خبرهای داغ:
منزل شما باید پناهگاهی برای آلرژی های فصلی باشد. اما اگر درها و پنجره ها را باز بگذارید، آلرژن هایی که بیرون از منزل وجود دارد را به خانه خود دعوت می کنید.
کد خبر: ۹۰۱۹۱۷۶
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۳

به گزارش خبرگزاری بسیج، حتما برای شما نیز پیش آمده است که نشانه های آلرژی یا حساسیت فصلی تان بدتر از قبل شده باشد. در این شرایط مواردی وجود دارد که حتی خودتان هم تصورش را نمی کنید.

مقدار آلرژن ها و مواد حساسیت زا در حال رشد است و هر سال بر تعداد افرادی که از حساسیت فصلی رنج می برند افزوده می شود. خوب حالا سوال اینجاست که چرا تعداد آلرژن ها روز به روز بیشتر می شود؟

تحقیقات انجام شده نشان می دهد که گرم شدن زمین باعث تولید کربن دی اکسید می گردد و این ماده نیز همانند یک کود و ماده تقویت کننده برای آلرژن های گیاهی و گرده گل ها عمل خواهد کرد. هر چقدر تعداد گرده های گل بیشتر باشد تعداد افرادی که از حساسیت رنج می برند نیز افزایش پیدا می کند.

با اینکه نمی توان کار زیادی در مورد گرم شدن زمین انجام داد اما در این میان برخی از اشتباهات در مورد سبک زندگی وجود دارد که آلرژی شما را بدتر می کند.در این مقاله قصد داریم به همین موضوع بپردازیم. پس همراه ما باشید.

هر شب موهای خود را نمی شویید:

زمانی که وقت خود را بیرون از منزل می گذرانید، بدنتان(به خصوص موها) گرده های گل و سایر آلرژن ها را به خود می گیرد. بدترین کاری که می توانید در این شرایط انجام دهید این است که بدون شستن موهای خود به رختخواب بروید. اگر نمی خواهید نشانه های حساسیت را بدتر کنید قبل از رفتن به رختخواب حتما دست و موهای خود را شستشو دهید.

در و پنجره ها را باز می گذارید:

منزل شما باید پناهگاهی برای آلرژی های فصلی باشد. اما اگر درها و پنجره ها را باز بگذارید، آلرژن هایی که بیرون از منزل وجود دارد را به خانه خود دعوت می کنید.

اگر نمی توانید بدون هوای تازه زندگی کنید بهتر است سطح گرده های گل و سایر آلرژن هایی که در هوا وجود دارد را بسنجید. اگر محیط و ناحیه ای که در آن زندگی می کنید، سطح بالایی از آلرژن ها را دارد اطمینان حاصل کنید که پنجره ها و درب ها را می بندید.

فیلترهای دستگاه تهویه هوا را عوض نمی کنید:

این فیلترها می توانند آلرژن ها را قبل از اینکه وارد منزل شوند بگیرند. اما افراد بسیار کمی هستند که این فیلترها را به صورت مرتب و منظم تعویض می کنند. به خاطر داشته باشید که فیلترهای تهویه هوا باید به صورت ماهانه عوض شود.

مراقب لباس های خود نیستید:

اگر زمان زیادی را بیرون از منزل می گذرانید(به خصوص اگر به طبیعت می روید و در فضاهایی هستید که آلرژن های زیادی در آن وجود دارد) باید لباس خود را زمانی که به منزل رسیدید عوض کنید.لباس ها نیز همانند موها می توانند آلرژن ها را به خود جذب کنند و آن ها را به منزل بیاورند.

اگر لباسی را برای بیرون از منزل خود پوشیده اید بهتر است دم در آن را دربیاورید و سپس به خوبی شستشو دهید. اگر چنین نکنید و آن ها را بدون شستشو در کمد بگذارید، مواد آلرژی زا را وارد منزل خواهد خواهید کرد.

کفش ها را در داخل منزل می پوشید:

زمانی که از بیرون می ایید باید کفش های خود را نیز دم در عوض کنید. اگر قالیچه یا فرشی دارید باید آن را به طور مرتب شستشو دهید. همین امر موجب می شود نشانه های حساسیت شما بدتر نشود. بهتر است کف زمین و پله ها را به صورت هفتگی شستشو دهید و فرش های خود را در طول این فصول به صورت ماهانه بشویید. این موضوع به شما کمک می کند جلوی بدتر شدن نشانه های حساسیت را بگیرید.

به داروها و قرص های ضد حساسیت بدون نسخه تکیه می کنید:

با اینکه بیشتر افراد به هنگام آغاز فصل حساسیت سعی می کنند آنتی هیستامین یا داروهای ضد احتقان را مصرف کنند اما این محصولات نمی تواند کارایی خوبی داشته باشد.بیشتر این داروها مسیرهای بینی را خشک می کنند و همین امر می تواند عطسه و آبریزش بینی را کمتر کند اما به آلرژن ها اجازه می دهد از مکانیسم طبیعی فیلتر کردن که در بینی وجود دارد بگذرد و در نهایت نشانه های شما را بدتر نماید.

به جای اینکه از این قرص ها استفاده کنید، از محلول سالین برای شستشوی بینی خود بهره ببرید. این محلول بینی شما را از وجود آلرژن ها پاک می کند. همانند استفاده از نخ دندان، استفاده از محلول سالین و شستشوی روزانه بینی با آن باید بخشی از برنامه روزانه شما باشد.

استفاده از اسپری استروئیدی بینی را دیر شروع می کنید:

آنتی هیستامین نمی تواند برای احتقان بینی زیاد مفید باشد. بهتر است به پزشک مراجعه کنید و از اسپری استروئیدی که برای بینی تجویز می کند استفاده نمایید. این موارد می تواند التهاب و تورمی که باعث احتقان بینی، آبریزش بینی و سایر موارد می شود را کاهش دهد.

بیشتر افراد تنها زمانی از این داروها استفاده می کنند که نشانه هایشان شروع شده باشد. اما این مرحله بسیار دیر است. اسپری های استروئیدی بلافاصله کار نمی کنند. باید آن ها را چند روز قبل از آغاز فصل حساسیت شروع نمایید. هدف شما متوقف کردن التهاب و تورم قبل از آغاز آن است.

 

منبع: مجله سلامت

ارسال نظرات
پر بیننده ها