گرمابی، گفت: از سال گذشته بحث عرضه زعفران در بورس کالا جدی شد و فردا شاهد آغاز معاملات آتی زعفران در بورس کالا خواهیم بود.
کد خبر: ۹۰۱۹۶۹۹
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۷:۱۸

 

 
 
 
به گزارش خبرگزاری بسیج، حمید گرمابی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با اشاره به راه‌انداری عرضه زعفران در بورس کالا اظهار کرد: مشکلات دیرینه و ساختاری در بخش کشاورزی کشور موجب شده تا مسئولان در اندیشه بکارگیری از ابزار‌های نوین و الگوبرداری از کشور‌های توسعه یافته دنیا بیفتند.  از سال گذشته بحث عرضه زعفران در بورس کالا جدی شد و فردا شاهد آغاز معاملات آتی زعفران در  بورس کالا خواهیم بود.
 
نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی گفت: در تولید زعفران رتبه اول دنیا را داریم، اما تاکنون نتوانستیم قدر این حجم تولید بالا را بدانیم و آن طور که باید پاداش و سود مناسبی به زحمات بالای زعفرانکاران بدهیم.

گرمابی افزود: معاملات زعفران سال‌ها در کشور برمبنای خرده فروشی بوده است و به دلیل عرضه فله‌ایی زعفران و عدم یکپارچگی و حضور واسطه‌ها، هیچ‌گاه نتوانستیم به جایگاه واقعی خود در بازار جهانی برسیم.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، برنامه مسئولان برای توسعه معاملات زعفران در بورس کالای ایران و امکان صادرات و آغاز معاملات آتی زعفران در این بستر را یک شانس بزرگ برای احیای بازار زعفران ایران تلقی کرد و گفت: بهره گیری از ظرفیت بورس کالا برای کشف واقعی قیمت این محصول و صادرات یکپارچه با حضور خود تجار زعفران و در اختیار گرفتن نبض بازار و قیمت زعفران جهان، اقدام بزرگی است که به حمایت همه جانبه نیاز دارد و امیدواریم با همدلی مسئولان و فعالان بازار این محصول، سرانجام شاهد رسیدن سود واقعی حاصل از تولید زعفران به کشور خودمان باشیم.

به گفته نماینده مردم نیشابور در مجلس، همه می‌دانیم که واسطه‌ها در بازار زعفران حرف اول را می‌زنند و باید سازوکاری شفاف و مدرن برای ساماندهی به این بازار اتخاذ می‌شد که بورس کالا بهترین مکانیسم برای این کار است.

وی به راه‌اندازی قرارداد آتی زعفران در بورس کالا اشاره کرد و گفت: بدون شک ایجاد بازار‌های مالی نوین که محصول را برای آینده معامله می‌کنند، می‌تواند یک چشم انداز درست و واقعی از قیمت محصول در آینده را به زعفرانکاران و مصرف کنندگان ارائه دهد و این اتفاق را باید به فال نیک گرفت.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی به خرید توافقی زعفران از طریق بورس کالای ایران اشاره کرد و گفت: تاکنون در بحث خرید زعفران از سوی دولت، شاهد دیرکرد پرداخت وجوه به زعفرانکاران بودیم اما از سال گذشته با اجرای خرید توافقی و استفاده از بورس کالا  نتایج مثبتی را شاهد بودیم.

گرمابی گفت: عرضه زعفران در بورس کالا، چند مزیت بزرگ دارد که اطلاع کشاورزان از قیمت‌های واقعی، کاهش و یا حذف واسطه‌ها در روند خرید ارزان قیمت محصول از کشاورز، انعکاس قیمت‌های داخلی که براساس مکانیسم عرضه و تقاضا کشف می‌شود در بازار‌های جهانی و ارزآوری بیشتر این محصول برای کشور از جمله این مزایا به شمار می‌روند.
ارسال نظرات