استاد حوزه گفت: خدماتی که دوستان جبهه جهادی منتظران خورشید در این منطقه و یا مناطق دیگر از جمله جنوب کشور انجام می دهند زبانزد است و امیدوارم همچنان خستگی ناپذیر و نستوه به فعالیت جهادی خود ادامه دهند.
کد خبر: ۹۰۱۸۸۹۶
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۹

حجت الاسلام علیرضا پناهیان استاد حوزه و دانشگاه در جمع جهادگران جبهه منتظران خورشید با تبریک فرارسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: اینکه فعالیت جهادگران در این منطقه موجب خرسندی اهالی منطقه شده مسئله مبارکی است.

وی افزود: به جهادگرانی که در این مسیر قدم برداشتند و خداوند توفیق داده که این خدمت بزرگ را انجام دهند تبریک عرض می کنم. خدماتی که دوستان جبهه جهادی منتظران خورشید در این منطقه و یا مناطق دیگر از جمله جنوب کشور انجام می دهند زبانزد است و امیدوارم همچنان خستگی ناپذیر و نستوه به فعالیت جهادی خود ادامه دهند.

*شیوه اداره کشور باید به روش جهادی باشد

حجت الاسلام پناهیان خطاب به جهادگران جبهه منتظران خورشید گفت: شما کسانی هستید که از نزدیک مدیریت و خدمت را تجربه می کنید. برخی تصور می کنند فعالیت های گروه های جهادی جبران کمبود کارهای دولت است اما باید گفت اساساً شیوه اداره کشور و روستاها باید به همین روش جهادی باشد.

استاد حوزه دانشگاه در ادامه مطلب بیان کرد: شاید دولت ها هیچ وقت نتوانند همه مسئولیت ها را بر عهده بگیرند و ما باید همین جا کوچک شدن دولت را کلید بزنیم. دولت ها وقتی بزرگ می شوند نمی توانند بسیاری از کارها را انجام دهند و اثر منفی آن هم از بین رفتن احساس مسئولیت ها است.

وی یادآور شد:  وقتی یک گروه جهادی شروع به کار می کند به قوانین مجلس شورای اسلامی، دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور،  قوه قضائیه و مدیریت ها و حق مأموریت ها کاری ندارد. لذا با پذیرفتن مسئولیت توسط مردم باید قوه قضائیه و قوه مجریه کوچک شوند و حتی حجم کارهای قوه مقننه نیز کاهش یابد.

*گروه های جهادی منتظران خورشید با عشق و انسانیت کار می کنند

 حجت الاسلام پناهیان در ادامه مطلب بیان داشت: گروه جهادی منتظران خورشید برای حضور در این منطقه احساس مسئولیت می کند و به خاطر این احساس مسئولیت نه پاداشی دریافت می کنند و نه نیازی به نظارت بر اجرای این مسئولیت است؛ چراکه با عشق و معرفت و انسانیت کار می کنند.

استاد حوزه و دانشگاه تاکید کرد: این احساس مسئولیتی که در بچه های جهادی وجود دارد باید رشد کند. وقتی جهادگران شروع به فعالیت می کنند خود اهالی منطقه هم پا به پای جهادگران شروع به کار می کنند و این اتفاق خوبی است.

وی خطاب به جهادگران بیان کرد: شما جهادگران در مناطق محروم امکانات توزیع نمی کنید بلکه احساس مسئولیت توزیع می کنید. جبهه جهادی منتظران خورشید برای انجام فعالیت های جهادی خود نیروهایی را سازماندهی کرده و این با سازمانی که رئیس و کارمند دارد که احیاناً احساس مسئولیت نمی کنند متفاوت است.

 حجت الاسلام پناهیان خاطرنشان کرد: شاید ما همه روستاهای کشورمان اعم از برخوردار و غیربرخوردار را باید با تشریک مساعی و با تشکل های مردمی اداره کنیم. روستاهای برخوردار هم برای افزایش بهره وری می توانند جهادی کار کنند.

استاد حوزه و دانشگاه عنوان کرد: برخی روستاها جزو مناطق محروم به شمار نمی روند اما عده ای از جوانان تحصیل کرده وقت خود را برای افزایش ثروت آن روستا صرف می کنند. لذا در یک رفت و آمد می توان روستاهای برخوردار را به اوج شکوفایی و خلاقیت رساند.

*روستائیان از کمبود امکانات و عدم رونق کشاورزی گله مند هستند

وی تصریح کرد: در حال حاضر شرایط به گونه ای است که از روستاهای برخوردار هم به شهرها مهاجرت می شود و روستائیان از کمبود امکانات و عدم رونق کشاورزی گله مند هستند.

حجت الاسلام پناهیان افزود: اگر جهادگران در میانه های روستاهای برخوردار تاسیساتی را ایجاد کنند که دست واسطه ها و دلالان قطع شود و کشاورزی و انتقال محصولات به شهر صورت منطقی تری به خود گیرد طبیعتاً کار جهادی خیلی بزرگی صورت گرفته و شاید به همین شکل بتوان جلو محصولات تراریخته و محصولاتی که به کشور ضربه می زنند را گرفت.

*حرکت های جهادی باید تئوریزه شوند

 وی در ادامه مطلب تاکید کرد: حرکت های جهادی در کشور باید تئوریزه شود. در میان شما جهادگران دانشمندانی هستند که می توانند به تئوریزه کردن این روش کمک کنند. شما خودتان را صرفا پر کننده نقص های کار دولتمردان نبینید بلکه به عنوان ارائه دهنده الگویی برای اداره کشور به ویژه اداره روستاها ببینید.

استاد حوزه و دانشگاه مطرح کرد: درست است که آب و برق و خانه امکانات اولیه است و باید در جهت برطرف کردن این نیازها تلاش می کنید اما اگر شما جهادگران تمام محرومیت ها را برطرف کنید و شغل ایجاد نکنید این فعالیت ها بی ثمر می شوند.

*لزوم ایجاد اشتغال در روستاهای محروم برای مهاجرت معکوس

حجت الاسلام پناهیان افزود: شما جهادگران باید شغل هایی را برای مردم روستاها ایجاد کنید که بتواند مهاجرت معکوس را رقم بزند. می توان برای اداره استان ها و شهر ها از این موضوع الگو گرفت و اشتغال را به صورت مردمی رقم زد تا زندگی ها به سمتی حرکتی کند که همه کارآفرین و تولید کننده روزی باشند.

وی خاطرنشان کرد: صهیونیست ها با همه ظلم و جور و همه ثروتی که دارند اما برای مقدس ترین نقطه می جنگند تا یک قطعه زمینی را تصاحب کنند و در کنار آن کشاورزی انجام دهند که البته به سرعت پاسخ این ظلم و جنایت ها را خواهند دید. اما ما زمین و کشاورزی داریم و به دنبال کار اداری می رویم.

*تاکید ائمه اطهار (ع)  به کار کشاورزی

حجت الاسلام پناهیان در ادامه مطلب مذکر شد: کشاوری اصل شغل ها است، در روایات به صورت عجیبی از کشاورزی حرف زده می شود. می توان در کنار کشاورزی معلمی و کار های فرهنگی نیز انجام داد.

استاد حوزه و دانشگاه گفت: امیدوارم اردوهای جهادی  نقشه راه خود را به سمت رونق کشاورزی و تحول در کشاورزی کشور قرار دهند. در حال حاضر در برخی مناطق، عکس این اتفاق می افتد.

وی در توضیح این مطلب یادآور شد: برای اشتغال زایی در برخی مناطق توریزم روستایی را رونق می دهند که البته ایرادی ندارد اما در برخی مناطق زمین های کشاورزی به زمین های ویلایی تبدیل و به تدریج کشاورزی نابود می شود.

 حجت الاسلام پناهیان ابراز داشت: ان شا الله کارهای جهادی که برای رفع محرومیت انجام می شود منجر به کارهای جهادی شود که دل زمین تولید ثروت کند. فرهنگ کار کردن نیز باید از روستاها به مردم شهر انتقال یابد و جوانان شهری به روستاها بیایند و تعاون های کشت و صنعت ایجاد شود.

وی افزود: این  حرکت های جهادی دیگر نباید فقط برای رفع محرومیت باشد جوانان چند روز به اینجا بیایند تا در بخش هایی از این سرزمین کشاورزی و تولید ثروت و در عین حال تفریح داشته باشند.

حجت الاسلام پناهیان گفت: ائمه اطهار علیهم السلام زیر آفتاب سوزان فعالیت می کردند عرق می ریختند در حالی که نیاز نداشتند ولی کار کردن و از دل زمین تولید ثروت کردن ارزش دارد.

استاد حوزه و دانشگاه تصریح کرد: خانواده ها به اینجا بیایند و خانم ها یک زندگی روستایی را تجربه کنند نان بپزند و از این زندگی پوسیده شهری نجات پیدا کنند شما سبک زندگی را باید تغییر دهید تا علاوه بر اینکه سبک زندگی برای روستایی ها تغییر می یابد برای شهری ها هم تغییر کند.

حجت الاسلام پناهیان اظهار داشت: وقتی ارتباط شهر ها با روستا ها قطع می شود شهر ها محروم تر از روستا ها می شوند و دیگر زندگی و حیات و پویایی ندارند. اگر در روستا ها حرکتی انجام بگیرد و همه اینها در یک شبکه ای در کشور از هم خبر داشته باشند حتی یکی از محصولاتشان باقی نمی ماند و همه با بهترین قیمت به فروش رسیده می توانند هم افزایی کنند.

*حمایت مردم از صنایع دستی از واردات به کشور جلوگیری می کند

استاد حوزه و دانشگاه گفت: بخش صنایع دستی هم همین طور می تواند فعال شود و با صنایع دستی می توان جلوی خیلی از واردات را گرفت  این رونق کسب و کار جزء وظایف دینی و فرهنگی ماست.

حجت الاسلام پناهیان تصریح کرد: اهالی منطقه ممکن است بگویند که یک طلبه آمده به جای اینکه از خدا و پیغمبر حرف بزند از شغل  و آب و نان صحبت می کند؛ ما طلبه ها اشتباه می کرده ایم اگر فقط از خدا و پیغمبر حرف می زدیم  به ما طلبه ها در روایات مطالبی رسیده ما به آنها عمل نکرده ایم فرموده اند به مردم بگویید که اگر نان را از بیرون بخرید و خودتان پخت نکنید فقر به خانه هایتان می آید آرد را از بیرون بخرید خودتان آسیاب نکنید فقر به خانه هایتان می آید.

وی گفت: در زمینه زندگی و معیشت و سبک زندکی برای ما طلبه ها خیلی حرف ها زده اند ما آنها را نگفته ایم شما مردم عزیز روستایی وقتی طلبه ای را می بینید باید مطمئن باشید که می توانید از او برای رونق کشاورزی و کسب و کار مشاوره بگیرید در این مورد حرف های زیادی در روایات ما وجود دارد.

استاد حوزه و دانشگاه ادامه داد: اینکه به ما طلبه ها در مورد امور دنیایی مردم درس نمی دهند که مردم را راهنمایی کنیم اینها ریشه تاریخی دارد بعد از رحلت رسول خدا (ص) حدیث جعل می کردند که بگویند رسول خدا دنیا را بلد نیست کشاورزی بلد نیست.

وی ادامه داد: حدیث جعل کردند که پیامبر (ص) به بیرون شهر مدینه  آمدند و دیدند که کشاورزان  در حال گرده افشانی درخت های خرما هستند بنابر این حدیث پیامبر سوال می کنند که چه می کنید آنها توضیح می دهند که این کار را می کنیم تا نخل ها بارور شوند بنابر این حدیث دروغین پیامبر آنها را از این کار منع می کنند و سال بعد خرما ندارند و پیامبر از آنها علت را می پرسد می گویند شما فرمودید گرده افشانی نکنید پیامبر جواب می دهند شما در مسائل دنیا به حرف های من گوش نکنید چرا که شما در این کار از من واردتر هستید.

استاد حوزه و دانشگاه افزود: کودکان ما به این حدیث می خندند خودتان فکر کنید که چرا حدیث جعل کردند که بگویند پیامبر (ص) کشاورزی بلد نیست؛ برای این است که می خواهند دین را از دنیا جدا کنند طلبه ها و غیر طلبه ها و همه متدینین به فکر آباد کردن دنیا و بیرون کشیدن آن از دست ستمگران و قدرتمند کردن دنیای خود  باشند و این یک وظیفه دینی است.

حجت الاسلام پناهیان گفت: اهالی این منطقه وقتی نیروی جهادی از دور می بینند این تصور را دارند که اینها یا معماری بلد هستند یا نقاشی و یا کار دیگری بلد هستند و در عین حال دین هم دارند انشاء الله ما طلبه ها هم این کارها را یاد بگیریم و در اردوهای جهادی به کار ببندیم.

*دست همه نیروهای جهادی را می بوسم

استاد حوزه و دانشگاه گفت: من دست همه نیروهای جهادی در سراسر کشور را می بوسم واقعا کار ارزشمندی است و الان که همه نمی توانند مدافع حرم باشند هیچ کاری مثل این کار زیبا و نشاط آفرین و معنوی نیست. از نیروهای جهادی می خواهم در این فعالیت هایتان حتما ما را هم دعا کنید انگار شما به زیارت امام زادگان عظیم الشان می روید دیگران را در حین کار کردن دعا کنید بعد ببینید چطور گرفتاری های آنها برطرف خواهد شد.

حجت الاسلام پناهیان گفت: پس ما در یک جمع بندی  حرکت های جهادی را صرفا برای رفع محرومیت تلقی نمی کنیم بلکه به عنوان یک سبک زندگی و سبک برای اداره کشور تلقی می کنیم خصوصا اگر در این حرکت جهادی الگویی به دست بیاوریم برای اداره روستا های کشور نه تنها در آن دورانی که از محرومیت خارج می شوند بلکه پس از محرومیت تا بتوانیم به واسطه استقلال مدیریتی روستاها استقلال کشور را تضمین کنیم. اگر این اتفاق بیفتد بسیار کار با عظمتی است انشاء الله شما بتوانید الگویی بسیار خوب از صفر تا صد در این مناطقی که برخوردار نیستند ایجاد کنید.

 

 

 

 

ارسال نظرات