در برابر سند کاملا غربی 2030 تربیت دینی و حیات طیبه را مهیا کردیم/ فعالیت طرح نخبه پروری با حضور 40 دانش آموز نخبه استان

درباره 2030 می‌گوید: اساس سند 2030 مشخص است که کاملاً غربی بوده؛ در مقابل آن سند تحول بنیادین همراه با بحث تربیت دینی و حیات طیبه را داریم که سال‌ها بر روی آن کار شده است.
کد خبر: ۹۰۱۹۳۱۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۹

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، فعالیت‌های فرهنگی اگرچه همیشه با کمبود منابع مالی و اعتباری مواجه است اما جهادگرانی هم هستند که صحنه تعلیم و تربیت را خالی نکرده و در حال برنامه‌ریزی برای تکمیل زنجیره تربیت اسلامی هستند.

میلاد قربانی مدیرعامل مؤسسه فرهنگی تربیتی جوانان عاشورایی ساری تاکنون اقدام به جذب بیش از 200 دانش‌آموز نخبه  در سطح مدارس کرده و پرورش آنها را بر مبنای آموزه‌های اسلامی در دستور کار قرار داده است.

ساعت یک بعداز ظهر قرار ملاقات ما با او منعقد شد، از قبل شنیده بودم که چندبرابر یک دستگاه‌های فرهنگی مشغول به‌ فعالیت بوده و ثمره کارش مورد توجه خانواده‌ها قرار گرفته است.

اهالی منطقه پشت آرامگاه ساری، این کوچه را با عنوان کوچه مجتمع قرآنی می‌شناسند؛ یک واحد مسکونی با حیاطی کوچک و امکاناتی محدود البته در دو طبقه که اتاق‌های آن حتی به اندازه یک فرش 12 متری هم نمی‌رسد.

تعدادی صندلی‌های پلاستیکی هم در کلاس‌ها تعبیه شده، ساختمان، قدیمی به‌نظر می‌رسد اما حسابی دستی به رویش کشیدند تا دست‌کم شکل و شمایل کلاس را پیدا کند.

روی تخته، وایت‌بردی تعبیه شده که مسئله ریاضی در آن خودنمایی می‌کرد و به نظر می‌رسید کلاس‌های فوق برنامه و حتی مهارتی هم در این محل برگزار می‌شود.

با راهنمایی کارکنان به اتاق دیگری که گفته می‌شود محل قرارها و تنظیم برنامه‌هاست، هدایت شدم؛ بنر بزرگی از فعالیت‌ها و اقدامات انجام‌شده روی دیوار نصب شده بود.

سر صحبت را با قربانی که در کنار مدیرعاملی این مؤسسه، معاون پرورشی یکی از دبیرستان‌های ساری است، آغاز کردم.

درباره مؤسسه و معرفی آن می‌گوید: از سال 91 فعالیت این مؤسسه را آغار کردیم و در سال  ششم طرح هستیم؛ فعالیت ما نیز در حوزه دانش‌آموزی است.

مبنای کار بحث دانش‌آموزی و نخبه‌پروری است، دانش‌آموزان نخبه و استعدادهای برتر را در پایه ششم شناسایی می‌کنیم و اقدامات تربیتی و آموزشی بر مبنای آموزه‌های دینی را بر روی این بچه‌ها آغاز می‌کنیم.

در حال حاضر سالی 40 دانش‌آموز نخبه به ظرفیت این مجموعه اضافه می‌شود، در دو سال نخست فضای جذب عمومی داشتیم اما به‌صورت جدی طرح پرورش نخبه پروری را از سال 93 آغاز کردیم، هر سال هم دانش‌آموزان پایه‌های پایین‌تر را جذب کردیم و در حال حاضر حدود 170 دانش‌آموز را زیر نظر داریم.

درباره محور کار مؤسسه نیز بیان می‌کند: محور کار، تربیتی است، پروسه فعالیت هم 6 ساله است، برنامه آموزشی به‌صورت مستمر و در طول سال ادامه دارد، اصل کار مسائل تربیتی است که در کنار خانواده شکل می‌گیرد، در مسائل تربیتی قالب‌هایی تعریف می‌شود، هر 15 دانش‌آموز با یک مربی در ارتباط است، در دوران نوجوانی که بحرانی‌ترین عرصه یک فرد است، در مسیر تربیت دینی قرار می‌گیرند.

درباره محدودیت زمانی و مکانی و پذیرش اقشار در این مؤسسه خاطرنشان می‌کند: محدودیت شهرستانی نداریم، از همه شهرستان‌‌ها دانش‌آموز انتخاب می‌شوند، قالب دانش‌آموزان قشر متوسط جامعه هستند که در این طرح با ما مشارکت دارند.

درخصوص تعداد افرادی که با این مؤسسه نیز همکاری دارند، عنوان می‌کند: برای اجرای طرح‌ها نمودار تشکیلاتی داریم، نزدیک به 30 نفر همکاری می‌کنند و همه در فضای جهادی مشغول فعالیت هستند و کسی حقوق‌بگیر این مجموعه نبوده و همه از سر شوق و با نگاه دغدغه‌محور پای کار هستند.

درباره تأمین هزینه‌های جاری مؤسسه تصریح می‌کند: بخشی از هزینه‌ها توسط خانواده‌ها تأمین می‌شود، نه به‌عنوان شهریه بلکه با عنوان مشارکت که هر فردی به اندازه بضاعتش به این مجموعه کمک می‌کند، نحوه دریافت کمک‌ها هم به این صورت است که کانون پدران این مجموعه تشکیل شده و هر حلقه یک مسؤول داشته، خودشان با پدران دانش‌آموزان ارتباط گرفته و میزان مشارکت را جمع‌آوری می‌کنند.

 میزان دریافت مشارکت بستگی به توان مالی خانواده و تصمیم‌گیری در کانون پدران دارد، اگر خانواده‌هایی هم که مشکل مالی داشته باشند، مانعی برای تداوم فعالیت آنها در کانون وجود ندارد.

در زمینه ایده شکل‌گیری این کانون می‌افزاید: از سال 91 دغدغه‌ای در ذهنم شکل گرفت، دو سال اول این دغدغه را بارور و تربیت کردم؛ در سطح کشور مجموعه‌های مختلفی بود، از آن مجموعه‌ها در نقاط مختلف کشور بازدید کردیم و سرانجام فضای بومی را برای راه‌اندازی این مؤسسه تعریف کردیم و متناسب با نیاز تربیتی استانی و ظرفیت نیروی انسانی و امکانات تعریف‌شده، در حال حاضر مشغول به فعالیت هستیم.

ابتدای هر فصل برنامه‌ 90 روزه به مربیان داده می‌شود و تا روز آخر فصل، برنامه‌های آنها مشخص است و طی این مدت چه اقداماتی باید انجام شود، برخی برنامه‌ها متناسب با زمان اضافه می‌شود.

معیارهای تربیتی این مرکز علمی است، حساسیت روی انتخاب نیروی آموزشی به‌صورت جدی وجود دارد، نیروهای متعهد و متخصص انتخاب می‌شوند، برنامه‌های آموزشی برای مربیان در نظر داریم و آموزش مربیان هم به‌روز پیگیری می‌شود.

با یک کارگروهی در قم با عنوان قرارگاه خاتم الاوصیا که در حوزه تربیت به‌صورت تخصصی کار می‌کنند، در ارتباط هستیم و تلاش داریم که منابع درسی ما از منابع اصیل دریافت شود.

تا بعد از ظهور هم باید کار کنیم، تربیت و کادرسازی برای انقلاب است و دوست داریم این روند را ادامه دهیم و باید همه تلاش کنیم که در این فضا و بستر، سرباز برای امام زمان(عج) تربیت کنیم، ما معتقد هستیم که در تربیت، اصل والدین هستند و ما به‌عنوان کمک‌مربی هستیم؛ دلیل اینکه نوجوانان را انتخاب کردیم به‌دلیل حساسیت‌های این سن است و باید کمک کنیم که بچه‌هایی که از خانواده فاصله می‌گیرند، در بستر مناسبی این بحران را پشت سر بگذارند.

در خصوص نیازسنجی جامعه می‌گوید: خودم معلم و معاون پرورشی مدرسه هستم، فضا تا حدودی مسموم است که نیاز به کار تخصصی تربیتی داریم و این اقدام برای آینده انقلاب بسیار ضروری است.

نگاه ما این است که برای آغاز 10 سال نخست با مربیان خودمان خوب کار کنیم، در حال حاضر فضای ما خودجوش و مردمی، دغدغه‌محور و جهادی است و همه کسانی که برای کار می‌آیند باید از خودگذشتگی داشته باشند، گاهی از آموزش‌یاران خودمان حتی منابع مالی هم دریافت می‌کنیم.

ما غیر از بحث فضا باید به فکر به‌روزرسانی منابع اطلاعاتی خودمان هم باشیم، در کنار بحث فضا و محیط باید در حوزه منابع آموزشی هم دغدغه داشته باشیم.

در حال حاضر مجموعه‌هایی به ما لطف دارند که در محلات خودشان مساجد و فضاها را در اختیار ما قرار داده‌اند که تجربیات کسب‌شده را به دیگر مجموعه‌های مشابه این مجموعه قرار دادیم.

متناسب با نیاز فصل سن بچه‌ها برنامه‌ریزی مدونی تهیه می‌کنیم، برگزاری اردوهای جهادی را تدارک می‌بینیم، غیر از بچه‌ها برنامه‌های مشارکتی برای خانواده‌ها هم تدارک دیده شده است، اردوی تفریحی، مهارتی، آموزشی نیز در دستور کار است.

هیأت هفتگی به‌صورت ثابت طی سه سال و در سه بخش نوجوانان، جوانان و بانوان عاشورایی برگزار می‌شود.

افرادی که از حوزه دانش‌آموزی خارج می‌شوند، در حوزه دانشجویی و جوان با عنوان قرارگاه جهادی و دانشجویی فعالیت خودشان را پیگیری می‌کنند و بخشی از برنامه برای عموم جامعه نیز است، برای دهه اول محرم برنامه داریم، شب‌های قدر، فاطمیه اول و دوم و برنامه‌های هیأت پابرجاست، برنامه‌های محرم ما نیز در حسینیه آیت‌الله خامنه‌ای ساری برپاست، برخی از برنامه‌ها نیز در مساجد شهر برگزار می‌شود.

در خصوص این سؤال که چه اطمینانی دارید که بچه‌ها پس از ورود به جامعه از مباحث آموزشی عدول نکرده و در اشل تربیتی شما باقی بمانند، ادامه می‌دهد: جواب قرآنی و دینی ما به این سؤال این است که همه برنامه‌ریزی‌ها دنیایی و انسانی بوده و تلاش خودمان را انجام می‌دهیم، اینکه فرد باقی می‌ماند یا خیر در اختیار ما نبوده اما برنامه‌ریزی ما مدلی هست که این چرخه‌ای که از دوره دانش‌آموزی شروع شده تداوم داشته باشد و در زندگی ادامه پیدا کند.

یکی از موفقیت‌های ما حضور خانواده‌ها در کنار ما بوده است، برای خانواده‌ها هر دو هفته یک‌بار برنامه آموزشی داریم، اردوهای مشترک برای خانواده‌ها در برنامه کاری است، جلسه ماهانه برای پدران داریم، نکته جالب اینکه به‌صورت درون‌مجموعه‌ای به همدیگر کمک می‌کنند.

انتظار داریم از متولیان فرهنگی در استان پای کار باشند، ما قائل به دولتی شدن نیستیم اما به این معنی نیست که مجموعه خودش‌جوش مردمی را کمک نکنند، نیاز به حمایت مسؤولان داریم، حتماً نیازهای ما مالی نیست، گاهی ما نیاز به حمایت‌های سخت‌افزاری و معنوی داریم، در حال حاضر نیز خانه به دوش هستیم؛ مدل اصلی ما مسجد‌محور است.

در مورد این سؤال که چرا از ظرفیت مساجد استفاده نمی‌کنید، اظهار می‌کند: جانا سخن از زبان ما می‌گویی، اعتقاد داریم که فعالیت ما باید در مسجد پیگیری شود، اگر بچه‌ها مباحث تربیتی را در مسجد فرا بگیرند، خودِ فضای مسجد زمینه جذب نوجوانان و جوانان را فراهم می‌کند، مشکلاتی جدی در این زمینه داریم، البته با برخی از مساجد ارتباط داریم ولی ایده‌آل ما نیست، گاهی هیأت امنای مسجد، همراه نیستند.

کانون مساجد در دوره مدیریت قبلی چندان پای کار نبود و حتی زمان به ما برای برگزاری جلسه نمی‌داد، اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی باید پای کار باشد، اداره کل تبلیغات می‌تواند کمک کند البته ارتباط داریم، از شهرداری توقع بیشتری داریم، در حال حاضر نیاز به زمینی حدود 800 متری داریم که بتوانیم بنای مسجد مدرسه را ایجاد کنیم.

 


درباره 2030 می‌گوید: اساس سند 2030 مشخص است که کاملاً غربی بوده؛ در مقابل آن سند تحول بنیادین همراه با بحث تربیت دینی و حیات طیبه را داریم که سال‌ها بر روی آن کار شده است.

7 هزار کارشناس برجسته کشور بر روی سند تحول بنیادین نظر دادند و کاملاً جامع است و در حال حاضر تنها 10 درصد این سند در کشور پیاده شده است، زمانی بحث سند 2030 مطرح شد که ما در حوزه ایجابی کار کردیم، با وجود سند تحول بنیادین نباید به 2030 توجه شود.

درباره اینکه دانش‌آموزان چه وقت از این مجموعه فارغ‌التحصیل می‌شوند، می‌افزاید: حدود پنج سال دیگر باید صبر کنیم، دانش‌آموزان ما که در مجموعه بودند در حال حاضر دوره کارشناسی را به اتمام رساندند، البته برخی از افراد آموزش‌دیده مجموعه ما در حال حاضر در سطح مدارس و محلات مشغول تدریس هستند.

در خصوص اینکه برای شما مانع‌تراشی هم شده است، می‌گوید: نه به آن صورت، جنس کار ما طوری هست که گاهی اذیت شویم، البته دوستان مؤمن پای کار و دغدغه‌مند داریم که کمک می‌کنند.

گستره کاری ما به لطف خدا افرایش پیدا کرده، فعالیت ما از سال گذشته در حوزه مهدهای کودک هم شروع شده، تربیت کودکان سه تا هفت سال در غالب مهد کودک و قرآن آغاز شده است و از 7 تا 13 سال را  با عنوان ادبستان آغاز کردیم که بتوانیم در این سنین هم کار کنیم و هر چه قدر سن تربیتی کاهش پیدا کند، اقدامات اثرگذارتری می‌توانیم انجام دهیم.

 

جاوید عباسی/

ارسال نظرات
پر بیننده ها
آخرین اخبار