زمانی که ما خود را هنرمند می‌نامیم باید کاملاً انعطاف‌پذیر باشیم و البته منتظر هرگونه اتفاق در زندگی کاری باشیم.
کد خبر: ۹۰۱۸۸۰۲
|
۳۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۹:۴۰

به گزارش خبرگزاری بسیج مازندران، نسل بشر از گذشته‌های دور و حتی از زمان غارنشینی با هنر نقاشی آشنا است. وقتی سخن از نقاشی یا نقاشی کردن می‌شود به طور طبیعی پدیده‌ای که از ترکیب رنگ‌ها و به دست انسان به وجود آمده است در ذهن ما نقش می‌بندد.

قدمت نقاشی انسان‌ها، 6 برابر قدمت استفاده از زبان نوشتاری است. نقاشی نوعی مستندسازی، روایت‌گری و بیان احساس و ذوق هنری یک هنرمند از جنس رنگ و بوم است که حماسه هنری می‌‌آفریند. این هنر فقط نقش‌آفرینی بر روی بوم و دیوار نیست بلکه حتی برای مصورسازی کتاب‌ها در راستای بهتر فهمیدن مخاطب نیز به کار می‌رود که این کار در به یادسپاری خوانندگان کتاب بسیار اثربخش است هنر نقاشی، دنیای وسیعی دارد و هنرمندان با سبک‌ها و انگیزه‌های بی‌شماری در این وادی پا می‌نهند و خالق آثار منحصر به‌فردی می‌شوند.

در اینجا با خانم «نغمه نظری‌مقدم» متولد 1366ساکن تنکابن و مؤسس و مدیر مؤسسه فرهنگی هنری «حوض نقاشی»، کارشناس ارشد ارتباط تصویری دانشگاه هنر و معماری تهران، عضو انجمن هنرهای تجسمی و انجمن خوشنویسان ایران، مدرس دانشگاه و مدرس دبیرستان و هنرستان‌های منطقه که یکی از هنرمندان خلاق مازندرانی است و آثار نقاشی منحصربه‌فردی از خود به جای می‌گذارد آشنا می شویم و صحبت‌های او را می‌خوانیم.

در دوران کودکی مادرم و خانواده متوجه استعداد و علاقه من به نقاشی و هنر شدند و من به دلیل علاقه شدیدی که به رنگ‌ها و تصاویر مختلف داشتم به همین خاطر در اغلب اوقات فراغت به جای بازی با بچه‌های هم سن و سال خودم، مشغول کشیدن نقاشی می‌شدم. آن زمان به وسیله ماژیک، مداد رنگی، مداد شمعی احساساتم را روی کاغذ به تصویر می‌کشیدم و گاهی هم روی کوزه‌های سفالی و سنگ‌ها  نقاشی می‌کشیدم و آنها را به دوستانم هدیه می‌دادم.

من قبل از انتخاب طرح مورد نظرم؛ ابتدا عاشق طرح و ایده خود می‌شوم به طوری که ساعت‌ها به آن فکر می‌کنم و خود را درون آن حس می‌کنم و بعد شروع به کار کرده و به اثر دلخواهم دست پیدا می‌کنم و به عقیده من این روش به رشد خلاقیت و آفرینش آثار نقاشی منحصربفرد کمک زیادی می‌کند.

من سعی می‌کنم کمتر تحت تأثیر اتفاقات اطرافم باشم و اتفاقات ناگوار نمی‌تواند مسیر من را عوض کند چون هدفم از پیش تعیین شده است.

من معمولاً رئال کار می‌کنم و کل ایده‌ها و تصویرسازی‌ها و نقاشی‌های من حول این سبک است و البته سبک رئال به گونه‌ای‌ است که خوانش اثر، صریح و آسان است و بیننده دچار دوگانگی نمی‌شود.

 مسلم است که طول مسیر راه برای یک هنرمند همیشه هموار نخواهد بود ولی با امید به خدا و تلاش و پشتکار بی‌وقفه امیدوارم که هر نوع مشکلی را به راحتی پشت سر بگذارم.

زمانی که ما خود را هنرمند می‌نامیم باید کاملاً انعطاف‌پذیر باشیم و البته منتظر هرگونه اتفاق در زندگی کاری باشیم. هنرمندان جوان پس از اتمام درس نباید ناامید باشند و به قابلیت‌های خود ایمان داشته باشند کوتاه نیایند و از شنیدن جواب رد ناامید نشوند و نیز در ابتدا منتظر شغل آرمانی خود نباشند اما مطمئن باشند که در سایه تلاش و پشتکار به مقصد نهایی دست می‌یابند و پیروز می‌شوند.

گوهر وجودی هر انسان با معبودش اُنس یافته و هنر نقطه آغاز این ارتباط است. هنرمند با پرودگار ارتباط قلبی خوب و عمیقی دارد چرا که هنرمند نقاش قبل از اجرای اثرش، مثلاً در طبیعت پی به وجود بزرگ‌ترین نقاش هستی می‌برد، پی به حضور پروردگاری که با قلم زیبایش هر قسمت از جهان را به گونه‌ای خلق کرده است و هنرمند در برابر این همه زیبایی سر تعظیم فرود می‌آورد‌.

عقیده بنده بر این است که ما به عنوان هنرمند نباید علم و هنرخود را برای خودمان نگه داریم و چه بهتر اینکه آن را همانند گذشتگان‌مان به دیگران به ویژه نسل جوان انتقال دهیم.

اهدای اثر نقاشی به نیازمندان یک حرکت بسیار کوچک برای نیازمندان بود و من همیشه سعی می‌کنم بخشی از درآمد خود را صرف کودکان نیازمند کنم و این را برای خود یک وطیفه می‌دانم.

تشکر می‌کنم از مسؤولان فرهنگ و ارشاد مازندران به ویژه آقای بابک شمس ناتری رئیس اداره فرهنگ و ارشاد تنکابن چرا که از وقتی که ایشان مدیریت اداره ارشاد تنکابن را به دست گرفتند واقعاً فضای هنری شهر متحول شد و به نوعی انگار رقابت بین هنرمندان و مؤسسات و آموزشگاه‌ها بیشتر شد.

از سویی دیگر از آنجایی هنرمندان بسیاری در سطح استان و کشور وجود دارند که گمنام هستند و یا حالا به هر دلیلی دیده نشدند و چه قدر خوب است که ما بتوانیم بیشتر آنها را بشناسیم و به بالاتر بردن سطح فرهنگ و هنر منطقه کمک کنیم.

 

 

 محمدحسین ملایی کندلوسی/

ارسال نظرات
پر بیننده ها