نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی گفت: شرایط مسلمانان در جریان فتح خیبر، در صورت نابودی اسرائیل تکرار خواهد شد.
کد خبر: ۹۰۱۹۰۵۵
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۹:۲۳
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی؛ آیت الله سید احمد علم الهدی در سلسله جلسات تفسیر قرآن کریم که هر روز ماه مبارک رمضان در محل مهدیه مشهد برگزار می‌شود، به بیان نکات تفسیری سوره مبارکه «فتح» پرداخت و گفت: همانطور که توجه دارید، ما در مقام تفسیر هر سوره، ابتدا نکات مقدماتی را عرض میکنیم؛ یکی شأن نزول، دیگری فضیلت سوره و سپس بیان شما و سیمایی از محتوای سوره است.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که شأن نزول این سوره مبارکه، جریان صلح حدیبیه است، اظهار کرد: درباره فضیلت این سوره سه روایت داریم. اولین حدیث از وجود مقدس پیامبر اکرم (ص) نقل شده که سه خاصیت را برای قرائت این سوره بیان کرده اند. اولا قاری این سوره مانند کسی است که در روز صلح حدیبیه در زیر آن درخت با پیامبر (ص) بیعت کرده باشد. بزرگترین امتیاز کسانی که در آن روز با پیامبر (ص) بیعت کردند، این است که هم خدا از آن‌ها راضی است و هم آن‌ها از خدا راضی هستند. چنین تعبیری برای دیگر مسلمانان بیان نشده است.

امام جمعه مشهد مقدس در ادامه تبیین این روایت خاطرنشان کرد: خاصیت دوم سوره فتح بر اساس روایت مذکور این است که قاری آن مانند کسی است که در روز فتح مکه در رکاب پیامبر (ص) بوده است. البته مقصود از خواندن این سوره، تنها الفاظ سوره نیست؛ بلکه انسان باید به مطالب و محتوای این سوره واقف شود و تحت تأصیر آن قرار گیرد. همچنین بیان شده که اگر کسی این سوره را بنویسد و زیر سر خود بگذارد، از دزد مصونیت پیدا می‌کند. سپس فرمودند: هرکس این سوره را بنویسد و آن را با آب زمزم بشوید و با آن آب غسل کند، مسموع القول نزد مردم خواهد بود و هرچه بگوید مردم از او می‌پذیرند. ضمنا کسی که این کار را انجام دهد، هر کلامی بشنود در خاطرش خواهد ماند.

آیت الله علم الهدی سپس به روایت دیگری از امام صدق (ع) اشاره و اظهار کرد: امام صادق (ع) فرمودند «با قرائت سوره فتح زن و فرزند خود را در حصن و حصار قرار دهید» یعنی یکی از خواص سوره این است که خانواده انسان را در امان قرار می‌دهد؛ همانطور که در جریان صلح حدیبیه مسلمانان در حصن و حصار قرار گرفتند و از تلف شدن در امان ماندند.

وی افزود: بر اساس این روایت کسانی که این سوره را زیاد می‌خوانند و مقید به تلاوت آن هستند، در روز قیامت یک منادی با صدای بلند آن‌ها را از بندگان مخلص خدا می‌خواند و می‌گوید او را به صالحین ملحق کنید و در بهشت سکونتش دهید و از نوشیدنی‌های بهشت به او بدهید.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی ادامه داد: روایت دیگری هم از امام صادق (ع) وجود دارد که خاصیت قرائت این سوره را پیروزی در جنگ و درگیری و در امان ماندن از خطرات و آفات آن درگیری بیان می‌کند. ضمنا بیان شده که اگر کسی این سوره را بنویسد و در ظرف آب بیندازد و آن آب را بنوشد، از مرض «رجف» که همان پارکینسون امروز است، نجات پیدا می‌کند و ضمنا از ترس آرامش پیدا می‌کند.

آیت الله علم الهدی با بیان این که خواص بیان شده برای سوره مبارکه فتح با محتوای آن تناسب دارد، به تبیین فحوای این سوره پرداخت و گفت: موضوع سوره فتح جریان امتحان مؤمنان در ماجرای صلح حدیبیه است. خداوند در این سوره پیامد‌ها و نتایج صلح حدیبیه را بیان می‌فرماید.

وی افزود: صلح حدیبیه زمینه ساز فتح خیبر و فتح مکه شد که دو پیروزی محوری بزرگ قلمداد می‌شد. تا قبل از فتح خیبر مسلمانان در فقر اقتصادی شدیدی به سر می‌بردند، اما با غنایمی که از فتح خیبر به دست آوردند، تحولی در وضعیت اقتصادی مسلمانان به وجود آمد و از آن پس جریان اقتصادی مسلمانان به کلی تغییر کرد. گفته می‌شود غیر از وسایل جنگی که به امیرمؤمنان (ع) غنیمت رسید، پارچه زربافتی سهم ایشان شد که هزار مثقال طلا از آن بیرون آمد و حضرت آن را انفاق فرمودند.

امام جمعه مشهد مقدس خاطرنشان کرد: پس از فتح مکه مسلمانان بر تمام حجاز مسلط شدند و دیگر در خود حجاز هیچ قبیله و عشیره‌ای نبود مگر این که یا مغلوب مسلمانان شده بود و یا خود را تسلیم کرده بود. «إنا فتحنا لک فتحا مبینا» اشاره به این فتوحات دارد.

آیت الله علم الهدی پیامد دیگر فتوحات مسلمانان در جریان صلح حدیبیه را افزایش ایمان آنان دانست و گفت: آنچه ارزش داشت، تسلیم بودن مسلمانان نزد پیامبر (ص) بود. مسلمانان در همه چیز تسلیم پیامبر (ص) بودند و هرچه ایشان اراده فرمودند، آن‌ها با اطمینان قلبی پذیرفتند. صلح حدیبیه در واقع نماد بسیار محسوس و ملموسی از نظر ولایت پذیری در معارف دینی است.

وی افزود: ناکامی دشمنان یکی دیگر از پیامد‌های صلح حدیبیه بود چرا که کفار قریش اصلا فکر نمی‌کردند پیامبر (ص) صلح را انتخاب کنند. آن‌ها فکر می‌کردند می‌توانند مسلمانان را قتل عام کرده و پیامبر را بکشند. این صلح باعث شد مسلمانان از کفار قریش خیالشان راحت باشد و روی فتح خیبر تمرکز کنند.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که وضعیت یهودیان خیبر در صدر اسلام دقیقا مشابه وضعیت امروز اسرائیل است که غده‌ای سرطانی در یک منطقه مسلمان نشین به حساب می‌آید، خاطرنشان کرد: برای درک اهمیت فتح خیبر باید تصور کرد که در شرایط امروز، نابودی اسرائیل محقق شود. شرایطی که در صدر اسلام مسلمانان در جریان فتح خیبر پیدا کردند، در صورت نابودی اسرائیل تکرار خواهد شد.

آیت الله علم الهدی گفت: از آیه ۸ تا ۱۰ این سوره مبارکه، قرآن وظایف مسلمانان را بیان می‌کند. اولین وظیفه مسلمانان این است که نباید از پیامبر (ص) دست بردارند. در نظام و انقلاب ما نیز تا زمانی که جریان رهبری محوریت دارد، عزت اسلام و مسلمانان محفوظ است و نظام نیز روز به روز قوی‌تر می‌شود. تا به امروز نیز چنین بوده است و با وجود تمام مشکلات و فراز و نشیب‌های سیاسی و ندانم کاری‌های برخی مسؤولان و تاخت و تازی که گروه‌های سیاسی داشته اند، قدرت نظام روزافزون است چرا که ولایت در محوریت قرار دارد.

نماینده، ولی فقیه در استان خراسان رضوی با بیان این که وظیفه دیگر مسلمانان در آیات سوره مبارکه فتح، پایبندی به بیعت رضوان بیان شده، خاطرنشان کرد: ما با دشمن، دشمن هستیم، اما اگر قراردادی بسته ایم باید پای آن بایستیم. نمی‌توانیم به خاطر دشمنی، عهد و پیمان خود را زیر پا بگذاریم. بنای اسلام بر «المؤمنون عند شروطهم» است. آیه دهم این سوره مبارکه، در مقام تعیین وظایف مسلمانان، می‌فرماید «هرکس این بیعت را بشکند، علیه خودش بیعت شکنی کرده است.»

وی آشکار شدن حیله منافقان را یکی دیگر از پیامد‌های صلح حدیبیه بر اساس آیات سوره مبارکه فتح دانست و گفت: شاید منافقان تا پیش از جریان صلح حدیبیه به راحتی عمل می‌کردند، اما پس از آن نتوانستند. ابتدای بروز منافقان زمانی بود که پیامبر اکرم (ص) فرمودند: ما به جز یک شمشیر و لباس احرام برای انجام حج عمره همراه خود نخواهیم برد. منافقین شروع به تحلیل سیاسی کردند و این دستور پیامبر (ص) را به چالش کشیدند.

آیت الله علم الهدی تأکید کرد: منافقان سرسپرده پیامبر (ص) نبودند چرا که ایمان نداشتند و پس از جریان صلح نیز مسلمانان را شماتت می‌کردند. خداوند در آیات ۱۱ تا ۱۷ بهانه‌های منافقان را بیان می‌فرماید و به آن پاسخ می‌دهد. فضای سیاسی به گونه‌ای نیست که ما گمان کنیم می‌توانیم هرچه خواستیم بگوییم و عذاب و عقابی در پی آن نباشد. خداوند در سوره مبارکه فتح عقاب منافقان را بیان فرموده که آن‌ها از غنایم خیبر محروم شدند. البته خداوند راه توبه را برای آن‌ها باز کرده و می‌فرماید اگر منافقی به این نتیجه رسید که اشتباه کرده، باید در صف مسلمانان با دشمنان خدا بجنگد و در کنار آن‌ها با هرچه ضد اسلام است، بجنگد.

امام جمعه مشهد مقدس افزود: در بخش دیگری از این سوره مبارکه، پاداش مؤمنان به پیامبر (ص) بیان شده که خدا از آن‌ها راضی خواهد بود و بحران اقتصادی آن‌ها پشت سر گذاشته خواهد شد. امروز هم در گرفتاری‌های اقتصادی، امداد الهی در مقابل وابستگی به رهبری و وفاداری پای ولایت نصیب ما خواهد شد.

وی در تبیین علت وقوع صلح حدیبیه که در آیات ۲۲ تا ۲۸ سوره فتح بیان شده، اظهار کرد: آیا مسلمانان به خاطر ضعف صلح کردند؟ خیر؛ خداوند یکی از علل صلح حدیبیه را حفظ جان مؤمنان مکه عنوان می‌کند. علت دوم این بود که وقتی بنا شد مسلمانان از پیامبر (ص) تبعیت کند، شایستگی و صلاحیت فتح مکه توسط آن‌ها مشخص می‌شد.

آیت الله علم الهدی پس از مرور اجمالی نکات آیات ۲۹ گانه سوره مبارکه فتح، به بیان توضیحاتی پرداخت و افزود: آنچه ما از سوره مبارکه فتح به دست می‌آوریم، این است که اصل اصیل تدین و ایمان، عشق و وابستگی به پیامبر (ص) و اهلبیت ایشان است.
ارسال نظرات
پر بیننده ها