مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد گفت: موردی از بیماری تب کریمه کنگو در کهگیلویه وبویراحمد مشاهده نشده است.
کد خبر: ۹۰۱۹۸۳۳
|
۰۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۶
بهمنش با بیان اینکه بیماری تب کریمه کنگو به عنوان بیماری ویروسی قابل انتقال بین انسان و حیوان است، گفت: رعایت نکردن اصول بهداشتی در دامداری‌ها، این بیماری را تشدید کرده و از طریق کنه‌های آلوده به ویروس قابل انتقال است.
مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه و بویراحمد افزود: نیش کنه آلوده، تماس با ترشحات کنه‌های له شده، تماس با خون و مواد آلوده فرد مبتلا و تماس با خون و مواد آلوده کننده دام مبتلا از راه‌های انتقال این بیماری است.

وی ادامه داد: فروش، عرضه و کشتار غیرمجاز دام از راه‌های انتقال این بیماری است چرا که بیماری در دام علائمی ندارد و دام‌هایی که فاقد هویت هستند اغلب در مراکز غیرمجاز کشتار می‌شوند که احتمال آلودگی آنان بیش از سایر دام‌ها است.

بهمنش اضافه کرد: بیماری تب کریمه کنگو بسیار خطرناک و کشنده است و افراد باید با رعایت موارد بهداشتی خود، خانواده و جامعه را در برابر این بیماری محافظت کنند.

وی از مردم شهر‌های استان خواست، گوشت مصرفی مورد نیاز خود را صرفاً از مراکزی تهیه کنند که گوشت آن مورد تأیید دامپزشکی و حاوی مهر و لیبل بهداشتی بوده و از خرید گوشت‌هایی که توسط افراد دوره گرد و مراکز غیرمجازکشتار دام عرضه می‌شود خودداری نمایند.

مدیرکل دامپزشکی کهگیلویه وبویراحمد همچنین از دامداران خواست، از ارتباط مستقیم با دام خودداری نموده و روش‌های حفاظتی را به خوبی انجام داده و نکات ایمنی اهم از پوشیدن دستکش و ماسک را مد نظر قرار دهند و به هیچ عنوان کنه دام‌ها را با دست نگیرند و از له کردن کنه با دست خودداری نمایند.

این مسؤول با بیان اینکه وجود این بیماری در دام علائم مشخصی ندارد، افزود: زمانی که ویروس در خون دام وجود دارد تب زودگذر و خفیفی ایجاد کرده و در انسان علائمی مشابه با آنفلوآنزا از جمله تب، سردرد شدید، سختی گردن، درد شکم، درد عضلانی، درد کمر و ... ایجاد می‌کند.

بهمنش با توجه به شروع فصل گرما و فعالیت کنه‌ها، از دامداران خواست دام‌ها و اماکن دامی را با سم ضد کنه سم‌پاشی کرده و از لباس کار، دستکش و چکمه استفاده کنند.

وی از عموم مردم خواست در صورت مشاهده هر گونه علائم مشکوک با شماره تلفن ۱۵۱۲ دامپزشکی استان تماس حاصل نمایند.
ارسال نظرات