خبرهای داغ:
مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌شرقی در حاشیه نشست ستاد مدیریت بحران آذربایجان‌شرقی در گفت‌وگو با خبرنگاران در خصوص آنفلوانزای فوق حاد پرندگان در استان با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی یکی از آنفلوانزاخیرترین استان‌های کشور است، اظهار داشت: سال گذشته یک‌میلیون و 803 قطعه معدوم‌سازی انجام شد تا این بیماری کنترل شود.
کد خبر: ۹۰۱۹۴۲۶
|
۰۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۰۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از آذربایجان شرقی، امیرحسین بهداد افزود: میزان تلفات آذربایجان‌شرقی نسبت به استان‌های دیگر کم بوده و با توجه به اینکه 19 میلیون قطعه مرغ در استان در حال پرورش است، از این تعداد کمتر از 10 درصد معدوم‌سازی شده است.

وی با بیان اینکه رصد و پایش بیماری هر لحظه فعال است، اذعان کرد: خوشبختانه این بیماری با هماهنگی‌های بین‌بخشی و با حمایت قاطع استانداری کنترل‌ شده، به‌طوریکه استان مقام اول کشوری را در بخش کنترل آنفلوانزای مرغی کسب کرده است.

بهداد در خصوص کشتار غیرمجاز دام در استان که براساس ماده 688 قانون مجازات اسلامی، کشتار غیرمجاز جرم بود و ما نیز وظیفه‌داریم تا در این خصوص اقدامات مناسب برای پیشگیری را انجام بدهیم، ادامه داد: در سال 96 تنها 480 تن مواد و فرآورده‌های خام آلوده غیرمجاز و غیرقابل‌مصرف انسانی کشف، ضبط و معدوم‌سازی شده همچنین 136 تن گوشت با بیماری مشترک بین انسان و دام در کشتارگاه‌ها تشخیص، ضبط و معدوم‌سازی شده است.

مدیرکل ئامپزشکی استان با بیان اینکه تشخیص برخی بیماری‌ها مستلزم اقدامات بیشتر بوده و همانند بیماری تب کریمه کنگو با تشخیص چشمی به‌سرعت قابل‌تشخیص نیست، اضافه کرد: در این خصوص برای پیشگیری از آلوده بودن و تشخیص این بیماری، مصوب شده تا همه کشتارگاه‌ها به بخش پیش سرد مجهز شوند.

بهداد در خصوص کشتار دام در کنار جاده‌ها یادآور شد: کشتار غیرمجاز دام در کنار جاده‌ها به بهانه‌های مختلف از جمله بحث گردشگری غیرقابل‌ قبول بوده و باید پیشگیری شود، قانون در همه جای استان باید به‌ صورت دقیق اجرا شود.

وی با اشاره به موضوع کشتار دام در منطقه اهر – مشکین ادامه داد: متأسفانه به دلیل کشتار دام در استان همجوار، مردم از ما سوال می‌کنند که چرا در آنجا اجازه کشتار وجود دارد، در حالی‌ که این موضوع باید مدیریت شود.

بهداد با تأکید بر اینکه برخی بیماری‌ها به‌ صورت چشمی قابل‌تشخیص نبوده و باید بحث پیش‌سرد برای آن اعمال شود، گفت: با توجه به این موضوع و برای پیشگیری از بروز بیماری‌های مشترک بین دام و انسان، باید مدیریت‌های استان همجوار همکاری کنند.

ارسال نظرات