فعال دانشجویی با اشاره به اینکه مناظرات و محفل‌های آزاداندیشی دانشگاهی زمینه رشد علمی و اجتماعی دانشجویان را فراهم می‌کند، بر لزوم توجه بیشتر به ایجاد فضای گفتمان آزاد و هدفمند در دانشگاه‌های استان تأکید کرد.
کد خبر: ۹۰۱۹۰۹۸
|
۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۱
آرمان دریایی، با اشاره به اهمیت جایگاه مناظرات و گفتگو‌های آزاداندیشانه در اسلام و ظرفیت این مهم برای شناخت مسیر و دیدگاه حق و فراگیر کردن آن، یادآور شد: در زمان صدر اسلام هم پیامبر اکرم (صلی‌الله علیها) برای دعوت مردم به‌سوی یکتاپرستی با کفار به مناظره می‌پرداختند و مناظرات علمی امام صادق (ع) نیز نمونه دیگری است که در این خصوص می‌توان به آن اشاره کرد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: این مصادیق نشان‌دهنده اهمیت ویژه‌ای است که دین اسلام و بزرگان دینی ما برای مناظره و گفتگو‌های آزاداندیشی قائل بودند و از آن برای ترویج دین مبین اسلام بهره می‌جستند.

دریایی با اشاره به اینکه مقام معظم رهبری نیز بار‌ها به اهمیت جایگاه مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی اشاره‌کرده‌اند، یادآور شد: ایشان همواره از قشر دانشجو و نخبگان دانشگاهی خواسته‌اند تا در این عرصه پیشگام باشند و از این طریق فضای گفتمانی مطلوب و هدفمندی را در کشور به وجود بیاورند.

آزاداندیشی به معنای فکر کردن بدون تقلید و وابستگی به غرب و شرق است

وی در ادامه به تشریح مفهوم آزادی و آزاداندیشی پرداخت و تصریح کرد: این مفاهیم از مفاهیمی است که گاهی با تفسیر رأی مواجه می‌شود و اشخاص و گروه‌های گوناگون می‌کوشند تا از این تعبیر برداشت‌های متفاوت و حتی متضادی را به ذهن مخاطبین منتقل کنند.

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد اضافه کرد: اگر در سخنان رهبر معظم انقلاب به دنبال مفهوم آزاداندیشی بگردیم، متوجه می‌شویم که ازنظر ایشان آزاداندیشی یعنی آزادفکر کردن، آزادانه تصمیم گرفتن و ترجمه‌ای و تقلیدی و در اثر تلقین، به دنبال بلندگو‌های تبلیغاتی غرب حرکت نکردن؛ که شامل همه عرصه‌های معرفتی، اجتماعی، سیاسی و علمی می‌شود.

دریایی یادآور شد: آزادانه و به‌دوراز تقلید و وابستگی به غرب و شرق فکر کردن، اندیشیدن و تصمیم گرفتن درگرو داشتن زیربنا و بهره‌گیری از ساختار‌های لازم است که این مهم نیز باید موردتوجه جدی قرار بگیرد.

وی اضافه کرد: متأسفانه امروز شاهد این هستیم که برخی جریانات و گرو‌های سیاسی سعی دارند تا مفهوم مدنظر خود پیرامون آزادی و آزاداندیشی که دور از حقیقت است را جهت دست‌یابی به اهداف سیاسی و حزبی به دانشجویان القاء کنند که قشر نخبه دانشجو باید در این خصوص هوشیار باشد.

ضرورت تقویت فضای آزاداندیشی جهت رشد فرهنگی و علمی دانشگاه و دانشجو

این فعال دانشجویی مناظرات و کرسی‌های آزاداندیشی و نشست‌های هم‌اندیشی در دانشگاه‌ها را از ضروریات تعالی فرهنگی و علمی دانشگاه‌ها دانست و عنوان کرد: درست فکر کردن نخستین قدمی است که می‌تواند ما را به‌سوی رشد علمی و فرهنگی مطلوب سوق دهد.

وی از وجود آمدن فضا و شرایط بهینه برای بیان محصول و نتایج این فکر کردن‌ها، به‌عنوان دیگر ضروریات لازم نام برد و بیان داشت: اگر چنین فضایی مهیا نشود و نتایج و حاصل این فکر کردن‌ها جایی مطرح نشود، همانند آب راکدی است که پویایی و کارایی ندارد.

دریایی همچنین به تبیین دستاورد‌هایی که رشد فضای آزاداندیشی در محیط‌های دانشجویی دارد پرداخت و اذعان کرد: با پریایی کرسی‌های آزاداندیشی، فضای تخصصی و دور از تحجر برای نقد یکدیگر فراهم می‌شود و همچنین زمینه بلوغ فکری و سیاسی قشر دانشجو، در این فضا به‌خوبی فراهم است.

عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان یزد نوآوری را از دیگر برکات کرسی‌های آزاداندیشی در محیط‌های علمی دانست و اظهار داشت: یکی دیگر از خاصیت‌های کرسی‌های آزاداندیشی و جلساتی از این قبیل فراهم شدن فضای گفتمانی سالم و به‌دور از جهت‌گیری‌های غیرمنطقی و مخرب، برای حضور نخبگان یک جامعه از تمام طیف‌ها و گروه‌ها است که رهبر معظم انقلاب نیز طرح نهضت آزادی فکری را در همین راستا ارزیابی می‌کنند.

این مجری کرسی‌های آزاداندیشی ادامه داد: بنا به تعبیر مقام معظم رهبری اگر نهضت آزاداندیشی مطرح می‌شود برای این است که همه مسئولان و آحاد ملت احساس کنند در این راستا مسئولیت دارند و کشور ما برای دستیابی به اهداف تعیین‌شده به اندیشیدن آزاد و بی‌دغدغه نیازمند است.

لزوم توجه جدی تشکل‌های دانشجویی به دغدغه‌های رهبری در خصوص کرسی‌های آزاداندیشی

مسئول سابق بسیج دانشجویی دانشگاه علم و هنر یزد با اشاره به اینکه پیرو تأکیدات مکرر رهبری پیرامون اهمیت و جایگاه تریبون و کرسی‌های آزاداندیشی و مناظرات برای قشر فرهیخته و نخبه دانشجو، بسیج دانشجویی کشور از سال گذشته نسبت به راه‌اندازی دبیرخانه آزاداندیشی در استان‌ها و دانشگاه اقدام نموده، یادآور شد: در استان یزد نیز اقدامات مؤثری در این خصوص صورت گرفته و این امر موجب گسترش برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی و ایجاد ظرفیت‌های جدیدی در این راستا، در سطح دانشگاه‌های استان شده است.

دریایی در پایان با تأکید مجدد بر اینکه ضرورت توجه تشکل‌ها و فعالان دانشجویی کشور به رشد فضای گفتمان آزاد و هدفمند در دانشگاه‌ها و برپایی کرسی‌های آزاداندیشی از نکاتی است که رهبر معظم انقلاب در دیدار با دانشجویان بار‌ها به آن اشاره کردند، عنوان کرد: فعالان دانشجویی باید به این مهم توجه بیشتری داشته باشند و به‌طورجدی برای تحقق این مطالبه مقام معظم رهبری در فضای دانشجویی برنامه‌ریزی و تلاش کنند.
ارسال نظرات