رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس از ارسال ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان طرح مصوب توسط کمیته‌های اشتغال روستایی و عشایری به بانک‌ها خبر داد که تنها حدود یک میلیارد تومان آن پرداخت شده است.
کد خبر: ۹۰۲۰۱۰۸
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹
 
 

به گزارش خبرگزاری بسیج، غلامرضا کاتب در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت، در تشریح نشست امروز فراکسیون تولید و اشتغال با رئیس سازمان برنامه و بودجه گفت: در گزارشی که مدیران سه بانک در نشست امروز ارائه کردند که دغدغه‌های نمایندگان درباره اختصاص تسهیلات 1.5 میلیارد دلاری از محل صندوق توسعه ملی به اشتغال روستایی و عشایری قابل تأمل است.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه بر اساس گزارشی که هفته گذشته ارائه شده نزدیک به 4 هزار و 200میلیارد تومان طرح تصویب شده توسط کمیته‌ها به بانک‌ها ارسال شده است، افزود: بر اساس گزارش‌های ارائه شده توسط 3 بانک به غیر از بانک کارآفرینی امید نزدیک به 800 میلیارد تومان پرداختی داشته‌اند که اگر میانگین پرداختی بانک کارآفرینی امید را صد میلیارد تومان در نظر بگیریم نزدیک به 900 تا هزار میلیارد تومان برای توسعه اشتغال روستایی و عشایری پرداخت شده است که تا 4 هزار میلیارد تومان طرح‌هایی که به سیستم بانکی ارائه شده فاصله وجود دارد.

نماینده مرد گرمسار در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بخشی که مربوط به تضامین است در قانون صراحت دارد که سیستم بانکی باید سندهای منازل روستایی و محل طرح را به عنوان ضمانتنامه دریافت کند که این یکی از مطالبات نمایندگان مجلس از سیستم بانکی است که این سیستم باید پاسخگو باشد.

وی با بیان اینکه توافق شد که تا یک ماه آینده 4 بانک گزارش عملکردی به فراکسیون تولید و اشتغال و سازمان برنامه و بودجه ارائه دهند، یادآور شد: آنچه که فراکسیون تولید و اشتغال دنبال می‌کند قانون برنامه ششم توسعه است که بر این اساس باید سالیانه 0.8 درصد نرخ بیکاری را کاهش دهیم که در سال 96 این اتفاق رخ نداد به این دلیل که 0.4 درصد نرخ بیکاری افزایش یافت که علیرغم اینکه 800 هزار شغل در این سال ایجاد شد اما به ایجاد سالیانه بیش از یک میلیون شغل احتیاج داریم تا شاهد کاهش نرخ بیکاری باشیم.

کاتب افزود: ما به دنبال این هستیم که حرکت اشتغال روستایی، مهاجرت معکوس از شهر به روستا را به دنبال داشته باشد تا تجربه خوبی برای مجلس و دولت شود.

وی با بیان اینکه مجلس بر این موضوع که تبصره 18 قانون بودجه سال 97 باید سریع‌تر در دولت تصویب شود تأکید دارد، ادامه داد: ان‌شاء الله هفته آینده آیین‌نامه این تبصره بر اساس وعده سخنگوی دولت در هیئت دولت تصویب می‌شود.

عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: یکی از منابعی که مجلس برای تحول اشتغال در نظر گرفته در تبصره 18 قانون بودجه سال 97 گنجانده شده و 5 هزار میلیارد تومان نیز از تبصره 14 برای ایجاد اشتغال در نظر گرفته شده که این منابع می‌تواند تحولات بزرگی در بخش اشتغال ایجاد کند.

رئیس فراکسیون تولید و اشتغال مجلس شورای اسلامی اظهارامیدواری کرد که در نشست ماه آینده فراکسیون متبوعش با رئیس سازمان برنامه و بودجه و دستگاه‌های اجرایی خبرهای خوبی در زمینه اشتغال برای مردم مخابره شود.

ارسال نظرات