که به آن ضربه می‌زند برای همگان آشکار نیست و صف‌بندی مقابل آن نیازمند بصیرت و تخصص است.

خرمشهر در دفاع مقدس برای ما یک نقطه‌ محوری بود. از این جهت، هم تصرف خرمشهر توسط دشمن برای ما دشواری‌های خودش را داشت و هم فتح خرمشهر پیروزی بی‌نظیری به شمار می‌رفت.

امروز دشمن به دنبال خرمشهرهای ذهنی، فکری و مکتبی ماست. اگر دیروز خط دشمن کاملا مشخص و بارز بود و خطِ حـدها کاملا بارز و واضح بود و فرماندهان نظامی آرایش های جنگی را کاملا بر روی نقشه ترسیم می کردند اما امروز این حد و حدود و این آرایش ها در مقیاس زمان و در محدوده مکان تعریف نمی شود.

دشمن عرصه نفوذ خود را تا داخل خانه ها و تا ذهن افراد موثر در اجتماع گسیل داشته است به نحوی که با هجمه های بی امان فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی درصدد هجوم به اصول و ارزش های اسلامی و ایرانی است.

یکی از مهمترین عرصه هایی که دشمن در صدد نفوذ و از بین بردن ارزش های جامعه ایرانی است؛ موضوع نفوذ فرهنگ اقتصادی است که سعی در ارزش گذاری کالای خارجی و تقویت آن در قبال کارگر و کالای ایرانی است که با رمز گشایی آن توسط رهبری معظم انقلاب تحت عنوان حمایت از کالای ایرانی مردم خواهند توانست این فرهنگ سخیف را به زیر بکشند و با حمایت از کار و تولید ایرانی و پشتوانه کارگر ایرانی سهم قابل توجهی از اقتصاد ملی را بارور سازند.

اینجاست که وظیفه همه ما مردم و مسئولین است که به مانند عملیات بیت‌المقدس با همان روحیه اتصال به خدا بتوانیم این فتح‌های بزرگ اقتصادی و فرهنگی را مثل فتح خرمشهر بیافرینیم و ثابت کنیم دشمن نه می‌تواند خرمشهر زمینی ما را فتح کند و نه در اشغال خرمشهر فکری، فرهنگی و اقتصادی امت اسلامی می‌تواند به توفیقی دست یابد.

انتهای پیام/7727
ارسال نظرات