خبرهای داغ:
مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از اجرای 32 عنوان برنامه در راستای بزرگداشت حماسه سوم خرداد در همدان خبر داد.
کد خبر: ۹۰۱۸۹۵۷
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۶

اجرای 32 عنوان برنامه به‌مناسبت حماسه سوم خرداد در همدانبه گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، سردار مهدی ظفری امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با گرامیداشت حماسه سوم خرداد و عملیات بیت المقدس به عنوان عملیات سرنوشت‌ساز اظهار داشت: عملیات بیت المقدس با توجه به نمادی که در جامعه دارد، هر ساله دستورالعملی در این راستا از طریق ستاد کل نیروهای مسلح به استان‌ها ابلاغ می‌شود که در آن هدایت و مسائل کلی مطرح شده که تدبیر تشکیل ستاد عملیات بیت المقدس سوم خرداد در استان‌ها از جمله این هدایت‌ها است.

وی با بیان اینکه این ستاد با ریاست استاندار تشکیل می‌شود و اعضای آن از تمام دستگاه‌های دولتی هستند، گفت: این ستاد در همدان هفته قبل تشکیل شده و بنیاد حفظ آثار به عنوان دبیر این ستاد شرح وظایفی برای دستگاه‌های تهیه و به اعضای ستاد ابلاغ کرده است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از اجرای 32 عنوان برنامه در راستای بزرگداشت حماسه سوم خرداد در همدان خبر داد و عنوان کرد: صبحگاه مشترک به میزبانی ارتش جمهوری اسلامی ایران، برپایی ایستگاه‌های صلواتی، مراسم بزرگداشت در تمام ادارات و یگان‌های نظامی در سطح استان به همراه خاطره گویی و تجلیل از ایثارگران به همین مناسبت برگزار خواهد شد.

وی ادامه داد: مراسم شب خاطره با نمایش فیلم‌های دفاع مقدس و با محوریت نقش رزمندگان در استان در آزادسازی خرمشهر با حضور شورای اداری استان و اجرای آب نمای موزیکال در محل باغ موزه برگزار خواهد شد.

سردار ظفری گفت: مراسم بزرگداشت در سطح مساجد، تولید و پخش برنامه‌های متنوع رادیویی و تلویزیونی، تولید و توزیع اقلام تبلیغی در گرامیداشت مناسبت، برگزاری نمایشگاه‌های عکس خرمشهر در مجتمع‌های فرهنگی – هنری در سطح استان از دیگر برنامه‌های اجرایی در استان است. 

* ضرورت ترویج گفتمان دهه اول انقلاب

وی با بیان اینکه مراسم بزرگداشت حماسه سوم خرداد به دلیل اهمیت آن به مدت سه روز برگزارمی‌شود در تشریح مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی بیان کرد: روز دوم خرداد اولین روز از این بزرگداشت به عنوان روز «درس‌ها و عبرت‌ها، از حماسه‌سازان و فخرآفرینان» مراسم بزرگداشت شهادت سردار شهید «حاج محمود شهبازی» فرمانده سپاه همدان و تبیین نقش سردار «حاج حسین همدانی» در حماسه آزادسازی خرمشهر با محوریت بسیج دانشجویی برگزار خواهد شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان از بازدید رایگان مردم از باغ موزه دفاع مقدس در روز سوم خرداد ماه خبر داد و یادآور شد: مهم‌ترین برنامه‌های اجرایی این روز با عنوان روز «مقاومت، ایثار و پیروزی» غبارروبی و گلباران مزار شهد ا در سراسر استان، اجرای زنگ مقاومت و پیروزی در سطح مدارس استان و... است.

وی با بیان اینکه در چهارم خرداد ماه در سخنرانی قبل از خطبه‌های ائمه جمعه حماسه آزادسازی خرمشهر با دعوت از فرماندهان و پیشکسوتان تبیین خواهد شد، گفت: در این روز کارکنان نیروهای مسلح در نماز جمعه حضوری پرشور خواهند داشت.

سردار ظفری با بیان اینکه عمر ما، در برهه‌ای از تاریخ قرار دارد که مرز حق و باطل از هم تفکیک شدند، ابراز داشت: بر این اساس ما لیاقت پیدا کردیم که در جبهه حق قرار گرفته و از حق دفاع کنیم ضمن اینکه در این مسیر افرادی فدا شدند تا ما بتوانیم خوب فکر و عمل کنیم و از ارزش‌های دین و اسلام دفاع کنیم.

وی با تأکید بر ضرورت ترویج گفتمان دهه اول انقلاب اضافه کرد: امیداریم شرایط و سختی‌های روزگار نتواند ما را از مسیر منحرف کرده و مانع مجاهدت‌های ما شوند.

* جنگ و دفاع مقدس یکی از پدیده‌های بی نظیر تاریخی است

سردار ظفری با بیان اینکه در جامعه امروز برخی انسان‌ها از حد تصور ما فراتر و بزرگ‌تر می‌شوند، افزود: در جامعه‌ای زندگی می‌کنیم که نوجوان 14ساله مشتاق حضور در ماموریت‌ها و جبهه‌های مقاومت است.

وی با اشاره به ابعاد و عوامل مختلف جنگ‌های ایجاد شده در طول تاریخ افزود: جنگ‌ها دارای زمینه و ریشه‌هایی هستند که ریشه‌ها عواملی ثابت و پایدار و نامتغیر هستند و زمینه‌ها نیز موارد متغییر شروع جنگ‌ها هستند.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با اشاره به عوامل ایجاد جنگ هشت ساله در جمهوری اسلامی ایران عنوان کرد: در قرن20 دو تفکر لیبرالیسم و سوسیالیسم در مقابل تفکر فاشیسم و زانیسم با سرکردگی ایتالیا و آلمان قرار گرفتند به طوری که فاتحان جنگ جهانی دوم در روزهای آخر صحنه نبرد تصمیمی بر مبنای تشکیل سازمان ملل که امروز با آن مواجه هستیم، داشتند به طوری که جنگ سرد مفهوم پیدا کرد و دو ابرقدرت شوری سابق و آمریکا بعد از جنگ جهانی دوم تنها یک تضاد اندیشه‌ای و تفکری با هم دارند.

وی با اشاره به اینکه هیچ گاه در تاریخ بعد از جنگ جهانی دوم این دو ابرقدرت به صورت مستقیم با هم درگیر نشدند، گفت: این دو کشور عموما بر سر اینکه تا چه اندازه بیشتر بتوانند حاکمیت پیدا کنند همواره با هم نزاع دارند؛ در این شرایط که دنیا بین دو ابرقدرت تقسیم و مقرر شده در طول تاریخ برای همیشه این دو ابرقدرت حاکم دنیا باشند، یک تئوری جدید به نام ولایت فقیه که ادعای قدرت جهانی دارد وارد صحنه می‌شود.

سردار ظفری با بیان اینکه هر دو ابرقدرت در یک سطح کاملاً مشهود و آگاهانه با انقلاب جمهوری اسلامی و اندیشه ولایت فقیه و رهبری وارد جنگ می‌شوند، تصریح کرد: جنگ و دفاع مقدس یکی از پدیده‌های بی نظیر تاریخی است که هم مجامع جهانی و هم قدرت‌های جهانی در مقابل یک کشوری که تازه انقلاب کرده بود، بسیج می‌شوند به طوی که سناریو جنگ جهانی علیه جمهوری اسلامی بود چراکه در این جنگ با دنیا جنگیدیم.

* امروز دشمن به دنبال ایجاد نگاه دوگانه در جامعه است

وی ادامه داد: اگر قدرت‌های جهانی همسو با کشور عراق نبودند بی‌شک جنگ هشت ساله ایران هیچ گاه رقم نمی‌خورد  و در صورت اتفاق این جنگ نیز، دفاع مقدس به این اندازه به طول نمی‌انجامید.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان با ابراز  تاسف از اینکه در جامعه امروز عوامل اصلی و رمز موفقیت ما در دفاع مقدس تبیین نمی‌شود،  تاکید کرد: اگر در اندیشه دفاعی امام(ره) یک درصد خطا دیده می‌شد سرنوشت جنگ ما به این نوع نبود که امروز ما در این خصوص جشن بگیریم.

وی اندیشه دفاعی امام(ره) را به عنوان عامل اصلی پیروزی در دفاع مقدس برشمرد و بیان کرد: این یکی از ویژگی‌های اندیشه دفاعی امام(ره) بود که همواره سعی در تحقیر کردن دشمن داشت؛ تحقیر دشمن یکی از رایج‌ترین اصول مدیریت امام(ره) است که امروز در وجود و اندیشه مقام معظم رهبری دیده می‌شود.
سردار ظفری با بیان اینکه امروز دشمن به دنبال ایجاد نگاه دوگانه در جامعه است، تاکید کرد: اینکه در جایی به دشمن لبخند بزنیم و در جایی با او قهر کنیم آسیب‌هایی جدی است که دشمن را طمع‌ورز می‌کند.

وی با اشاره به اینکه برنامه‌ریزی و استراتژی دشمن تا قبل از عملیات بیت المقدس هجومی بود، به بیان ویژگی‌های عملیات بیت‌المقدس پرداخت و تصریح کرد: از خاصیت‌های عملیات بیت المقدس تغییر استراتژی دشمن از روند هجومی به دفاعی بود.

* عملیات بیت‌المقدس نوید پیروزی ما در دفاع مقدس شد

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان هجومی شدن جمهوری اسلامی ایران در مقابل دشمن را از نقاط قوت عملیات بیت المقدس دانست و یادآور شد: امام(ره) با تحقیر دشمن نوع استراتژی را از دفاعی به هجومی تغییر داد.

وی با بیان اینکه سه عملیات مهم بیت المقدس، فاو و کربلای 5 در طول جنگ سرنوشت جنگ را تغییر داد، خاطرنشان کرد: شالوده  رمز و کلید فتح کربلای 4 و کربلای 5 در عملیات بیت المقدس بود.

سردار ظفری با تبیین مهم‌ترین دستاوردهای عملیات بیت المقدس بیان کرد: ایجاد انسجام در بین مردم از دستاوردهای این عملیات بود  به طوری که برای اولین بار در طول تاریخ ایران باعث شد آحاد مردم در پیکره نیروهای مسلح قرار بگیرند.

وی با بیان اینکه عملیات بیت‌المقدس نوید پیروزی ما در دفاع مقدس شد، گفت: هرجا که مردم بسیج تشکیل دادند در آنجا موفقیت حاصل شد.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان به اقتدار و قدرت ارتش، بسیج و سپاه اشاره و عنوان کرد: در ابتدای جنگ عده‌ای به دنبال انحلال ارتش بودند و بسیج در ابتدای تولد خود بود و سپاه نیز هسته‌های حزب اللهی در محلات بود که در راستای مقابله با منافقین تشکیل شده بود و امروز شاهد تشکیلات‌هایی همچون ارتش راهبردی هستیم که باید به وجود ارتش حزب اللهی افتخار کرد.

* همه باید در انتقال ارزش‌های جنگ و دفاع مقدس تلاش کنند

وی ادامه داد: امروز ارتش جمهوری اسلامی در سطح منطقه بر اساس جایگاه ارزش یکی از ارتش‌های مقتدر منطقه است که این ارتش به خوبی به دفاع راهبردی در مقابل همه توطئه‌های دشمنان می‌پردازد.

سردار ظفری با اشاره به جایگاه و قدرت سپاه در شرایط کنونی اظهار کرد: دامنه ماموریت‌های سپاه به جایی رسیده که یک ابرقدرتی با سازمان سیا در راستای  تاثیرگذاری  یک فرد در مجموعه سپاه به نام سردار «سلیمانی» برنامه‌ریزی می‌کند به طوری که  همه افکار، اندیشه‌ها، برنامه‌ها و راهبردهای آنها منوط به یک فرد و سردار سپاهی می شود تا بتوانند روشی برای برخورد با ایشان پیدا کنند.

وی با بیان اینکه بسیج شدن آمریکا با تمام مجموعه‌اش، برای مقابله با اندیشه سرادر «سلیمانی»، رسالت و کاربردهای سپاه را می‌رساند، تاکید کرد: امروز هرجا یی که با جمهوری اسلامی مخالفتی انجام گیرد آنجا حوزه امنیت و منافع ملی ما است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان در تبیین قدرت و جایگاه بسیج عنوان کرد: بسیج امروز دارای سطح توانمندی و قدرت بالا است و از سطح تاکتیکی به سطح راهبردی روی آورده و در دنیا مطرح شده است به طوری که محور مقاومت شکل می‌گیرد.

وی با بیان اینکه امروز همه باید در انتقال ارزش‌های جنگ و دفاع مقدس تلاش کنند، گفت: همه در این خصوص رسالت سنگینی بر عهده داریم؛ حماسه زمانی حماسه است که به تولید حماسه بینجامد و در تولید حماسه‌ها هر فرد به نوعی رسالت برعهده دارد.

سردار ظفری اضافه کرد: امروز نباید اجازه دهیم دفاع مقدس در زمان خود متوقف شود چراکه دفاع مقدس پدیده‌ای است که تا به امروز توانسته زنجیر‌هایی از تغییرات سیستمی در منطقه و جهان ایجاد کند که در هیچ تاریخی از دنیا  نتوانسته اینچنین تحولی  داشته باشد که یکی از دستاردهای دفاع مقدس است.

* واقعیت‌ها و حقایق پنهان جنگ هنوز آشکار نشده است

وی قدرت  بازدارندگی را  یکی از دستاوردهای بزرگ دفاع مقدس دانست و یادآرو شد: هر دشمنی که بخواهد برای یک کشوری توطئه‌ای بچیند و تعارضی داشته باشد به طور قطع اقدام اولین رهبران آن کشور این است که پیشینه آن را مطالعه کنند و اگر امروز می بیینم دشمنان به یکباره کاغذهای روی میز را به خواسته‌های واهی تبدیل می‌کنند، این به برکت قدرت بازدارندگی جمهوری اسلامی ایران است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ادامه داد: دشمن وقتی می‌داند که ما برای تنبیه متجاورز در دفاع مقدس، از مرزها عبور می‌کنیم ممکن است محل تجاوز را انتخاب کند و شروع کننده جنگ باشد اما به طور قطع پایان جنگ را ملت  ایران تعیین می‌کنند که مایه افتخار است.

وی با بیان اینکه امروز واقعیت‌ها و حقایق پنهان جنگ هنوز آشکار نشده است، افزود: هر روز بیش از دیروز  به یک حقایق پنهانی از دوران دفاع مقدس می‌رسیم، شهدایی چون شهید «همدانی» تنها رزمنده و جنگجو نبودند بلکه اندیشه‌های بزرگی نیز داشتند که باید در جامعه تبیین شود.

سردار ظفری با بیان اینکه شهید «همدانی» همه افراد جامعه را ایثارگر می دانست، افزود: به گفته این شهید مادر چهار شهید در مراسم تشییع فرزند شهیدش از اینکه فرزند دیگری برای ایثار و جهاد در راه خدا ندارد افسوس می خورد که این حد بالایی از ایثارگری است.

وی با تاکید بر اینکه هر فردی که پذیرفته در جامعه اسلامی زندگی کند و به مملکت عشق می‌ورزد، حدی از ایثارگری را دارد، گفت: وظیفه ما این است که این فاصله‌ها را کم کنیم.

* گفتمان‌سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس نیاز جامعه امروز

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان گفتمان‌سازی و جریان سازی در عرصه دفاع مقدس را نیاز جامعه امروز دانست و تاکید کرد: با گذشت چهار دهه از عمر انقلاب اسلامی گفتمان دهه اول با گفتمان سه دهه بعد از آن کاملاً متفاوت است و اینها دچار اشکالات و چالش‌های سیاسی، اجتماعی و فرهنگی شده‌اند.

وی با بیان اینکه ما در انتقال ارزش‌های دفاع مقدس موفق نبودیم، گفت:  متأسفانه ما در انتقال، ترویج و تبلیغ وقایع جنگ و انقلاب خوب عمل نکرده‌ایم اما در شعار موفق بوده‌ایم و فقط  درحدی که در حوزه انفعالی دفاع کنیم تا وضعیت از این بدتر نشود کار کردیم چراکه تنها به این قانع شدیم که در حوزه تبلیغ و شعار کار کنیم به این  صورت که یادواره شهدا برگزار می‌کنیم اما به بازخورد آن در اجتماع فکری نمی‌شود و تنها به برنامه فکر می‌شود  و دارای آثار تبلیغ نیست.

سردار ظفری با اشاره به ضرورت  تبلیغ و شعار  در راستای گفتمان‌سازی عنوان کرد: تبلیغ و شعار به گفتمان‌سازی کمک می‌کند که ما در این خصوص وارد نشدیم.

وی با بیان اینکه در حوزه حفظ و ترویج فرهنگ ایثار و شهادت بیش از همه به شعارسازی پرداخته شده است، افزود: علت عدم موفقیت ما این است که بیش از حد در حوزه شعار و تبلیغ فعالیت کرده‌ایم و اکثراً اینگونه فعالیت‌ها ناپایدار بوده‌اند چراکه یکی از ویژگی‌های تبلیغ و شعار ناپایداری آن است.

مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس استان همدان ساختارسازی را یکی دیگر از مراتب گفتمان‌سازی دانست و یادآور شد: گفتمان‌سازی در خلأ شکل نمی‌گیرد بنابراین باید ساختار داشته باشیم که متاسفانه در دل دستگاه‌های دولت جمهوری اسلامی ساختاری برای ارزش‌ها تعریف نشده است.

وی خاطرنشان کرد: ضروری است در دستگاه های دولتی ساختار ایجاد شود چرا که تعیین ساختار آدرس دادن به آیندگان است بنابراین برای نسل‌های اینده  به این ساختار نیاز داریم.

انتهای پیام/

 

ارسال نظرات