خبرهای داغ:
رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس گفت: در عملیات بیت المقدس همه از ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و ملت ایران حضور داشتند و منجر به آزادی خرمشهر شد.
کد خبر: ۹۰۱۹۳۳۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج، سردار بهمن کارگر رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس و رئیس ستاد مرکزی بزرگداشت سی و ششمین سالروز حماسه آزاد سازی خرمشهر در نشست خبری که صبح امروز (دوشنبه ۳۱ اردیبهشت) برای تشریح ویژه برنامه‌های سالگرد حماسه آزادسازی خرمشهر برگزار شد گفت:همانطور که رهبر معظم انقلاب فرمودند: دفاع مقدس برای ملت ما و دیگر کشور‌ها گنجینه‌ای عظیم است و برای دیگر کشور‌ها نیز الگو شده است. در جریان عراق و سوریه، مردم این کشور‌ها با الگوگیری از فرهنگ دفاع مقدس توانستند در مقابل داعش، جبهه النصره و دیگر گروه‌های وابسته و دست پرورده استکبار بایستند و کشور خود را از چنگال تروریست‌ها نجات بدهند.


وی در ادامه به عملیات بیت‌المقدس و آزادی خرمشهر اشاره کرد و گفت: در این عملیات بیش از ۵ هزار کیلومتر مربع از خاک میهن اسلامی ما آزاد شد. در این عملیات همه از ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و ملت ایران حضور داشتند و منجر به آزادی خرمشهر شد.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس افزود: امروز ارزش‌های دفاع مقدس تنها در داخل کشور مطرح نیست، بلکه فرهنگ دفاع مقدس از مرز‌های کشورمان فراتر رفته است.

سردار کارگر در ادامه در خصوص عملیات بیت المقدس گفت: عملیات بیت المقدس که منجر به آزادسازی خرمشهر و بخش عظیمی از خاک میهن‌مان شد از روز ۱۰ اردیبهشت سال ۶۱ با رمز یا علی بن ابی‌طالب علیه السلام آغاز شد. این عملیات ابتدا توسط ۳ قرارگاه و در ادامه توسط ۴ قرارگاه هدایت شد.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: با آزادسازی خرمشهر، کمر ارتش عراق در تهاجم گسترده زمینی به ۵ استان کشور و تهاجم دریایی به ۲ استان کشور، شکست به طوری که پس از اجرای این عملیات، استکبار جهانی در قدرت ارتش عراق و صدام تجدیدنظر کرد و به دنبال راه‌حل‌هایی برای جبران این شکست بود که یکی از آن‌ها «صلح» بود. آن‌ها در حالی موضوع صلح را مطرح کردند که هنوز بخش‌هایی از سرزمین ما در اشغال دشمن بعثی بود و در نهایت پس از عملیات کربلای ۵، دشمن قطع‌نامه را پذیرفت و دنیا در برابر ما تعظیم کرد.

وی خاطرنشان کرد: در عملیات بیت المقدس، ۱۹ هزار عراقی به اسارت درآمدند. در این عملیات همه یعنی ارتش، سپاه، جهاد سازندگی و دولت پای کار آمدند و البته مهمترین نقش را مردم از هر قشر و صنفی بر عهده داشتند.

سردار کارگر با اشاره به فرموده امام خمینی (ره) مبنی بر اینکه خرمشهر را خدا آزاد کرد، گفت: انجام عملیات بیت المقدس و به دست آوردن آن پیروزی بزرگ، سختی‌های فراوانی به همراه داشت و امام ما را متوجه ساختند که این پیروزی عنایت خداوند به کشور، مردم و رزمندگان بود.

وی خاطرنشان کرد: عملیات بیت المقدس موجب شکست سیاسی و نظامی ارتش عراق از نظر استراتژی و تاکتیکی شد. عراق با شکست در این عملیات، برگ برنده خود یعنی سرزمین‌های اشغالی و شهر خرمشهر را برای مذاکرات از دست داد. همچنین نیرو‌های عراقی به این دلیل که زمین را از دست داده و اسیر هم داده بودند، روحیه‌شان تضعیف شد. مشکلات اقتصادی عراق نیز با این عملیات افزایش پیدا کرد و کشور‌های حامی صدام به خصوص کشور‌های عربی دچار تردید شدند.

رئیس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس در ادامه به تشریح ویژه برنامه‌های مختلف در سراسر کشور برای بزرگداشت سوم خرداد پرداخت و گفت: هر ساله در روز‌های نخست ماه خرداد، همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر مراسم‌هایی در کشور برگزار و این حماسه گرامی داشته می‌شود. روز سوم خرداد در تقویم کشورمان به عنوان روز مقاومت، ایثار و پیروزی نامگذاری شده است. ویژه برنامه‌های امسال در سه روز چهارشنبه، پنج‌شنبه و جمعه (۲ الی ۴ خرداد) برگزار می‌شود. روز اول با عنوان درس‌ها و عبرت‌های حماسه خرداد و گرامی‌داشت حماسه‌سازان و فخرآفرینان نامگذاری شده است. در این روز دستاورد‌های عملیات بیت المقدس برای مردم عزیزمان در برنامه‌های مختلف تبیین خواهد شد. همچنین یاد و خاطره شهدا، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان آن عملیات غرورآفرین گرامی داشته خواهد شد.

وی ادامه داد: در روز دوم که همزمان با سالروز آزادسازی خرمشهر است به نام مقاومت، ایثار و پیروزی و پیشکسوتان، فرماندهان و شهیدان نامگذاری شده است. در این روز نیز پیام‌ها و پیامد‌های عملیات بیت المقدس برای مردم تببین خواهد شد. با اجرای عملیات بیت المقدس توازن سیاسی و نظامی جنگ به نفع ایران تغییر یافت. همچنین ماهیت جنگ تغییر پیدا کرد. یکی دیگر از دستاورد‌های آن عملیات این بود که حامیان صدام به ویژه آمریکا، نگران شدند.

سردار کارگر ادامه داد: روز جمعه ۴ خرداد نیز به عنوان روز مقاومت و پایداری، روز دزفول نامگذاری شده است.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس به دیگر ویژه برنامه‌ها در سطح نیرو‌های مسلح و کشور به مناسبت سوم خرداد اشاره کرد و گفت: انجام رزمایش آبی خاکی در استان خوزستان توسط سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و تجلیل از فرماندهان و خانواده‌های معظم شهدای عملیات بیت النقدس و گلباران مزار شهدا و برگزاری صبحگاه مشترک در سطح نیرو‌های مسلح از جمله برنامه‌های این چند روز است.

وی ادامه داد: مهمترین برنامه در نظر گرفته شده برگزاری مراسم تجلیل از ایثارگران با حضور ریاست محترم جمهور و خانواده‌های معزز شهدا و مسئولان است. این برنامه به میزبانی و با مسئولیت بنیاد شهید و امور ایثارگران در ساعت ۱۹ روز سوم خرداد (پنج‌شنبه) برگزار می‌شود.

سردار کارگر گفت: ارتش جمهوری اسلامی ایران امسال میزبان مراسم شکرگزاری و نثار گل در مرقد مطهر امام خمینی (ره) خواهد بود. این مراسم با حضور نیرو‌های مسلح در روز پنج‌شنبه (۳ خرداد) برگزار می‌شود.

رییس بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس خاطرنشان کرد: شعار امسال، «ما توانستیم» است که برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است. ایشان سال گذشته فرمودند که آمریکایی‌ها خواستند و نتوانستند، ما خواستیم و توانستیم لذا این عنوان را به عنوان شعار سال در مناسبت‌های دفاع مقدس و راهیان نور انتخاب کردیم.

وی افزود: پخش بانگ مقاومت و پیروزی از دیگر برنامه‌های سالروز فتح خرمشهر است که راس ساعت ۱۱ روز پنج‌شنبه از تمامی شبکه‌های صدا و سیما نواخته می‌شود. همچنین اجرای مارش نظامی را در راس ساعت ۱۱ روز سوم خرداد در نقاط مختلف سراسر شهر تهران توسط گروه رزم‌نوازان خواهیم داشت. سوت قطار‌ها و کشتی‌ها نیز در این ساعت به صدا درخواهد آمد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها