خبرهای داغ:
استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: یکی از ارزش‌های مهم در غرب، بی بند و باری اخلاقی است و به نام آزادی، این مساله را در محافل علمی توجیه می‌کنند.
کد خبر: ۹۰۱۹۲۲۴
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۷

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله محمد تقی مصباح یزدی در جلسه درس اخلاق در دفتر مقام معظم رهبری در قم با اشاره به معنای هوای نفس اظهار کرد: هوا در زبان عربی به معنای دوست داشتن است، نفس هم معنای شخص و روح را دارد، خداوند در انسان غرایزی قرار داده است که این غرایز به صورت خود به خود رشد می‌کند، به عنوان مثال میل به غذا خوردن، یک میل فطری است.

وی ادامه داد: موضوع اخلاق این است که انسان در هنگام مواجهه با دو چیز متضاد، یکی از آن‌ها را انتخاب کند، اما میل انسان به امور طبیعی که لازمه زندگی است، از لحاظ اخلاقی نمی‌توان گفت که این موارد خوب یا بد است.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: عقل می‌گوید که انسان به کمال‌هایی که لایقش است، برسد، اما اگر کاری که مقتضای غریزه انسان است، با کمال انسان تعارض پیدا کند، در آن صورت انسان باید خواسته غریزی خودش را محدود کند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به مذمت هوای نفس اظهار کرد: اسلام زمانی که پیروی از غرایز موجب جلوگیری از انسان به کمال ابدی شود، چنین پیروی را مذمت کرده، البته گاهی اشباع غرایز انسان در راستای کمال او است.

وی ادامه داد: زمانی که عقل انسان را به سوی کمال هدایت کند، وحی به کمک انسان می‌آید و وحی مشخص می‌کند که پیروی از هوای نفس جلوی رسیدن انسان به کمال را می‌گیرد، پیروی از احکام دین موجب سعادت انسان در آخرت می‌شود.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: علی رغم اینکه بشریت در زمینه‌های علمی پیشرفت زیادی کرده، اما در زمینه‌های اخلاق تنزل داشته است، بزرگان برخی از کشور‌های پیشرفته افتخار می‌کنند که مردم کشورهایشان هر جور که دلشان می‌خواهند، رفتار می‌کنند.

آیت‌الله مصباح یزدی با اشاره به بی بند و باری اخلاقی اظهار کرد: یکی از ارزش‌های مهم در غرب، بی بند و باری اخلاقی است و به نام آزادی، این مساله را در محافل علمی توجیه می‌کنند.

وی ادامه داد: فرهنگ الحادی سراسر دنیا را فرا گرفته است که انسان هر جور که دلش می‌خواهد، رفتار کند، این مساله را به صورت یک اصل قرار دادند و هر کس که با چنین فرهنگی مخالف کند، به او تهمت خشونت طلبی می‌زنند.

استاد برجسته حوزه علمیه قم افزود: براساس ارزش‌های اسلامی کسی که تابع هوای نفس نباشد، می‌تواند به سعادت ابدی برسد، اما در فرهنگ الحادی، تبعیت از هوای نفس یک ارزش است.

آیت‌الله مصباح یزدی، تاثیر معنوی پیروی از هوای نفس را دارای مراتبی دانست و تصریح کرد: به عنوان مثال برخی از کار‌ها از نظر دینی حرمت ندارد، اما انجام آن به لحاظ اخلاقی درست نیست.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ایمان به خداوند ریشه تمام ارزش‌ها است، البته در مکتب اخلاقی اسلام، کاری ارزشمند است که علاوه بر حسن فعلی، حسن فاعلی هم داشته باشد و انسان آن کار را با نیت خدا پسند انجام بدهد تا تاثیر داشته باشد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها