حجت الاسلام والمسلمین نکونام گفت: بزرگداشت شهرها دارای اهدافی است که اگر مدّنظر قرار نگیرد حرکتی ابتر، موجب ایجاد ذهنیت و به فراموشی سپرده خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۱۹۵۹۹
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرگزاری بسیج از استان چهارمحال و بختیاری؛ حجت الاسلام و المسلمین نکونام، نماینده ولی فقیه در استان، دیروز در همایش بزرگداشت روز شهرکرد، گفت: روز گذشته جناب آقای شهردار باتّفاق جمعی از جمله تنی چند از اعضاء محترم شورای شهر شهرکرد دیداری با اینجانب در دفتر داشتند و اعلام نمودند که فردا روز 31 اردیبهشت را روز شهرکرد اعلام نموده ایم و به همین مناسبت جلسه ای در مجموعه لاله هست و متقاضی بودند که اینجانب هم سخنران جلسه باشم.

امام جمعه شهرکرد افزود: فارغ از این که چگونه امری با این اهمیت بدون مشورت انجام شده و فارغ از اینکه این روز رسمیت قطعی بنام شهرکرد دارد یا ندارد و آیا ممکن است بعداً طی جلسات مشورتیِ بیشتر، تغییری داشته باشد یا نداشته باشد اینها چندان مهم نیست و نباید به کدورت بیانجامد وانتظار می رود عزیزانی که نقد دارند مطالب و مطالبات خود را در یک فضای کاملاً صمیمی و وحدت انگیز طرح نموده و همگی کمک کنیم تا وحدت و صمیمیّت قوت یابد و مرکز استان به مرکز هماهنگی و رشد همه جانبه استان تبدیل شود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: اینجانب ضمن احترام به نظر شورای محترم شهر و شهرداری بر خود فرض و لازم دیدم بعنوان امام جمعه شهر و بعنوان نماینده ولی فقیه در استان رهنمود لازم و جهت دهی مناسب نسبت به این أمر مهم را داشته باشم امید است آنچه می گوئیم و می نویسیم رضایت الهی را درپی داشته و موجب آبادانی و انسجام استان شود .

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: بزرگداشت شهرها دارای اهدافی است که اگر مدّنظر قرار نگیرد و جهت رسیدن و درک آن اهداف برنامه ریزی لازم صورت نگیرد حرکتی ابتر و در نهایت ایجاد ذهنیت و بعد هم رها شدن و به فراموشی سپردن خواهد بود.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: در این بزرگداشتها معمولا با نگاهی به گذشته و نگاهی به حال و نگاهی به آینده تجزیه و تحلیلها در معرض افکار عمومی قرار می گیرد.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: اوّلاً باید شدیداً مراقب بود که از افراط و تفریط و زیاده گوئی و کم گوئی و همچنین از اغراق گوئی و بالندگیهای موهوم پرهیز کرد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: ثانیاً باید کوشید تا آنچه بوده و آنچه اتّفاق افتاده به صفحه نگارش و به زیور بیان درآید تا به سلامت بتواند عبرت امروز و آینده باشد.

امام جمعه شهرکرد افزود: زیبائیهای گذشتگان بالندگی ما و آیندگان هست امّا احیاناً نازیبائی هایشان به خودشان مربوط است ما پاسخگوی زشتیهای فکری و رفتاری آن ها نمی باشیم مگر آنکه ما هم مویّد آن ها و افکار و اعمالمان همانند آن ها باشد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: آنجاها که قرآن کریم گناه گذشته ها را به انسان های فعلی نسبت می دهد در مواردی است که انسانهای فعلی هم همان افکار و همان رفتارها را دارند امّا آنجاها که افکار و اعمالی فقط در گذشته ها وجود داشته و ادامه پیدا نکرده، به انسانهای بعد و نسلهای دیگر ارتباط نداشته و ندارد بلکه انسانها و نسلهای بعد ستایش می شوند که آن زشتیها و نازیبائیها را کنار گذاشته و از آنها تبرّی جسته اند.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: قلم منصف، بیان حق گو و نگاه واقع بین، به نسل هم عصر خود و نسلهای آینده خطا القا نمی کند، ما موظّف به تطهیر گذشته ها گرچه پدرانمان باشند نیستیم همانطور که حق تضییع منزلتهای شایسته و رفتارهای زیبایشان را هم نداریم.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: ثالثاً گذشته را باید مطابق اقتضائات و شرائط زمان خودش مورد بررسی و تحلیل قرار داد، انتظار بجا و مناسبی نیست که گذشته و اعمال و افکار گذشتگان را شاخص مطلق قرار داده و نسل فعلی به جهت عدم مطابقت با آن شاخصها سرزنش شود.

امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: ممکن است گذشته‌ی یک جمع، یک منطقه و یک شهر، جمعی یکدست از نظر قومی و فرهنگی و امثال آن بوده اند و آداب و رسومی پسندیده و ارزشمند هم داشته‌اند امّا امروز همان جمع و همان شهر و همان منطقه تبدیل شده به جمعی بزرگ با موقعیّتی فرامحلّی.

نماینده ولی فقیه در استان ادامه داد: در چنین شرائطی نباید این شهر را با شاخصه های گذشته اش سنجید و مقایسه نمود نمونه بارز این موضوع شهرستان شهرکرد است این شهر بزرگ امروز نه موقعیّت محلی و نه موقعیّت مردمی و نه موقعیّت فرهنگی گذشته را دارد، اگر روزی دهکرد نامیده می شد از ویژگیهای والای آن مقطع برخوردار بود مردمی یکدست با موقعیّتی محدود و با آداب و رسوم خاص، حتی گویش ویژه و امثال آن.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: امّا امروز اوّلاً شهرکرد است نه دهکرد، ثانیاً یک استانِ قریب یک میلیون نفری به آن تعلّق خاطر دارند، در این شرائط وقتی بزرگداشت شهرکرد مطرح می شود بزرگداشت همه فرهنگها و آداب و رسوم و گویشهائی است که به این شهر تعلّق خاطر دارند لذا امروز ما گویش دهکردی، گویش بختیاری و لری، گویش فارسی، گویش ترکی و هر گویش و آداب و رسوم که در این شهر حضور دارند و یا به هر شکل تعلّق خاطر دارند را ارج می نهیم و بزرگداشت شهری را محفل آراسته ایم که همدلی و وحدت استانی تزریق می نماید و یک استان دلاور و یک جمع خوش ذوق و خوش قریحه و یک جمع نخبه پرور و یک جمع مهربان و مهمان نواز و یک جمع فعّال و متحرّک به سمت پویائی و رشد و بالندگی را، به‌هم‌پیوسته و یکدل معرّفی کرده و بزرگ می شمارد.

امام جمعه شهرکرد ادامه داد: دهکردیهای عزیز امروز بالنده اند که تبدیل به شهر و استانی شده اند که مطرح ملی و جهانی اند و بخشی مهم از 31 تقسیم کشوری هستند، لذا امروز که با دیگر هم استانیهایشان محفل شهرکرد شناسی شکل داده اند به این می اندیشند که چگونه مرکز استانی در شان یک میلیون جمعیّت باشند، چگونه شهرکردی در تراز اقوام بالنده لر و ترک و فارس باشند، چگونه شهرکردی آباد و خدوم و زیبا و برجسته برای هم استانیها باشند، چگونه معمارئی بر شهر حاکم کنند که گویا و نمودار استان چهار محال‌وبختیاری باشد، چگونه شهری بیارایند که نمودار شهدای تیپ و سپاه قمر بنی هاشم باشد، چگونه شهرکردی بسازند که نمودار هنر شرق تا غرب و شمال تا جنوب استان باشد، چگونه شهرکردی در مرئی و منظر هر بیننده قرار دهد که نمودار استان آبخیز، استان خوش منظر، استان خوش طینت، استان خوش آب و هوا، استان غار یخ تا آبشارهای چشم نواز، استان دشتهای پرگل و نشاط بخش باشد چگونه شهرکردی به نمایشِ میدانی و محیطی در چشمها بگذارند که هر واردشده‌ای به شهر تاریخ مجاهدت علمی و مجاهدت سیاسی و مجاهدت ایمانی استان را بوضوح شاهد بوده و درک کند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام افزود: شهرکردی که روحیه مقاومت استانی در برابر طواغیت و ظلمه و بیگانگان را نمایش دهد، شهرکردی که مردان بزرگ و شیرزنان عالِم و مجاهد استانی خود را به رخ هر بیننده کشیده و خودباوری و خود بالندگی را تقویت کند. شهرکردی که ایمان ولائی و عشق ورزی به آل الله و اهلبیت رسول الله را که از سرمایه های همیشه بالنده و همیشه ماندگار استان است را به چشم و جان هر بیننده ورود دهد.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: شهرکردی در منظر قرار گیرد که تولید دامی و لبنی، تولید آبزی وعسل، تولید گیاه داروئی و قارچ، تولید انواع مایحتاج معاش در کشت و زرع و باغات، تولید انواع صنعتِ‌دست که فهرست بلندی را در بردارد همه وهمه بخشی از داشته های بالفعل اوست و آنچه بالقوه است و مستعد برای کار و سرمایه گذاری فهرست بلند دیگری را به خود اختصاص می دهد که باید در برنامه عملی امروز و آیندگان قرار گیرد.

امام جمعه شهرکرد اضافه کرد: شهرکردی مهیا شود که پرورش مردان بزرگ دین همانند مرحوم آیه الله سید ابوالقاسم دهکردی از خروجیهای وافر او به شمار آید و مردان مقاوم و مومن و بیگانه ستیز که در تاریخ استان به فضل الهی کم نداریم را مستمر در دامن خود پرورش دهد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: شهرکردی که پرورش دهنده مردان بزرگ و قهرمانان همیشه بالنده همانند ۲۴۰۰ شهید استان و شهدای قهرمان و مقاوم در دفاع از حرم باشد و این راه نورانی که انسانهای ملکوتی پرورش می دهد همیشه زنده و پویا باشد.

امام جمعه شهرکرد افزود: بالاخره شهرکردی شکل دهیم که همانند گذشته و با بصیرت بمراتب بیشتر، مهد پرورش انقلابیون ولی محور بوده و هیچگاه راه بر فتنه و فتنه گر داخلی و خارجی نگشاید و پرچم انقلاب اسلامی و پرچم رهبری و امام و شهدا را مدام برافراشته داشته و انشاءالله به صاحب اصلی (عدالت گستر جهان) تحویل دهد.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام اضافه کرد: دهکردیهای بصیر و مومن و جامع‌نگرِدیروز، مفتخر به داشتن شهرکردی اینچنین هستند و امروز با این محفل آرائی و با این گفتگوها از گذشته و حال، در مقام شکل دهی شهرکردی با ویژگیهای فوق الذکر می باشند و اینجانب مفتخرم که خادمی کوچک در این مسیر باشم. انتظارم دارم همه به هم پیوند خورده و همه یکدل و یک زبان این راه نورانی را طی کنیم.

نماینده ولی فقیه در استان خاطرنشان کرد: ناگفته در آینده شهرکرد بسیار است، آنچه اینجا اشاره شد فقط بخش کوچکی از چشم انداز است. باید گردهم آئیم و دست به دست هم دهیم و استانی متعالی و رشید بیش از آنچه هست با مرکزیت شهرکرد بسازیم شهرکردی که امروز اقوام و فرهنگهای مختلف را در خود جای داده و وسعتی درخور تحسین پیدا کرده.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام ادامه داد: این نکته هم راجع به این محفل گفتنی است که همان گونه که یادآور شدم اینجانب روز گذشته در جریان چنین محفلی قرار گرفتم و بر خود فرض دانستم جهت دهی لازم به محفلی با این جایگاه را داشته باشم و می دانم عزیزان محفل آرا هم در همین راستا و سَرجمع، در راستای منافع کلان استان، مرکز استان را پیش خواهند برد.

امام جمعه شهرکرد افزود: انشاءلله ماه رمضانی مبارک هم داشته و بندگان صالح و صادق برای پروردگارمان باشیم چرا که باید در سایه بندگی خدای متعال و درسایه صلاحیتهای ایمانی و تقوا محور جامعه را پیش برد تا از آسیبهای شیطانی و فسادهای طاغوتی در امان بماند.

حجت الاسلام و المسلمین نکونام خاطرنشان کرد: شهرهای بزرگی که از اقوام و فرهنگهای گوناگون شکل می گیردفرهنگ جامع و حاکم بر همه آنها باید یک فرهنگ بشود و آن فرهنگ دین و اخلاق و ایمان و معنویت دینی است تا در دام تفرقه و رودرروئی و امثال آن قرار نگیرد.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: لذاست که انتظار می رود مبلمان شهرکرد مبلمان ثقلین یعنی قرآن و عترت باشد و از کوچه و خیابان و میدان تا بازار و اداره و کارخانه همه و همه به رنگ قرآن و عترت مزین باشد؛ همان گونه که مبل در خانه برجسته است، دین در خانهِ‌ِبزرگِ‌ِجامعه برجسته باشد. در همه جای شهر پرچم دین گرائی مشهود باشد، معروفها چشمها را خیره کند و منکر در انزوا باشد. ظواهر شهر خیلی مهم است. این ظاهر سازی ها نه تنها ریا نیست بلکه عین دیانت است زیرا فضاهای ایمانی و اخلاقی و معنوی مشوّق اهل ایمان است و بازدارنده منکر است، منظور از آیه شریفه «الذین ان مکّناهم فی الارض اقاموا الصّلاه» همین است که شهردار و شورای شهر و متولیان دیگر فضای شهر را مهیا برای برپایی نماز و شوق‌انگیز برای مومنین نمایند. منظور اجبار افراد به نماز خواندن نیست و اصلا شاید منظور تنها نماز نباشد بلکه منظور شعائر دینی است که نماز از برجسته های شعائر است.

نماینده ولی فقیه در استان اضافه کرد: امروز از وظایف اصلی ما تعظیم شعائر دینی است و در سایه همین تعظیم شعائر است که همه دست آوردهای سیاسی و اقتصادی به زیبائی جامه عمل بخود پوشیده و حاصل می شود و مراقب باشیم از این وظیفه اصلی تخطّی صورت نگیرد که انّ ربّک لبالمرصاد.

ارسال نظرات