بر خود فرض می‌دانیم، سالروز این حماسه ی بزرگ را جشن بگیریم و این روز عظیم را در تقویم سالانه خویش به عنوان روز مقاومت و ایثار گرامى بداریم.
کد خبر: ۹۰۲۰۲۳۶
|
۰۳ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۳۷

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، در تقویم سیاسی ایرانیان، در چند دهه  اخیر خرداد، ماهِ به خصوصی است.

اگر به فضای بعد از انقلاب بنگریم، در میان سلسله مناسبت‌هاى خرداد، سوم خرداد ماه، سالروز آزادی خرمشهر، برای نسل ما که جنگ را در سنین کودکی و نوجوانی دیده، تداعی کننده  قهرمانان ماندگار و نامدارى چون؛ محمد جهان آرا است؛ اگر چه شهادتش قبل از آزادی خرمشهر است، اما مقدمه ساز فتح خرمشهر یا همان خونین شهر شد.

سوم خرداد در اذهان ما، بر طبل جنگ می‌کوبد و ندا سر می‌دهد که غریو جنگجویان دلاور به اوج آسمان رسیده است.

از همه مى‌پرسد که چه کسانی می‌خواهند خونین شهر را از چنگال و حلقوم دشمن بیرون بکشند؟ از سویى هم مى‌پرسد که چرا خونین شهر به تسخیر دشمن درآمد؟ واى از آن روز که خرمشهر مثل کبوتری خسته و خونین و بال شکسته در هاله‌ای از خون، خاکستر و ناآرامی به زمین نشست.

گرچه اوضاع خیلى بد بود اما باز هم نمی‌شد که فریاد را از لب، ظلم را از دشمن و امید را از مردمان عزیز خرمشهر گرفت.

در آن روزهای دردآور و پر آشوب خرمشهر بود که سربازان عراقی به خانه‌ها و مغازه‌های شهر حمله بردند و مردم بی‌گناه را به شهادت رساندند و تحمل این وضع دلخراش، مردم شهر را بر آن داشت که با تکیه بر یاری پروردگار، در ماموریتی الهی، تا آخرین نفس در راه دین، مستحکم و جان بر کف بایستند و این فداکاری عظیم را چنان که شایسته  مقام باری تعالی بود؛ را به جا آورند و ما ملت ایران، شاهد آن جان‌فشانی‌ها بودیم که مردم خرمشهر، در راه مبارزه با دشمنان بعثى، مقتدرانه قدم بر داشتند و از جان و مال خود گذشتند، فقط به آزادی خرمشهر می اندیشیدند.

در آن وانفساى بى‌تکرار که صدام حاضر بود در مقابل آزادى خرمشهر، کلید بصره را به ایرانى ها تحویل بدهد، جبهه و جنگ، میدانی برای خودسازی رزمندگانى شد که با خدا هم صدا شده و با غیرت مثال‌زدنی‌شان غرور آفریدند.

چه زیبا!بود شهادت آگاهانه و فی‌سبیل الله یارانى که اجر شهادت‌شان تا این اندازه ارزشمند بود.

آزادسازی خرمشهر، یکی از مهم‌ترین اهداف عملیاتی بین ایران و عراق بود،که با همت عظیم  بسیج، سپاه و ارتش، جنگ در سراشیبى صلح قرار گرفت و صدام به زانو درآمد و قدرت دفاعی‌اش مختل شد.

اما ما هیچ‌گاه نتوانستیم حال و فکر آدم‌هایی را که یک بار پا به زندگی گذاشتند و مردانه جنگیدند را درک کنیم.

با این وجود تنها کاری که می‌توانیم در قبال آنها انجام دهیم، قدردانی می‌کنیم از نقش‌آفرینى‌هاى بى‌بدیل آنان، در آن مقطع زمانى بود که در مقابل بزرگترین سرکوب‌گران نظام ما قد علم کرده و پوزه  استکبار جهانى را به خاک مالیدند.

البته در این پیروزی عظیم، حضور خدا در کنار شیرمردان خرمشهر احساس شد و امام راحل گفتند: خرمشهر را خدا آزاد کرد.

بر خود فرض می‌دانیم، سالروز این حماسه ی بزرگ را جشن بگیریم و این روز عظیم را در تقویم سالانه خویش به عنوان روز مقاومت و ایثار گرامى بداریم.

ارسال نظرات
پر بیننده ها